2009-07-02, 18:39
Medlem
Får man några jobb som statsvetare?
Citera
2009-07-02, 18:49
Medlem
jumpcuts avatar
Sjalvklart kan man fa jobb aven som statsvetare. Men att fa ett jobb dar din utbildning har nagon som helst relevans ar det samre med. I princip omojligt faktiskt. Jag kanner en person som hittade ett relevant arbete, men det ar ett barn till en hog politiker ocksa...

Eller iofs, det ar ju inte helt sant. Jag kanner faktiskt folk som borjat arbeta utomlands som studerat statsvetenskap, men da har de inriktat sig pa internationella studier ocksa. Men vill du stanna i Sverige bor du studera nagonting annat.
Citera
2009-07-02, 19:05
Medlem
Hoppas jag verkligen ,har själv sökt programmet för europastudier och lite andra statsvetenskaps program..förhoppningsvis kommer jag in och sedan när jag e klar drar jag vidare till FN!
Citera
2009-07-02, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Sjalvklart kan man fa jobb aven som statsvetare. Men att fa ett jobb dar din utbildning har nagon som helst relevans ar det samre med. I princip omojligt faktiskt. Jag kanner en person som hittade ett relevant arbete, men det ar ett barn till en hog politiker ocksa...

Eller iofs, det ar ju inte helt sant. Jag kanner faktiskt folk som borjat arbeta utomlands som studerat statsvetenskap, men da har de inriktat sig pa internationella studier ocksa. Men vill du stanna i Sverige bor du studera nagonting annat.

Citat:
Ursprungligen postat av neothadon
Hoppas jag verkligen ,har själv sökt programmet för europastudier och lite andra statsvetenskaps program..förhoppningsvis kommer jag in och sedan när jag e klar drar jag vidare till FN!

Tack för era svar! Det är Internationella Samhällsstudier på Högskolan i Kalmar som jag pratar om. Anledningen att jag frågar är att jag har det programmet som andrahandsval, mitt första är juristprogrammet, så nu börjar jag vela...

Mitt hjärta säger Europastudierna, men mitt ego säger Juristprogrammet (bara för att visa att man kan konkurrera även där!).

Det jag alltså funderar på nu är att ta bort mitt förstahandsval Juristprogrammet för att få Europastudierna som första, men gör jag bort mig då?

Jag bör komma in på Juristprogrammet det är därför jag måste ta bort det som förstahandsval om jag nu ska ta Europastudierna istället...
Citera
2009-07-02, 21:14
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amodestproposal
Får man några jobb som statsvetare?

I princip inte. Men sen handlar det ju om "tur". Många av mina gamla statsvetenskapskursare började antingen plugga lärare eller läste upp en examen i ekonomi. De som fick jobb fick det oftast på kommunen som handläggare - men då hade de också andra meriter så som omfattade språkstudier. En kompis till mig som läste upp en ekonomie-kandidat direkt efter. Han jobbar idag som key account manager. Alltså långt ifrån sin Pol Mag.

Men visst finns det många exempel på dem som får jobb direkt efter skolan. Men ytterst får någon departmenttjänst. Räkna med att du får jobba i någon piss-kommun med tråkiga frågor.

Själv (om jag klarar min rest-tenta) börjar jag läsa ett Masterprogram i Internationella relationer i höst på Uppsala. Det öppnar flera dörrar än en kandidat. Men det blir knappast FN eller UD för mig. Snarare är det mer av en biljett till doktorandsstudier och sen med litet tur ett jobb som lärare på någon sketen högskola i Sverige. Det är universitetslärare jag vill bli.

Jag träffade dock en snubbe på en fest som körde sin master i internationella relationer utomlands. I USA på toppskola. Han har en miljon i studieskulder (eller något sådant) och tjänar bra med pengar genom att jobba med att lobba för tobaksbolag, oljebolag och andra rätt omoraliska brancher.

