2009-07-02, 02:09
Medlem
Hej! Har funderat ett tag över detta. Vilken av Coopers ölsatser jag än väljer så tycker jag att resultatet blir detsamma, d.v.s att det blir samma äckliga sörja som bara fjortisar och alkoholister skulle kunna förmå sig att dricka(Och jag då ) Nä, men det känns tråkigt för det skulle verkligen vara kul att lyckas att göra ett gott öl utan att behöva göra allting själv.
så jag tänkte höra med er andra vad ni tycker om resultatet när ni använder er av ölsatser från coopers. Har även inhandlat maltextrakt från Muntons som jag tänkte göra en bryggd på(Humle finns det gott om i trädgården så det är klart)

Men för att återgå till coopers, jag följer bruksanvisningen som följer med men jag brukar hälla i 1kg socker. Tror ni att det skulle smaka bättre om man hällde i typ 500g socker istället eller ingenting alls? Har ni några goda råd om bättre ölsatser så hör gärna av er.

Kan dock säga att färgen är fin och att det skummar bra men smaken påminner snarare om vitt vin än öl, liksom någon konstig blandning av de båda.
2009-07-02, 02:11
Medlem
Snöblinds avatar
Hur mycket socker ska det vara i?

Har du varit jävligt noggrann med att desinfektera dina grejer innan du kör?
2009-07-02, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöblind
Hur mycket socker ska det vara i?

Har du varit jävligt noggrann med att desinfektera dina grejer innan du kör?

Ett kilo står det i anvisningen.

Skrubbar alltid rent med disksvamp och diskmedel, sköljer ur och gör samma sak igen. Sedan som en ytterligare åtgärd så häller jag över det heta vattnet så att det rinner längst kanten på tunnan för att få död på eventuella bakterier som kan vara kvar så jag tycker nog att det borde var ordentligt rengjort.
2009-07-02, 02:47
Medlem
Snöblinds avatar
Jadu, då vet jag verkligen inte. Har aldrig bryggt öl utan bara hjälpt till med vin. Snart kommer det säkert någon ölmeistro och hjälper dig

Har iaf hört att Coopers ska vara bra.
2009-07-02, 02:51
Medlem
Det är lönlöst att följa anvisningarna på färdiga ölsatser, prova gå efter Svenska Hembryggareföreningens istället:

http://shbf.se/index.php/wiki.html

Sök på satsbryggning och läs igenom texten, under kolsyresättning står exempelvis "För en ale kan 4 gram socker per liter vara en riktlinje". 1 kilogram socker är alltså vansinne.
2009-07-02, 08:31
Moderator
vfs avatar
https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=256 /Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in