2009-07-02, 08:21
Medlem
Hej!

Jag har en fråga angående sambo lagen (vet inte om jag har kommit rätt).

En man och kvinna gifter sig (fast inte på papper, där står det bara sambo) och efter 25år vill mannen inte ha något med kvinnan att göra för att han har hittat en ny (de har fem barn tillsammans. Äldsta 24, yngsta 15). Under dessa 25år har mannen byggt upp en firma. Omsätter minst 30 miljoner varje år. Nu vill mannen flytta ut och bo med hans nya kvinna. Så min fråga är:

Kan hans gamla `fru` få ut något av hans företag, pengar eller prylar (bil, hus, möbler m.m.) fast dem inte står som gifta på papper (Folkbokföringen säger bara sambo) vid separation?

Kan barnen begära något ifrån fadern vid separation? Barnen har aldrig fått någon present eller julklapp av honom sedan de föddes. Om fadern vägrar, kan man stämma eller något liknande (eller låter detta helt tokigt?)

Och nu letar mannen efter någon kontrakt som han försöker få hans gamla `fru` att skriva på. Är det något som Ni misstänker att mannen försöker lura `frugan` tror ni?

Tacksam för svar

Hälsningar Kinesiskan.
Citera
2009-07-02, 08:26
Avslutad
Hur skall du ha det, gift eller inte?

Om sambo - paret delar på den egendom de köpt till sitt gemensamma bohag under förhållandets gång. Allt man hade innan tar man med sig ur förhållandet, företag etc. hör inte till bohaget.
Citera
2009-07-02, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Hur skall du ha det, gift eller inte?

Om sambo - paret delar på den egendom de köpt till sitt gemensamma bohag under förhållandets gång. Allt man hade innan tar man med sig ur förhållandet, företag etc. hör inte till bohaget.

De har gift sig, fast inte på papper, så med andra ord: de är inte riktiga gifta. (Sorry om jag förvirrade er lite)
Citera
2009-07-02, 08:38
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinesiskan
De har gift sig, fast inte på papper, så med andra ord: de är inte riktiga gifta. (Sorry om jag förvirrade er lite)

skriver mitt inlägg i den här tråden då eftersom det verkar vara den som gäller.

har ni inte skrivit nånting mellan er så tror jag inte du har mycket att hämta. firman är ju hans eller hur. ska man vara sambos så bör man skriva nånting mellan sig.

typexempel är ju Steig Larssons sambo. får inte ut ett smack av Steigs framgångar för de var inte gifta o inte skrivit nått.

men jag har inte så jävla koll på detta
Citera
2009-07-02, 09:46
Medlem
Dr.Diegos avatar
1. De har levt i ett samboförhållande, alltså de är inte gifta.

2. När införskaffades bostaden? Hur ägs den? Vem har betalat?

Det som införskaffats till deras gemensamma bostad skall i princip delas mellan dem.

https://lagen.nu/2003:376

Citat:
Hej!
Kan barnen begära något ifrån fadern vid separation? Barnen har aldrig fått någon present eller julklapp av honom sedan de föddes. Om fadern vägrar, kan man stämma eller något liknande (eller låter detta helt tokigt?)
Underhåll, heter det.

Citat:
Hej!
Och nu letar mannen efter någon kontrakt som han försöker få hans gamla `fru` att skriva på. Är det något som Ni misstänker att mannen försöker lura `frugan` tror ni?

lura och lura, det kanske man kan kalla det.

Enligt 9§ i Sambolag (2003:376) kan de sammanboende avtala att bodelning inte skall ske.
Citera
2010-12-16, 22:07
Medlem
cammlis avatar
Ja, du har rätt att kräva honom, om det är gemensamma bostad och bohag som anskaffats för gemensam användning då ni var sambo. Bohag är t.ex. möbler och hushållsmaskiner som är avsedda för det gemensamma hemmet.

det mycket på vad det är för typ för företag,

Om enskild näringsverksamhet,
Detta innebär att du som privatperson driver och ansvarar för din rörelse. Du är själv personligen ansvarig för att avtalen hålls och skulderna betalas, men du måste ha företagets ekonomi skild från din privata ekonomi. Det finns inget krav på startkapital i en enskild näringsverksamhet. I de allra flesta fall finns inget krav på revisor som granskar verksamheten, men det kan ändå vara klokt att ha en kunnig ekonomisk rådgivare.

Om du driver ditt företag som enskild näringsverksamhet kan du ha anställda. Du kan dock inte anställa din make eller maka. Om ni båda arbetar i företaget får ni i stället dela vinsten mellan er. Sambor med gemensamma barn jämställs med makar.

"vi säger han har enskilda firma, om du har jobbat hos honom då har du rätt till en del av vinsten beroende vilken ställning du har i företaget,
trots att du inte har lagt ut pengar i företaget eller avtalat med din sambo,
tar kontakt med skatteverket, de vet vad som gäller.

om din sambo råkas har en Aktiebolag, då får du ingenting,
Citera
2010-12-16, 22:14
Medlem
cammlis avatar
nej, barnen kan inte begära saker eller pengar från fadern vid separation.
däremot har han underhållsskyldighet,
mamman får alltså underhåll från honom för barnen.
däremot får barnen arvet om han dö.
Citera
2012-11-01, 18:01
Medlem
Redors avatar
En något gammal tråd men provar ändå för att inte skapa en ny tråd om samma ämne..

Min tjejkompis separerade från sin kille för ett par år sen (Sambos), men har nu börjat fundera på vad för pengar hon haft rätt till.

De hade en lägenhet ihop, som visserligen killen köpte och som stod på alla Lån. Men tjejen betalade varje månad ca 4-5´ i bara ren "hyra". Den sålde dem innan de separerade och flyttade till hyresrätt istället. Skulle hon haft rätt att vid säljandet av lägenheten, innan de separerade fått en del av vinsten?

En bil hade dem också ihop, som killen köpte, även den betalade tjejen på varje månad. Skulle hon haft rätt till pengar som de fick när han sålde bilen efter att de separerat?

Det fanns liksom inga papper på detta, mer än de betalningar som gjorts. Så då har man väl inte mkt att komma med? och vad gäller? Är det ens lönt att börja älta det där nu!?
Citera
2012-11-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
En något gammal tråd men provar ändå för att inte skapa en ny tråd om samma ämne..

Min tjejkompis separerade från sin kille för ett par år sen (Sambos), men har nu börjat fundera på vad för pengar hon haft rätt till.

De hade en lägenhet ihop, som visserligen killen köpte och som stod på alla Lån. Men tjejen betalade varje månad ca 4-5´ i bara ren "hyra". Den sålde dem innan de separerade och flyttade till hyresrätt istället. Skulle hon haft rätt att vid säljandet av lägenheten, innan de separerade fått en del av vinsten?

En bil hade dem också ihop, som killen köpte, även den betalade tjejen på varje månad. Skulle hon haft rätt till pengar som de fick när han sålde bilen efter att de separerat?

Det fanns liksom inga papper på detta, mer än de betalningar som gjorts. Så då har man väl inte mkt att komma med? och vad gäller? Är det ens lönt att börja älta det där nu!?

Av vad som framgår av din text så skulle bostaden ingå i en bodelning, om de köpte denna för gemensamt bruk.

Bilar ingår inte i bodelningar enligt sambolagen.

Man kan inte begära bodelning senare än ett år efter att samboförhållandet avslutats så det är ingen idé längre.
Citera
2012-11-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Av vad som framgår av din text så skulle bostaden ingå i en bodelning, om de köpte denna för gemensamt bruk.

Bilar ingår inte i bodelningar enligt sambolagen.

Man kan inte begära bodelning senare än ett år efter att samboförhållandet avslutats så det är ingen idé längre.

Även om de sålt lägenheten innan de separerade?

Låter mysko.

När de separerade så bodde de ju i en hyreslägenhet och det var deras gemensamma bostad (och samboegendom).
Citera
2012-11-01, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Även om de sålt lägenheten innan de separerade?

Låter mysko.

När de separerade så bodde de ju i en hyreslägenhet och det var deras gemensamma bostad (och samboegendom).

Nej, du har rätt, jag läste inte hans text tillräckligt noga
Citera
2012-11-02, 14:22
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Nej, du har rätt, jag läste inte hans text tillräckligt noga

Men det är som sagt för sent för att begära något nu!?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in