Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
I Hassels fall så ville han verkligen med, och var väldigt påstridig. Dock var han dansk medborgare och man kunde enbart ta värvning (och därigenom bli medlem i nazipartiet) om man var tysk medborgare. Därför såg han till att bli tysk medborgare snarast möjligt så att han kunde ansluta sig till krigsmakten.
Hassel tjänstgjore för övrigt vid flertalet divisioner förutom det 27:e pansarregementet. Han tjänade även inom 2:a, 6:e och 11:e pansarregimentet, samt inom det sjunde kavalleriregimentet. Han fick dessutom järnkorset (1:a och 2:a klass) så det är nog ställt utom allt rimligt tvivel att han var en riktig nazisoldat. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis bör hållas emot honom, för det var många som slogs på nazisternas sida eftersom de de slogs för sitt fädernesland, eller i Hassels fall, sitt "nya" land.
Det 27:e Pansarregementet har visserligen existerat, dock inte som straffbataljon. Var Sven Hassel faktiskt tjänstgjorde är det ingen som riktigt vet. Han flyttade till Tyskland och tog värvning, då han inte kunde få jobb i Danmark. Har du någon källa på att han var "väldigt påstridig" (Haaest räknas inte, då han inte är riktigt klok.)?
De soldater som tog värvning i tyska armén blev definitivt inte medlemmar i nazistpartiet per automatik. De tvingades svära trohetseden, men det är något helt annat. Hassel var, så vitt jag vet, aldrig medlem i partiet.
Hur som haver hamnade han ju, enligt den officiella versionen, i en straffbataljon efter att han deserterat, så han kan ju inte varit propagandamaterial för nazisterna, precis.
För min del är det dock ganska oväsentligt var och hur han tjänstgjorde. Han skrev några riktigt underhållande böcker och jag tycker att det är tråkigt att han gått bort, även om han fick leva ett långt liv.