Mina tips
Skaffa en Fil kand i nationalekonomi + statsvetenskap. Ta inga studielån!. Sen sticker du till USA och pluggar ett masterprogram , alternativt börjar på juristlinjen, läser upp en ekonomie-examina eller master-examina på svenskt universitet. Lärare går också bra. Till och med polis, jepp en snubbe jag pluggade med pluggade polis vid sidan om

Som sagt, glöm UD och FN! Statsvetare är ingen säker karriärsväg!
Senast redigerad av Dogdylan 2009-07-02 kl. 21:17.
Citera
2009-07-02, 21:25
Medlem
alltså de jobb jag tänker mig efter mina studier ( europastudier, statsvetenskap)

är inom Regeringen, UD..ja t om SÄPO..jag menar är utbildingen verkligen så dålig att man inte kan få ett bra jobb efter? jag vill FAN inte jobba på någon kommun? hellre ambassaden i togo än stockholms kommun!

jag tänker uttnyttja mina kontakter rätt bra efteråt med, kan säga så här att min mosters son var med 60 minutes och min halvsyrra är gift med en av palme killarna..!
Citera
2009-07-02, 21:59
Medlem
Endless.x89s avatar
Kan fixa in folk till den Jordanska ambassaden ifall ni har goda betyg och referenser.
Citera
2009-07-02, 22:07
Medlem
Gör jag då bort mig om jag tar bort juristprogrammet som förstahandsval för att studera Internationella Samhällsstudier?
Citera
2009-07-02, 22:13
Medlem
Citat:
Gör jag då bort mig om jag tar bort juristprogrammet som förstahandsval för att studera Internationella Samhällsstudier?

I växjö?
Citera
2009-07-02, 22:20
Medlem
Citat:
I växjö?

I Kalmar är det väl ändå? xD

http://utbildning.hik.se/ViewProgramOcc.aspx?PtKod=INSAM07h&PtStartTermin=2 0072
Citera
2009-07-02, 22:45
Medlem
Citat:
alltså de jobb jag tänker mig efter mina studier ( europastudier, statsvetenskap)

är inom Regeringen, UD..ja t om SÄPO..jag menar är utbildingen verkligen så dålig att man inte kan få ett bra jobb efter? jag vill FAN inte jobba på någon kommun? hellre ambassaden i togo än stockholms kommun!

jag tänker uttnyttja mina kontakter rätt bra efteråt med, kan säga så här att min mosters son var med 60 minutes och min halvsyrra är gift med en av palme killarna..!

Drömma går ju men det är en lång väg till dom jobben. En universitetutbildning är en bra början men du kommer få slita hårt och ha tur för att knipa någon av dom. Ambassadjobb är sjukt eftertraktade och där räcker inga universitetspoäng i stadsvetenskap.

Utbildningen är inte dålig men konkurrensen och efterfrågan kommer sätta stopp för dina drömmar.
Citera
2009-07-02, 23:15
Medlem
Nej, inte nödvändigtvis.

I princip är den enda anledningen till att ta det där andra programmet är att du inte kommer in på juridik eller ekonomi, de ämnena som gäller som viktigast meriter för att få intressantare jobb som det ser ut att fungerar i Sverige i mina ögon. Tror att du förstår det själv också. Jag upplever att det tillståndet börjat luckras upp något dock. Utomlands är det inte alls som i Sverige på den här punkten ju, och nu assimileras alla länderna mer och mer genom EU:s utveckling. Dvs. utomlands är det logiskt att plugga statsvetenskap om man vill ha ett sådant yrke, i Sverige ska man alltid plugga ekonomi eller juridik för allt. Det går självklart en gräns också, kan inte värdera var ditt program befinner sig i förhållande till den.

Såg du Dokument Inifråns "Blåst på karriären"? Du snackar om att du har kontakter. Tror att det räcker med att läsa programmet du själv vill läsa då.

Ringde till UD och frågade hur de värderade pol.mag. någon gång i början av 07 och de sa att det var många som jobbade hos dem och på andra departement som hade den utbildningen. Jag pratade med två personer och båda var klart positiva till pol.mag. och även till fil.kand. med statsvetenskap.

Citat:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in