Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-11-24, 00:22
  #1
Medlem
Engels avatar
Vad är friheten i samhället?

Det samhälle vi lever i idag har i grund och botten inte ändrat sig sedan det feodala systemet från medeltiden. Vad är det som gör att vi lyder makthavarna? Samma sak som gör att en enda person kan styra ett helt land. Hotet om våld, gör vi inte som de säger blir vi straffade på ett eller annat sätt. Samma system i en demokrati som i en diktatur.

Slutar vi tro på samhället och försöker leva ett eget liv blir vi straffade. Försöker man starta ett eget samhälle någonstans blir vi straffade. I det flesta länder får man säga vad man tycker, oftast med litet gehör, människan har kollektivet för djupt rotat i sig för att vilja eller våga ifrågasätta det.

Vad är friheten i vårt sammhälle? Vi måste leva i det männskliga kollektivet, vi vågar inget annat.
Citera
2003-11-24, 10:54
  #2
Medlem
sajruss avatar
Friheten skulle möjligtvis bestå i jämställdheten, mellan samhällsklasser, kön och åldrar. Den är väl knappast perfekt men skulle gissa att det är aningen bättre en på det gamla goda 1600-talet. Det i sig är väl inte en frihet, men det närmast jag kunde komma på som har förbättrats.
Citera
2003-11-24, 15:33
  #3
Medlem
Engels avatar
Men på något sätt känner jag mig ändå låst för allas förväntningar, att man måste växa upp och bli en del av samhället, ge tillbaka det man tagit under uppväxtsåren.

Stress känner jag inför allas blickar
Citera
2003-11-24, 15:36
  #4
Medlem
"I en demokrati säger man vad man vill och gör som man blir tillsagd" - Adolf Hitler

Tyvärr funkar det precis så i dagens samhälle.
Citera
2003-11-24, 15:51
  #5
Medlem
Litargias avatar
Uppriktigt talat låter det på ditt inlägg som din största ofrihet kommer från dig själv.
Det går faktiskt att leva mycket alternativt i Sverige utan att någon som helst myndighet ingriper. Allting beror på vad du själv kan tänka dig att avvara från det vanliga samhället och vad du själv är beredd att offra i mänskliga relationer mm.

Den feodala människans största ofrihet var att de i de flesta fall bara kunde föreställa en väg från födsel till död. Den moderna människan kan välja många vägar men hålls, som du själv skriver, tillbaka av det mänskliga kollektivet – dvs sin egen svårighet att frigöra sig från det som binder henne.
Citera
2003-11-25, 21:57
  #6
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Man skulle kunna säga att vi har gett upp en del av vår frihet för att kunna leva under kontrollerade former. Säg att vi inte hade någon lagstiftning, polis, eller domstol. En person som begår ett våldsbrott, säg att han dödar någon helt oskyldig människa på en gata, kommer då inte att kunna straffas. Detta leder till anarki, vilket leder till att folk helt enkelt inte vågar gå ut på gatorna. Skulle tro att folk sällan går på söndagspromenad i Bagdad eller Kabul i dessa dagar. Hursomhelst, folk som lever i ett samhälle kommer överens om vissa regler. Man behöver inte gilla dem, men alla förstår att om man inte följer dem så slutar samhället att fungera. Denna princip har fungerat ganska bra de senaste 8000 åren, sen den tid vi började bo i samhällen som var större än 150 personer. Det är inget optimalt system, men det är ett system som gör att de flesta är tilräckligt fria för att kunna vara nöjda. Däremot så uppstår det problem när psykopatiska ledare tar över makten, systemets sätts då ur spel, eftersom de utnyttjar folkets vilja och förtroende och använder systemet emot dem. Detta är ett lika gammalt problem som statsbildningen. Med vissa skiftningar runt balanspunkten så är det där vi har stampat sedan dess. Man kan säga att större individuell frihet minskar kollektivets samlade styrka, medan alltför lite individuell frihet hämmar den personliga integriteten.
Citera
2003-11-30, 18:15
  #7
Medlem
Realizts avatar
Varför tro att frihet vore nån slags gudagiven rättighet? Frihet är en synonym till makt! Den som är mäktig, har möjlighet (=frihet) att utföra fler handlingar än den som är maktlös. Man har den frihet som man har alltså makt att skaffa sig!

En "rättighet" kan inte betyda något annat än att någon mäktigare än man själv, behagar att ge en en del av den frihet som dennes makt tillåter. Även begreppet "rättighet" är alltså ett rent maktbegrepp!
Citera
2003-12-03, 15:37
  #8
Medlem
kezoos avatar
Vad är det för makt du talar om? Makt över andra människor eller att man har makt nog över sig själv att man kan leva som en fri människa. Och vad är det för frihet vi snackar om? Är det friheten att göra precis vad man vill utan att någon skall straffa en?

Vissa saker som att döda folk är ju underförstått att det är fel... Men vem har makten att säga åt mig att jag inte får röka en holk och sitta filosifera en stund? Det skadar ju inte indirekt någon. Men nu när det är olagligt så skadar det mer folk än om det skulle varit lagligt. Alla underbetalda bönder som odlar cannabis till oss tråkiga svenskar, och dom är underbetalda för att dom som smugglar inte ska ta för stora risker när dom smugglar det över gränser.

Så frihet för mig är att bestämma över vad jag gör med mig själv. Och det är den enda frihet vi har här i världen...
Citera
2003-12-03, 17:06
  #9
Medlem
Porsennas avatar
Vi har lyxproblem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback