Citat:
Ursprungligen postat av amodestproposal
Får man några jobb som statsvetare?
I princip inte. Men sen handlar det ju om "tur". Många av mina gamla statsvetenskapskursare började antingen plugga lärare eller läste upp en examen i ekonomi. De som fick jobb fick det oftast på kommunen som handläggare - men då hade de också andra meriter så som omfattade språkstudier. En kompis till mig som läste upp en ekonomie-kandidat direkt efter. Han jobbar idag som key account manager. Alltså långt ifrån sin Pol Mag.
Men visst finns det många exempel på dem som får jobb direkt efter skolan. Men ytterst får någon departmenttjänst. Räkna med att du får jobba i någon piss-kommun med tråkiga frågor.
Själv (om jag klarar min rest-tenta) börjar jag läsa ett Masterprogram i Internationella relationer i höst på Uppsala. Det öppnar flera dörrar än en kandidat. Men det blir knappast FN eller UD för mig. Snarare är det mer av en biljett till doktorandsstudier och sen med litet tur ett jobb som lärare på någon sketen högskola i Sverige. Det är universitetslärare jag vill bli.
Jag träffade dock en snubbe på en fest som körde sin master i internationella relationer utomlands. I USA på toppskola. Han har en miljon i studieskulder (eller något sådant) och tjänar bra med pengar genom att jobba med att lobba för tobaksbolag, oljebolag och andra rätt omoraliska brancher.
Mina tips
Skaffa en Fil kand i nationalekonomi + statsvetenskap. Ta inga studielån!. Sen sticker du till USA och pluggar ett masterprogram , alternativt börjar på juristlinjen, läser upp en ekonomie-examina eller master-examina på svenskt universitet. Lärare går också bra. Till och med polis, jepp en snubbe jag pluggade med pluggade polis vid sidan om
Som sagt, glöm UD och FN! Statsvetare är ingen säker karriärsväg!