Citat:
Ursprungligen postat av malibusk
mycket intresant detdär med att göra sina egna nudlar speciellt då man har egna ägg ja du får gärna göra en djupdykning i nudelgörarkonsten,såg nåt på discovery ,en asait som satt i en lägenhet på långtuppsomfan satt och tillverkade egna nudlar var den siste som gjorde det på detta vis satt och hoppade på en bambupåle hela dagarna

han tryckte i hop degen med bambustaken inte knådade det skulle vara den stora hemlisen,, men som sagt tips å tricks på nudeltillverkning ombedes vänligt men bestämt

Jo, jag såg också det programmet. Min version är mycket enklare!
Gör så här:- Ta fram assistenten med roterande knivar(jag menar inte din fru eller flickvän
). - Lägg i 4 rågade msk vetemjöl
- Knäck i ett ägg och en äggula
- Lägg i två nypor salt
- Skvätt i 1 msk neutral olja
- Strila ner ca 1 msk vatten
- Kör igång assistenten. Konsistensen på degen skall till en början vara smulig för att sedan gå ihop mer och mer och sluta med en degboll. Om konsistensen på något vis inte är korrekt så får du anpassa den genom att antingen strila ner mer vatten eller slänga i mer mjöl. Målet är en ganska fast deg.
Du har nu en fin deg. Bilda en boll av degen och placera den i en plasfolie (gladpack) och lägg i den i kyl om du har tid. Där kan den vila i 40 minuter till 1 h. Du kan kavla degen direkt men den blir lite motsträvigare då.
Ta ut degen, mjöla ditt bakbord och skär degen i två delar. Bilda två bollar och kavla ut först den ena och sedan den andra så att degen är ca 0,5 mm tjock.
Pudra nu degplattan ordentligt med vetemjöl på båda sidorna (det här är viktigt!) och rulla sedan ihop plattan löst.
Ta fram en vass kniv. Jag menar riktigt
VASS! Skär nu tunna nudlar ur den ihoprullade degen eller tjockare tagliatelle, eller ännu tjockare om du vill.
Ta fram en ett torkställ för kläder eller liknande och häng upp de uppskurna nudlarna på den tills båda degplattorna är färdiga.
Ta fram en riktigt stor kastrull, helst på över 4 liter. Fyll med vatten nästan ända upp till kanten och salta vattnet ordentligt. Låt koka upp och släng i 1 msk vetemjöl i vattnet.
Lägg nu i hälften av nudlarna och koka i ca 2 minuter (du bör dock smaka dig fram. Ibland kan det gå fortare, ibland långsammare). Sila av i durkslag Lägg nudlarna i en bred skål och strila över lite olja eller använd dem direkt i en sås. Rör om.
Gör på samma sätt med den andra hälften av nudlarna också.
Dessa nudlar är oändligt långt ifrån allt i köpeväg. Lycka till!
~Paul~