2009-07-01, 22:37
Medlem
Piddelitos avatar
DN har den 30/6 2009 publicerat en artikel skriven av kulturdebattören Kajsa Ekis Ekman om Sverigedemokraterna. Jag antar att artikeln kan vara av allmänt intresse i detta forum. Läs den här.

Valda citat:

Citat:
Den typiske Sverigedemokratväljaren är en man ur arbetarklassen, ofta en social demokratisk missnöjesväljare. Forskaren Ulla Ekström von Essen har delat in Sverigedemokraternas väljare i fyra grupper.

Tre av dem består av arbetarklass på olika typer av orter, en av dem kommer från välbärgade villaområden. SD: s affärsidé är att ta detta missnöje och rikta det mot invandrare.

Citat:
Löser Sverige demokraterna sina väljares problem?

Det är bara att gå till deras handlingsprogram.

Där står att skatter är av ondo: förmögenhetsskatten ska avskaffas helt, eftersom skatt på egendom innebär ”en kränkning av äganderätten”. Arbetsgivaravgiften ska sänkas, både las och mbl ska bort och maxtaxan på dagis ska avskaffas.

Facket har för stort inflytande – i stället ska arbetare gå samman i egenskap av småsparare. Arbetsmiljöproblem viftas bort: bara folk har ett jobb är det okej, man ska inte slösa ”miljarder på den fysiska arbetsmiljön”.

Vården ska, som det mesta, hellre vara privat än offentlig; hårda tag och straffarbete för brottslingar, absolut ingen vård. Och när det handlar om ekonomi försvann plötsligt hela nationalismen, där är de ”mot protektionism och för frihandel”.

Det rör sig, med andra ord, om klassisk borgerlig politik. Bortom de inledande parollerna om social rättvisa och trygghet finns en politik som gör precis tvärtom. Som lockar till sig arbetare för att ge makt åt arbetsgivare. Väljarna blir alltså fullständigt dragna vid näsan av SD.Av de grupper som röstar på SD finns bara en som tjänar på deras politik – och det är de välbärgade i villaområdena.

De andra serveras drömmar. Drömmar om ett Välfärds-Sverige, om en tid då alla hade jobb och bostad. Men SD ger dem inte detta Sverige tillbaka, tvärtom. SD-landet blir inget Bullerbyn eller folkhem, utan ett kaos med större klyftor och mer segregering.

Det vore intressant att höra åsikter i detta forum om artikeln. Läs den gärna i sin helhet. Har Kajsa Ekis Ekman rätt eller fel i sin analys?
Citera
2009-07-01, 23:02
Bannlyst
Hon har helt rätt i sin kritik att SD knappast eftersträvar något socialdemokratiskt "folkhem", SD är djupt borgerliga och konservativa. Hur en arbetare kan rösta på detta parti och inte skämmas övergår mitt förstånd, så fort någon på mitt jobb eller någon polare uttrycker sympatier för SD är det bara att berätta för dem vilken arbetarfientlig politik de står för så ändrar de uppfattning. Även om de kanske fortfarande är kritiska mot invandringspolitiken.

Att rösta på SD som arbetare är att pissa på sig själv.
Citera
2009-07-01, 23:07
Medlem
Norpheuss avatar
Det är mycket bra att SD inte är något sosse parti.

Däremot tror jag de kan hjälpa arbetarna på andra sätt, om man minskar invandringen får man mer pengar och arbeten som blir över åt arbetarna. Ett urträde ur EU skulle ge oss 15 miljarder kronor varje år tillbaka, såväl som ännu mindre arbetar/zigenar invandring och dumma lagar vilket skulle gynna marknaden och arbetarna.
Senast redigerad av Norpheus 2009-07-01 kl. 23:21.
Citera
2009-07-01, 23:18
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATY
"Bla bla bla... jag är kommunist... bla bla bla..."

Att inte rösta på SD som svensk är att pissa på sig själv.

