2009-07-04, 02:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dogrust
Bloggen är delikat om du önskar veta vad statsfeminism innebär.

Det säger jag för att jag känner till vad statsfeminism är och därför kan garantera att bloggen sammanfattar det på ett alldeles utmärkt sätt.

Varför berättar du inte vad som är så delikat med just denna bloggs beskrivning av vad statsfeminism är?

Det är svårt att diskutera med någon som enbart hänvisar till en enda blogg. Om du själv berättar hur du tolkar det hon skriver i sin blogg så blir det lättare att diskutera frågan med dig.

Det skulle vara ännu bättre om du själv berättar vad du känner till... Att du påstår att du känner till vad statsfeminism är, går ju inte att svara på.

Vad är det du känner till om statsfeminism?
2009-07-04, 02:35
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun-avSkyman
Har du inget bättre att komma med för att få mig att veta vad just du klassar som statsfeminism så väljer jag andra källor än en enskild blogg...

Här är en till:

http://www.pellebilling.se/2009/05/statsfeminismen-del-1/
http://www.pellebilling.se/2009/05/statsfeminismen-del-2/
http://www.pellebilling.se/2009/06/nar-ideologi-blir-sanning-statsfeminismen-del-3/

Senast redigerad av Dogrust 2009-07-04 kl. 02:43.
2009-07-04, 02:39
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Varför berättar du inte vad som är så delikat med just denna bloggs beskrivning av vad statsfeminism är?

Det är svårt att diskutera med någon som enbart hänvisar till en enda blogg. Om du själv berättar hur du tolkar det hon skriver i sin blogg så blir det lättare att diskutera frågan med dig.

Det skulle vara ännu bättre om du själv berättar vad du känner till... Att du påstår att du känner till vad statsfeminism är, går ju inte att svara på.

Vad är det du känner till om statsfeminism?

Jag håller med om det som står beskrivet i båda bloggarna.
2009-07-04, 02:39
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Nej.. Det som sägs i en annan tråd tillhör den tråden. Denna tråden är en annan tråd och ett annat ämne. Är det så svårt?

Jag ber om ursäkt, men snälla... Säg att det du skrev nu var ironi...
2009-07-04, 02:46
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Jag skulle vilja ta historien om Evin Rubar och hennes journalistik som upphöjts till skyarna, och sätta hennes popularitet i jämförelse med dem som envist hävdar att det är "statsfeministerna" som styr i Sverige.

Programmet "Könskriget" var klippt och gav inte den hela bilden av intervjun. Det var knappast några "statsfeminister" som ansvarade för programmet och inte heller några statsfeminister som ger Evin Rubar pris för "Könskriget".

ROKS ordförande tvingades avgå och flera jourer lämnade ROKS och man kan ju fråga sig varför? Jo ordföranden hade blivit felciterad i ett TV-program och där verkade som om hon kallade män för djur.

Nu gjorde hon inte det, men det verkade som om det var så, eftersom programmet var klippt. Här följer ordväxlingen mellan Evin och Ireene:

"Evin Rubar (ER): – Det står i er tidning att män är djur. Tycker ROKS det? Ireen von Wachenfeldt (IW): – Nej, det tycker vi inte. Men om man varit utsatt för upprepade övergrepp från män har jag förståelse för att man kan känna så.

Dessa svar valde ER att inte ha med i programmet."

Karin Thurfjell har dock för SVDs räkning gjort en utskrift av den oklippta intervjun och där kan man t.ex. läsa just det stycke som Ireen skriver om i sitt pressmedelande:

Jag undrar hur någon kan tro att det är statsfeminister som styr när sådant kan hända?

Jag menar: Även om hon faktiskt hade sagt att män är djur? Hallå "Män är djur" säger en enda kvinna och det blir uppblåst i media som den värsta katastrofen. Är det statsfeminister som är ansvariga för det?

Kvinnor kallas höns och skator varje dag och inte en rad i media. Är det statsfeministernas fel eller förtjänst att det är så?

Jag bara undrar?

Att man tröttnar att diskutera med dem som envist kallar en för bitterfitta, verklighetsfrånvänd, svamlande attackfeminist är inte ett dugg konstigt.

Men severiano väcker debattlusten Tack för det

Det i fetstil ovan är mycket missvisande. På grund av kritiken visade Rubar några dagar efter programmet intervjun i sin helhet, oklippt, på tv, och den gav inte något annat intryck än vad som visades i programmet.

För övrigt har det fokuserats alldeles för mycket på 'män är djur'-uttrycket. Programmen innehåller så mycket mer.
2009-07-04, 02:51
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Du länkar till någon som heter Tanja Bergkvist och som pratar om en två år gammal artikel, där en professor har skrivit att han vill byta ut svenskan mot engelskan.

Vad har denna blog med statsfeminism att göra
Skämtar du? Tanja är en svensk matematiker som i sin blogg utforskar mardrömmen med genus i den akademiska världen. Bloggen är en guldgruva.

Statsfeminismen är så stark bland universiteten att när en avhandling om t ex normalisering av yang-mills-fält med kvantkemiska tillämpning på svarta hål ska registreras, så fylls 'genusaspekterna beaktas på sida ____' i.
2009-07-04, 03:05
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Det uttalas en massa idiotier i den där intervjun, men jag upprepar LO.basens Stig Malms uttalande om fittstim. Feministerna rasade, men mot Stig Malm, inte mot hela LO-rörelsen! Jag tycker inte att det är snyggt det som sägs i intervjun, men ROKs-ordföranden fick avgå, en tredjedel av medlemsföreningarna lämnade och man måste ju kunna avfärda det där som en rejäl plump i protokollet. Om den ena efter den andra feministen här tar avstånd från det uttalandet, kan inte det räcka - måste man bränna alla på bål?

