Citat:
Umm, min info är INTE saxat från Wikipedia, utan hämtat mestadels från länken jag postade. Möjligt att någon nisse i sin tur kopierat denna till Wikipedia, men den källan jag postade är i alla fall mer autentisk. Skälet till varför man deserterar är ungefär lika viktigt som domskäl är i en dom, dvs. mycket viktigt. Han derterade inte i hans egna ögon, utan han var bara och "vilade upp sig". Med andra ord så var inte hans förtroende, eller kärlek, för Tysklad på något sätt naggat i kanten. Det jag ville ha sagt med att han fick Järnkorset och att han blev löjtnant, var att han var hängiven sin sak och att han slogs med passion för Tyskland, men att detta ofta tystas ned. Att vara skandinav, och framförallt dansk (eller norsk) och vara för "den andra sidan" är ingenting man gärna skyltar med om man vill sälja in någon som populär författare. Som du även kan se i källan jag angav så är Hassels uppgifter starkt ifrågasatta, precis som Haaest, och det var därför jag undrade varför inte Haaest i så fall skulle kunna vara en lika tillförlitlig källa som Hassel själv i så fall?
Ursprungligen postat av Porthos
Har du läst något av det Haaest har skrivit? Han framstår som en rabiat mytoman med ett patologiskt hat mot Hassel. Inte precis vad jag skulle kalla en trovärdig källa.
Järnkorset var, och är, ingen nazistisk symbol eller utmärkelse. Många soldater, som inte hade någon som helst beröringspunkt med nazisterna, mer än att vara just soldater i Wehrmacht, blev tilldelade det.
Varför han deserterade spelar ingen roll. Han gjorde det, och därmed var han körd i nassarnas ögon.
Det mesta i den forumpost(!) du anger som källa är saxat från Wikipedia. Jag kan inte förstå varför resten av det som står i den skulle vara mer övertygande än något annat som finns att hitta på nätet.
Hassel själv säger att han aldrig varit nazist och det finns ingenting som pekar på något annat, om man inte vill tro på virrpannan Haaest, då.
Jag avslutar härmed denna diskussion med att konstatera att boken De Fördömdas Legion är mycket läsvärd och med att åter en gång beklaga Hassels frånfälle.
Järnkorset var, och är, ingen nazistisk symbol eller utmärkelse. Många soldater, som inte hade någon som helst beröringspunkt med nazisterna, mer än att vara just soldater i Wehrmacht, blev tilldelade det.
Varför han deserterade spelar ingen roll. Han gjorde det, och därmed var han körd i nassarnas ögon.
Det mesta i den forumpost(!) du anger som källa är saxat från Wikipedia. Jag kan inte förstå varför resten av det som står i den skulle vara mer övertygande än något annat som finns att hitta på nätet.
Hassel själv säger att han aldrig varit nazist och det finns ingenting som pekar på något annat, om man inte vill tro på virrpannan Haaest, då.
Jag avslutar härmed denna diskussion med att konstatera att boken De Fördömdas Legion är mycket läsvärd och med att åter en gång beklaga Hassels frånfälle.

).