2013-04-25, 12:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Var i allsin dar fick du den åldern ifrån? Han var INTE 98 år kan jag säga. Du blandar säker ihop honom med Richard Collins som dog i februari. Den jag menar är "Phil Collins" eller "Mustard Tiger" som dog rätt nyligen.

http://www.richardcollinsactor.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Collins_(actor)

Då får du väl skriva vem du menar då om det är två Richard Collins som dött nyligen. För övrigt står det ju inte hur gammal den kanadensiske Richard Collins var när han dog. Varken wikipedia eller imdb verkar känna till hans födelseår.
Citera
2013-04-25, 12:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Har för mig att de allra flesta av de dödsfallen benämts som "naturliga orsaker " någonstans då jag läst om dem någonstans, men jag kan för all del missminna mig själv.

Men ok, jag ger ett par exempel till på personer där "naturliga orsaker" varit en oskälig benämning då personerna ifråga varit långt från medellivsåldern: Lee Dorman, Stompin' Tom Connors, Imants Ziedonis, Garrett Lewis, Reinhold Weege och Craig Brigham som var 58 år och dog av s.k. "naturliga orsaker"! Barockt vaar ordet!

http://www.registerguard.com/rg/sports/29770009-81/brigham-decathlon-eugene-craig-south.html.csp

Btw. vi missade att Jean Sincere dött. Känd från många olika filmroller.

http://movies.broadwayworld.com/article/Stage-and-Screen-Actress-Jean-Sinny-Sincere-Zambello-Passes-Away-20130405

Lee Dorman: Samma som med Bubba Smith. Det var obducenten/myndigheterna som sa att han dog av naturliga orsaker, så om du ska skälla på någon så skäll på dem.

Stompin Tom Connors: Det var en talesman som sa att det var naturliga orsaker. Dödsorsaken ändrades sedan till njursvikt, vilket är en naturlig död när man är 77 år.

Inmants Ziedonis: Visst, du fick rätt på den, men han var å andra sidan 79 år och då tycker jag det är befogat att använda sig av naturliga orsaker.

Garrett Lewis: 77 år och det var en vän som sa att han dog av naturliga orsaker.

Reinhold Weege: Inte så gammalt, där håller jag med dig, men det var familjens talesman som sa att han dog av naturliga orsaker.

Craig Brigham: Det var polisen som sa att det troligtvis var en naturlig död så återigen riktar du din ilska åt fel håll.

Detta är troligtvis fallet med samtliga som rapporteras ha dött av naturliga orsaker eller för övrigt vilken dödsorsak som helst. Tidningarna hittar inte bara på eller är "lata" som du beskriver det utan citerar helt enkelt bara den infon de har. Vad vill du att de ska göra? Göra en egen utredning/obduktion?
Citera
2013-04-25, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Lee Dorman: Samma som med Bubba Smith. Det var obducenten/myndigheterna som sa att han dog av naturliga orsaker, så om du ska skälla på någon så skäll på dem.

Stompin Tom Connors: Det var en talesman som sa att det var naturliga orsaker. Dödsorsaken ändrades sedan till njursvikt, vilket är en naturlig död när man är 77 år.

Inmants Ziedonis: Visst, du fick rätt på den, men han var å andra sidan 79 år och då tycker jag det är befogat att använda sig av naturliga orsaker.

Garrett Lewis: 77 år och det var en vän som sa att han dog av naturliga orsaker.

Reinhold Weege: Inte så gammalt, där håller jag med dig, men det var familjens talesman som sa att han dog av naturliga orsaker.

Craig Brigham: Det var polisen som sa att det troligtvis var en naturlig död så återigen riktar du din ilska åt fel håll.

Detta är troligtvis fallet med samtliga som rapporteras ha dött av naturliga orsaker eller för övrigt vilken dödsorsak som helst. Tidningarna hittar inte bara på eller är "lata" som du beskriver det utan citerar helt enkelt bara den infon de har. Vad vill du att de ska göra? Göra en egen utredning/obduktion?
Men det är ju det jag säger! Att media tar vad någon grannes kusins barnbarn säger som första kommentar på face falue som en officel orsak utan att ställa frågor, medan man i fall som t.ex. Corey Haim, som för övrigt också var en avdankad, bortglömd skådis, slår på blåljusen när "naturliga orsaker" rapporteras. Där återekom man till hans död in absurdum tills dess att döden fastställts. Total inkonsekvens menar jag.
Citera
2013-04-25, 23:32
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Men det är ju det jag säger! Att media tar vad någon grannes kusins barnbarn säger som första kommentar på face falue som en officel orsak utan att ställa frågor, medan man i fall som t.ex. Corey Haim, som för övrigt också var en avdankad, bortglömd skådis, slår på blåljusen när "naturliga orsaker" rapporteras. Där återekom man till hans död in absurdum tills dess att döden fastställts. Total inkonsekvens menar jag.