Jag är mer intresserad av vad Rok:s står idag. Vad händer nu?
Jag tycker inte att det som sägs i den intervjun är så märkvärdigt egentligen. Och man kan förstå Scum-manifestet t ex som ett litterärt verk eller som ett uttryck för någon slags känslor.

Då är ett så mycket annat som är väsentligt i programmet. En viktigt punkt är att åtgärder gentemot våldsamma män motarbetades. Att behandla dem var inte korrekt, eftersom de endast var ett uttryck för könsmaksordningen.
2009-07-04, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Det är väl inget som hindrar att du ställer dem ändå? Det kanske finns någon annan som kan svara?

ok..jag vill veta varför feminister alltid lägger sig platt för den islamisering som sker i vårt land? muslimska kvinnor får särskilda badtider o.s.v. varför denna tystnad mot en medeltids-religion som verkligen trycker ned kvinnan?

den andra frågan är varför feminister aldrig framför dom orättvisor som drabbar män? trots att feminismen säger sig stå för jämlikhet på alla plan och allas lika värde?
2009-07-04, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
ok..jag vill veta varför feminister alltid lägger sig platt för den islamisering som sker i vårt land? muslimska kvinnor får särskilda badtider o.s.v. varför denna tystnad mot en medeltids-religion som verkligen trycker ned kvinnan?

den andra frågan är varför feminister aldrig framför dom orättvisor som drabbar män? trots att feminismen säger sig stå för jämlikhet på alla plan och allas lika värde?

Bra frågor...
2009-07-04, 10:08
Bannlyst
Citat:

Nu rör du dig med de där begreppen som jag är så hjärtinnerligt trött på , alltså ALLTID och ALDRIG. Om du vill veta vad jag tycker så får du adressera till mig som person och då kan du inte utgå ifrån en fördom du har om ALLA kvinnor, som om vi vore en homogen grupp!

Jag jobbar dagligen emot "svenne"-hatet bland unga pojkar. Jag har kallat en muslimsk man för idiot (Vilket faktiskt ledde till att vi fick en riktigt bra diskussion till slut), hade det varitt en svensk man så hade han anmält mig för det olämpliga att i min profession uttrycka mig så oavsett hur många skäl jag hade att kalla honom det!

Jag har om och om igen och vid minst tusen tillfällen ifrågasatt om århundrades kvinnokamp ska spolas ner i avloppet p.g.a idiotrespekt för andra kulturer, jag har blivit grundligt utskälld av en skolpsykolog för att jag vägrade ta hennes råd om att uttrycka att "Enligt vad jag känner till så blir barn till genom en sexuell akt mellan män och kvinnor) för att inte uppröra ett par muslimska barn som var fast i övertygelsen att det var Gud som placerade barnet i kvinnans mage och konfronterade mig med frågan i en full barngrupp. Jag förväntades alltså att ljuga för alla barn för att inte stöta mig med en kulturuppfattning!

Jag har bloggat om somaliska kvinnors liv i Sverige och vad de får utstå från sina män. Jag har bloggat om somaliers deportationer av sina unga söner till straffskolor i Somalia när de börjar bli "för svenska".

Och jag har flera gånger - någon gång här på forumet också skrivit om alla unga män som stupat i krig, om män som dött i kolstenslunga, om män som slitit ihjäl sig och jag har skrivit spaltmetrar om min egen far som var fiskare och om den skräck svenska fiskare levde med under kriget med minor överallt.

Du riktar dig till fel person alltså. Jag ifrågasätter också det enfaldiga, ensidiga och onyanserade från ömse håll, från alla håll och i alla diskussioner. En debatt för mig är något annat än att slå varandra blodiga med "sanningar".

Som sagt - min far var fiskare - född 1914 - han jobbade i samma arbetslag från sitt tolfte år till dess han dog 58 år gammal och var det något som gjorde intryck på mig så var det (jag var ofta med ombord) dessa trygga stabila mäns resonerande. Hur man pratade sig fram till vart man skulle gå med trålaren, hur man vägde in olika personers behov av att vara hemma den och den dagen, hur man fördelade vakten och hur man samarbetade utan att någonsin komma i våldsamma bråk med varandra. De var beroende av varandra och de visste om det - alla hade sitt värde! Jag älskade de där gubbarna! De hade så mycket värme att ge, så mycket trygghet och de tog hand om mig allihop tillsammans, varnade mig för maskinrummet, bjöd på bröstkarameller stup i kvarten, tröstade, tog sig tid...de är och förblir mina mansideal!
2009-07-04, 10:24
Medlem
Anemons avatar
Citat:

Det får du nog fråga de som är ansvariga för detta. Jag tycker att det är åt helvete och jag tycker Sarkozy har helt rätt som vill förbjuda burka i Frankrike.
Jag mår dåligt av att se kvinnor och ännu värre barn i slöja.
Det är ett jättesteg bakåt i utveckligen 100 år att falla undan för sånt.
2009-07-04, 11:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
vad svamlar du om? sitter du och märker ord? Är du en liten paragrafryttare?

Alltså, du och severiano kommer med negativa påståenden om vissa debatörer i denna tråd för att visa varför det är så feminister som vill delta i diskussionen. Nu visar det sig att era påståenden var falska. Då trådens ämne är just "varför det är så få feminister i detta forum" så är det väl ytterst relevant att man ger konkreta exempel som visar på denna orsak istället för att komma med lögner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in