Sen kanske SD inte är världens mest genomtänkta parti på alla andra frågor än invandringen. Men det kommer ju med tiden dom måste ju hinna utvecklas och det kommer garanterat snabbas på om dom kommer in i riksdagen.
Citera
2009-07-02, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATY
Att som arbetare rösta på miljöpartiet eller vänsterpartiet som i praktiken vill ha fri invandring och därigenom kommer att överskölja arbetsmarknaden med billig, lättfoglig arbetskraft som dumpar lönerna. Det är inte bara som att pissa på sig själv, det är som att låta Ohly och Wetterstrand skära av dina kulor med en rostig trädgårdssax.
Citera
2009-07-02, 00:34
Bannlyst
Jag tror inte dom som röstar på SD "give a fuck" om TS snack.
Så länge SD har invandrarfrågan i sin politik så får dom röster.

När man läser källan så kan man få en bild framför sej att DN är rädd helt enkelt.
Dom säger att SD är ett hot och det är inte bra att rösta på dom för det är ett missnöjeparti.

Bullshit!.
Jag bryr mej inte om dom vore fett nazist eller rasister eller homo.
Jag bryr mej bara om deras politik och inte om DN's crack
Senast redigerad av persson121 2009-07-02 kl. 00:42.
Citera
2009-07-02, 00:50
Bannlyst
Det är riktigt jäkla synd att SD har en så efterbliven politik i andra avseenden än just invandringen. Jag tycker man borde blanda det bästa från både vänster- och högerblocken och inte vara speciellt extrem i något avseende. Om man lägger sig i mitten får man större väljarbasis.

Frågan är om det bästa inte vore att ur SD bryta ur ett nytt parti som får en ny start, utan någon ofördelaktig bakgrund som går att klanka ner på.

Punkter jag efterlyser:
  • Välfärdstankarna bör kvarstå, men jag skulle vilja se en större fokus vad gäller satsningar på rättsväsende, skola, äldreomsorg och sjukvård.
  • I princip fri fildelning. Starkt avståndstagande från FRA, IPRED o dyl.
  • Statligt monopol på samhällsviktiga områden, i övrigt bra företagsvillkor.
  • Vettigt, inte överdrivet, miljötänkande. Kraftiga satsningar på spårburen kollektivtrafik och inom järnvägen. I exempelvis Göteborg finns mycket att ordna upp.
    Bilda en princip som går ut på att man använder kollektivtrafik i större städer men att biltrafik är helt acceptabelt för de som bor på landsbygd. De senare borde kunna få vissa statliga subventioner.
  • Inte begära uträde ur EU, istället verka för att EU ska omvandlas till en helt annan slags organisation. Länderna ska vara förenade, ha goda kommunikationer, gränspendling och resor utan passkontroller, fri import och export mellan länderna och så vidare, kanske även ett gemensamt invandringssystem. Jag har ganska svårt att förklara vad jag menar skulle vara skillnaden mot idag sett, men det är väl egentligen att hela grejen med gemensamma lagar och regler slopas, bland annat. Jag vill se en helt annan fokus. Dagens EU är alldeles för stort, dyrt och byråkratiskt.

Danske Folkparti med Pia Kjaejsgard borde vara en förebild.
Citera
2009-07-02, 03:38
Bannlyst
Om SD får min röst så är det bara på grund utav invandringsfrågan, någon måste bryta isen. Snäpper folkpartiet upp sig så kan dom få min röst, Björklund visar förhoppningsvis vart skåpet ska stå.
Citera
2009-07-02, 03:42
Medlem
Smockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormtrooper
Att inte rösta på SD som svensk är att pissa på sig själv.

Men SD vill väl integrera alla invandrare och gillar rasblandning. Vad är det om inte pissa på sig själv som svensk?
Citera
2009-07-02, 05:32
Medlem
Eoppoyzs avatar
Artikeln har väldigt många fel i sig och det blir knappast bättre om man låter Ulla Ekström von Essen kommer till tals.
Citera
2009-07-02, 07:59
Medlem
Tammers avatar
Problemet är om man är svensk och arbetare. Ska man rösta på Vänsterpartiet eller Sverigedemokraterna? På sin plats med ett nytt parti som tar tillvara svenska arbetares intressen: SverigeKommunisterna?
Citera
2009-07-02, 09:36
Medlem
Piddelitos avatar
SD attraherar sympatisörer missnöjda med invandrarpolitiken genom att vara det enda parti som har en annan hållning än övriga partier, men har en politik i övrigt som direkt missgynnar stora grupper av samma sympatisörer.

Jag tycker att det är oärligt, och luktar bait-and-switch lång väg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in