• 1
  • 2
2009-07-02, 10:17
Medlem
dessa snabbnudlar jag hatar dem är det nån konspiration igentligen? ja menar är det så billigt igentligen? kollat kilopris nån?smakr no nutrition va? snål som fan är jag men dessa snabbnudlar kan jag inte få i mig? ska jag fortsätta försöka eller är det både bättre billigare mer näring att köpa storpack kungsörnen snabbmackaroner i stället?
Citera
2009-07-02, 10:24
Medlem
screWeds avatar
Gillar du det inte ska du ju för fan inte äta det bara för att. Köp snabbmakaroner och ät dem istället om du nu tycker de är godare.
Citera
2009-07-02, 10:29
Medlem
kaffis avatar
Köp ett paket spaghetti och någon sås i stället. Tvinga i sig nudlar "bara för att" var det mest idiotisk jag hört på länge.

OT: Stavning!!!!
Citera
2009-07-02, 10:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malibusk
dessa snabbnudlar jag hatar dem är det nån konspiration igentligen? ja menar är det så billigt igentligen? kollat kilopris nån?smakr no nutrition va? snål som fan är jag men dessa snabbnudlar kan jag inte få i mig? ska jag fortsätta försöka eller är det både bättre billigare mer näring att köpa storpack kungsörnen snabbmackaroner i stället?
Varför inte laga egna nudlar? Om du har en hushållsassistent med roterande knivar så fixar du pastadeg på ca 2 minuter och själva pastan på max 10. Om du vill veta hur du skall bära dig åt så hojta till!

~Paul~
Citera
2009-07-02, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Varför inte laga egna nudlar? Om du har en hushållsassistent med roterande knivar så fixar du pastadeg på ca 2 minuter och själva pastan på max 10. Om du vill veta hur du skall bära dig åt så hojta till!

~Paul~

mycket intresant detdär med att göra sina egna nudlar speciellt då man har egna ägg ja du får gärna göra en djupdykning i nudelgörarkonsten,såg nåt på discovery ,en asait som satt i en lägenhet på långtuppsomfan satt och tillverkade egna nudlar var den siste som gjorde det på detta vis satt och hoppade på en bambupåle hela dagarna han tryckte i hop degen med bambustaken inte knådade det skulle vara den stora hemlisen,, men som sagt tips å tricks på nudeltillverkning ombedes vänligt men bestämt
Citera
2009-07-02, 10:40
Bannlyst
Jag börjar kallsvettas bara ordet nudlar kommer på tal! Maken till äckel päckel skitprodukt är svår att finna, men folk får gilla det om de vill!(antar jag..)
Senast redigerad av Paraflex 2009-07-02 kl. 11:07.
Citera
2009-07-02, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av screWed
Gillar du det inte ska du ju för fan inte äta det bara för att. Köp snabbmakaroner och ät dem istället om du nu tycker de är godare.

nu är det så att det är frugan som handlar och då köps det snabbnudlar i parti och minut, men den största anledningen till att jag trycker i mig de otäckingarna är ju att jag är så in i nordens snål,,
Citera
2009-07-02, 10:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malibusk
mycket intresant detdär med att göra sina egna nudlar speciellt då man har egna ägg ja du får gärna göra en djupdykning i nudelgörarkonsten,såg nåt på discovery ,en asait som satt i en lägenhet på långtuppsomfan satt och tillverkade egna nudlar var den siste som gjorde det på detta vis satt och hoppade på en bambupåle hela dagarna han tryckte i hop degen med bambustaken inte knådade det skulle vara den stora hemlisen,, men som sagt tips å tricks på nudeltillverkning ombedes vänligt men bestämt
Jo, jag såg också det programmet. Min version är mycket enklare!

Gör så här:
  • Ta fram assistenten med roterande knivar(jag menar inte din fru eller flickvän ).
  • Lägg i 4 rågade msk vetemjöl
  • Knäck i ett ägg och en äggula
  • Lägg i två nypor salt
  • Skvätt i 1 msk neutral olja
  • Strila ner ca 1 msk vatten
  • Kör igång assistenten. Konsistensen på degen skall till en början vara smulig för att sedan gå ihop mer och mer och sluta med en degboll. Om konsistensen på något vis inte är korrekt så får du anpassa den genom att antingen strila ner mer vatten eller slänga i mer mjöl. Målet är en ganska fast deg.
Du har nu en fin deg. Bilda en boll av degen och placera den i en plasfolie (gladpack) och lägg i den i kyl om du har tid. Där kan den vila i 40 minuter till 1 h. Du kan kavla degen direkt men den blir lite motsträvigare då.

Ta ut degen, mjöla ditt bakbord och skär degen i två delar. Bilda två bollar och kavla ut först den ena och sedan den andra så att degen är ca 0,5 mm tjock.

Pudra nu degplattan ordentligt med vetemjöl på båda sidorna (det här är viktigt!) och rulla sedan ihop plattan löst.

Ta fram en vass kniv. Jag menar riktigt VASS! Skär nu tunna nudlar ur den ihoprullade degen eller tjockare tagliatelle, eller ännu tjockare om du vill.

Ta fram en ett torkställ för kläder eller liknande och häng upp de uppskurna nudlarna på den tills båda degplattorna är färdiga.

Ta fram en riktigt stor kastrull, helst på över 4 liter. Fyll med vatten nästan ända upp till kanten och salta vattnet ordentligt. Låt koka upp och släng i 1 msk vetemjöl i vattnet.

Lägg nu i hälften av nudlarna och koka i ca 2 minuter (du bör dock smaka dig fram. Ibland kan det gå fortare, ibland långsammare). Sila av i durkslag Lägg nudlarna i en bred skål och strila över lite olja eller använd dem direkt i en sås. Rör om.

Gör på samma sätt med den andra hälften av nudlarna också.

Dessa nudlar är oändligt långt ifrån allt i köpeväg. Lycka till!

~Paul~
Citera
2009-07-02, 14:36
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
  • Knäck i ett ägg och en äggula

Bara för att förtydliga, menar du ett helt ägg plus en extra äggula?
Citera
2009-07-02, 14:45
Medlem
Tycker personligen att Demae Ramen är goda, fint att värma då och då.
Citera
2009-07-02, 15:58
Medlem
rovskaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSFG
Tycker personligen att Demae Ramen är goda, fint att värma då och då.

Demae ramen är väldigt goda. Speciellt de med sesam-smak. Så kan man ha i lite vitkål, champinjoner och inlagd senapskål. Då blir det tokgott!
Citera
2009-07-02, 16:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Bara för att förtydliga, menar du ett helt ägg plus en extra äggula?
Ja .

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här