2013-04-28, 21:23
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Men där bevisar du ju just min poäng åter igen! Det du talar om vittnar ju om att det funnits en orsak, t.ex. stroke eller något likande. Sen kanske inte denna orsak är någonting som journalisterna ids ta reda på, men som du själv sa:

Att dödsorsaken är okänd är alltså INTE detsamma som "naturliga orsaker". Varför inte bara skriva det i så fall när det är på det sätter istället för fabulera kring det där förvanskade begreppet?

Det beror väl på vad de har fått för information. Säger familjen/deras talesman att de dog av naturliga orsaker så skriver journalisterna det. Ibland får de ingen info alls och då brukar de skriva att ingen dödsorsak har angetts.
Citera
2013-04-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det beror väl på vad de har fått för information. Säger familjen/deras talesman att de dog av naturliga orsaker så skriver journalisterna det. Ibland får de ingen info alls och då brukar de skriva att ingen dödsorsak har angetts.
Precis, men där sväljer man uppgiften med hull och hår medan man i andra fall agerar betydligt mer kritiskt. Jag menar att man kan vara lite mer konsekvent och lite mer återhållsam när det gäller just begreppet "naturliga orsaker".
Citera
2013-04-29, 00:15
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Precis, men där sväljer man uppgiften med hull och hår medan man i andra fall agerar betydligt mer kritiskt. Jag menar att man kan vara lite mer konsekvent och lite mer återhållsam när det gäller just begreppet "naturliga orsaker".

Är man 95 år gammal kan det mesta klassas som naturliga orsaker, t.ex senilitet kan göra att man glömmer att andas eller att den skrynkliga huden lägger sig framför munnen och orsakar kvävning.
Citera
2013-04-29, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Är man 95 år gammal kan det mesta klassas som naturliga orsaker, t.ex senilitet kan göra att man glömmer att andas eller att den skrynkliga huden lägger sig framför munnen och orsakar kvävning.
Jo, men du säger det själv. I ditt exempel skulle det i så fall handla om en sådan person, medan jag reagerat på att det använts om åldringar som varit friska och krya. Nog sjutton om det inte funnits en dödsorsak där, även om den inte rapporterats publikt.
Citera
2013-04-29, 00:27
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
En stavhoppstränare i Göteborg som avled i veckan var stor i den svenska friidrottsvärlden.

http://www.expressen.se/sport/friidrott/emma-hela-hallen-ar-verkligen-i-sorg-nu/

Frågan är om inte denne stavhoppstränare är den okändaste person som någonsin omnämnts i denna långa tråd.
Citera
2013-04-29, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Frågan är om inte denne stavhoppstränare är den okändaste person som någonsin omnämnts i denna långa tråd.
Nja, det vet jag inte. Nämndes inte en sparv i tråden vid något tidigare tillfälle?
Citera
2013-04-29, 00:59
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Jo, men du säger det själv. I ditt exempel skulle det i så fall handla om en sådan person, medan jag reagerat på att det använts om åldringar som varit friska och krya. Nog sjutton om det inte funnits en dödsorsak där, även om den inte rapporterats publikt.

Inse att en till synes frisk och kry 95-åring ibland bara somnar in på natten pga att hjärtat slutar slå, det är en högst naturlig död men jag vet inte varför poletten vägrar trilla ner hos dig?
Citera
2013-04-29, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Inse att en till synes frisk och kry 95-åring ibland bara somnar in på natten pga att hjärtat slutar slå, det är en högst naturlig död men jag vet inte varför poletten vägrar trilla ner hos dig?
Men snälla lilla spann med vatten. Det var väl ett jäkla tjat hos dig om det här. Varför kan du istället inte acceptera att jag ytterst ogillar medias lättvindiga benämning "naturlig död"?

Och FYI, när hjärtat bara slutar slå hos en person, oavsett ålder, så brukar den medicinska beteckningen vara "hjärtstillestånd". Så nu vet du det, och kan lära dig något nytt från det här istället.
Citera
2013-04-29, 08:14
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Men snälla lilla spann med vatten. Det var väl ett jäkla tjat hos dig om det här. Varför kan du istället inte acceptera att jag ytterst ogillar medias lättvindiga benämning "naturlig död"?

Och FYI, när hjärtat bara slutar slå hos en person, oavsett ålder, så brukar den medicinska beteckningen vara "hjärtstillestånd". Så nu vet du det, och kan lära dig något nytt från det här istället.

Jo, men likförbannat klassas hjärtstillestånd hos en 95åring som naturliga orsaker, spannen lille!
Hos en gammal människ ger kroppen helt enkelt upp till slut, utan att det beror på något speciellt.
Citera
2013-04-29, 10:43
Medlem
Roibots avatar
North Dakotas guvernör på 60-talet, William L. Guy, har dött (1919-2013)

http://www.startribune.com/local/204951141.html?refer=y
Citera
2013-04-29, 13:30
Medlem
Ganonitos avatar
En schweizisk historiker vid namn Peter Haber har dött. Inte för att jag har en aning om vem människan var, men jag tar upp honom för att scrollock inte ska få nöjet att försöka få oss att förväxla honom med den betydligt mer kände skådespelaren med samma namn.

http://weblog.hist.net/archives/6667
Citera
2013-04-29, 13:50
Medlem
snomoss avatar
Pekka Dahlhöjd var en mycket respekterad och känd stavhoppstränare. Inte bara i Sverige utan i hela världen. Han var nog mer känd än vad någon av oss som läser denna tråd någonsin kommer att bli. Fast vem vill bli känd iofs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in