Du kan ju inte ens acceptera att en 95-åring (syftar på Lilians hovdam här) somnar in utan att du måste ha någon olycka/sjukdom som orsak...
Citera
2013-04-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Du kan ju inte ens acceptera att en 95-åring (syftar på Lilians hovdam här) somnar in utan att du måste ha någon olycka/sjukdom som orsak...
Då missförstår du totalt. Jag reagerar på "naturliga orsaker" som begrepp när det är rimligt att anta att dödsorsaken varit en annan. Då är det bättre att skriva att orsaken är okänd, om man nu som journalist inte klarar av att luska reda på det efter en seriös ansats.

Visst dör 95 plussare av "naturliga orsaker" men som jag tidigare skrivit så föranleds detta oftast av att de varit orörliga/sängbunda en längre tid och därmed fått se sina muskler och organ förtvina allt eftersom tills dess att att det inte längre går att peka på en enskild orsak som föranlett dödsfallet. är det rimligt att tala om "naturliga orsaker". Gällande Palmstierna så reagerade jag på att hon varit fullt aktiv på ett sätt som många andra damer i hennes ålder inte är och att hon således inte på något sätt varit sängbunden eller varit inaktiv, vilket får mig att misstännka att det faktiskt finns en enskilt orsak till varför hon avled, må det vara hjärtsvikt eller blodpropp eller tumör eller vadsomhelst, men att en dödsorsak funnits är jag övertygad om!
Citera
2013-04-26, 11:48
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article16674212.ab

"Landhockeyspelaren Karl Berry, 26, blev biten av en stor orm på träningsplanen.

Men han fortsatte att träna – vilket fick giftet att sprida sig och slutligen dödade honom.

– Han var framåt och han var en ledare, säger pappan i familjen."
Citera
2013-04-26, 13:06
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Det är inte så konstigt att 90+are dör plötsligt. De behöver inte ha varit orörliga en längre tid utan det räcker med att de går för att ta en tupplur och sedan aldrig vaknar mer. Ett sådant gammalt hjärta kan sluta slå vilken sekund som helst även om det varit kärnfriskt dagen innan. En ung person är det desto ovanligare med så därför är det inte så konstigt att media anstränger sig mer för att ta reda på den exakta dödsorsaken än vad de gör med en 90+are som man förväntar sig trillar av pinn vilken dag som helst.
Citera
2013-04-26, 17:02
Moderator
impieteers avatar
George Jones har dött.
http://www.usatoday.com/story/life/music/2013/04/26/george-jones-country-superstar-has-died-at-81/2115323/
Citera
2013-04-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
George Jones har dött.
http://www.usatoday.com/story/life/music/2013/04/26/george-jones-country-superstar-has-died-at-81/2115323/
NEEEJ! Fan också! Det blev alltså tredje gången gillt för honom? Om han åkt in och u så mycket på sjukhus för den där infektionen, borde han inte ha tagit bättre hand om medicineringen mellan varven då han var ute ut sjukhuset?
Citera
2013-04-27, 00:15
Medlem
Citat:
Det är inte så konstigt att 90+are dör plötsligt. De behöver inte ha varit orörliga en längre tid utan det räcker med att de går för att ta en tupplur och sedan aldrig vaknar mer. Ett sådant gammalt hjärta kan sluta slå vilken sekund som helst även om det varit kärnfriskt dagen innan. En ung person är det desto ovanligare med så därför är det inte så konstigt att media anstränger sig mer för att ta reda på den exakta dödsorsaken än vad de gör med en 90+are som man förväntar sig trillar av pinn vilken dag som helst.
Men där bevisar du ju just min poäng åter igen! Det du talar om vittnar ju om att det funnits en orsak, t.ex. stroke eller något likande. Sen kanske inte denna orsak är någonting som journalisterna ids ta reda på, men som du själv sa:

Citat:
Att ingen dödsorsak står angiven är inte detsamma som att säga att de dog av naturliga orsaker.

Att dödsorsaken är okänd är alltså INTE detsamma som "naturliga orsaker". Varför inte bara skriva det i så fall när det är på det sätter istället för fabulera kring det där förvanskade begreppet?
Citera
2013-04-27, 18:48
Medlem
Mikojans avatar
En stavhoppstränare i Göteborg som avled i veckan var stor i den svenska friidrottsvärlden.

http://www.expressen.se/sport/friidrott/emma-hela-hallen-ar-verkligen-i-sorg-nu/
Citera
2013-04-28, 10:42
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Kongressledamot Charlie Wilson har dött! Han var en av de kongressmän man hörde mycket av utanför USA, speciellt i samband med hanss mellanhavanden i mellanöstern på 80-talet. Tror till och med att Tom Hanks gjorde en film om honom. Men fan, blir ändå inte riktigt klok, kan svära på att jag läste att han redan dött häromåret. Ringer det ingen klocka hos någon?

http://www.theintelligencer.net/page/content.detail/id/584064.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in