Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
13-06-02, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Det jag menade var en person som döms för ett mord i Stockholm, men som senare bevisligen kan placeras i Luleå vid tiden för mordet. Ska denne också vara tvungen att hitta den verklige gärningsmannen för att ett justitiemord ska vara begånget? Det var min fråga till Hagen.

Mitt svar är nej. Inte i ett sådant här läge.

Detta går dock ej att jämföra med läkarna i trådens ämne.
Citera
13-06-02, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Hagenbach: om man läser dina inlägg från natten, lägger till allt du skrivit i tråden, så får man lätt intrycket att du absolut inte vill att CdCs anhöriga ska få svar på vad som hände deras dotter. Du verkar besatt av att få TA/TH till skyldiga: två helt och fullständigt avförda läkare som aldrig borde påförts, som aldrig hade påförts idag och som alla betraktar som offer för ett justitiemord i en rättsröta som är så pinsam att man rodnar. Det finns inte en polis eller åklagare idag som skulle vara så trött på karriären att de skulle ens komma i närheten av att förhöra TH eller TA. Inte efter Quick.

Vad är grejen?

Är inte besatt, utan vill bara göra det klart för er läkarvänner att ni är ute och cyklar, när ni hävdar att läkarna blivit oskyldigt anklagade. Ni har tyvärr blivit grundlurade. Det är min bestämda åsikt.
Citera
13-06-02, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Jaha så nu gömmer han sig bakom husbygget? Det blir mer och mer fantasibetonat för varje dag det här.

TA får frågor om runkvanor som han besvarar med att han gör det ett par gånger i veckan. Hans far sitter med vid det förhöret. Det är inte svårt att förstå hur penibelt detta måste vara.
Ändå berättar han det. Är det något som enligt dig talar för eller emot honom?

De grillar honom totalt, ändå svarar han bara kort och koncist nekande på alla frågor som rör det förmodade mordet. Synnerligen hårdnackad kille det här.

De gör allt för att knäcka honom men inte ett pip får de ur honom. De låter till och med TH grilla honom, svaren blir korta och i stilen "jag vet inte".

En ostraffad läkare sitter isolerad uppe på taket på Kronoberg, ett ställe där härdade brottslingar bryter ihop och golar samt försöker och ibland lyckas ta livet av sig.

Men inte TA, han klarar tydligen av att neka oavsett vad de kastar fram.

Imponerande om han vore skyldig. Det är han dock ej.

Har läst förhören i Styckmordsmålet, som är betydligt mer omfattande än det som PL presenterar i sin bok. PL framställer det ju som så att läsaren ska få en bild av att "den rena och oskuldsfulla" TA tokgrillas av mycket "elak" polis och åklagare. Läs själv i denna uppsats och jämför förhören. PLs framställning är tokvinklad.
Citera
13-06-02, 17:15
Bannlyst
Citat:
Inte efter Quick.

CdC-fallet och läkarna är en helt annan femma.
Citera
13-06-02, 17:23
Bannlyst
Citat:
mäns knullande var något dåtidens - nu helt förlegade - dinosaurie-feminister ville kontrollera.

Sicket trams. Här handlar det om ett allvarligt brott, som ett styckmord är, och inte mäns knullande hit och dit.

Du verkar ha fått feministspöket på hjärnan, på allvar.
Citera
13-06-02, 17:41
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Är inte besatt, utan vill bara göra det klart för er läkarvänner att ni är ute och cyklar, när ni hävdar att läkarna blivit oskyldigt anklagade. Ni har tyvärr blivit grundlurade. Det är min bestämda åsikt.

Är det att målet är polisiärt uppklarat eller vad det heter dvs att man har hittat de skyldiga men kan ej döma dem på grund av bristande bevis. Är det det du menar? Skriv det då. Nästan ingen annan här tror att det är det du menar. Menar du att målet är polisiärt uppklarat så kanske vi förstår dig bättre. Men eftersom alla "läkarvänner" inte anser att fallet är polisiärt uppklarat så har vi svårt som fan att tro att de är skyldiga. Du jämför läkarnas situation med de två mupparna i Höganäs som slog ihjäl en Julia. Ingen kunde fällas men båda var på platsen(vilket de erkänt)
Citera
13-06-02, 17:51
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:

Den åsikten har du och några andra från 80-talet.

Du har tydligen sett ljuset nu när du fått läsa en uppsats.

Du har funnit att de (enligt dig) pratar skitsnack i förhören, det tillsammans med det andra tramset var den droppe du behövde verkar det som.
Citera
13-06-02, 22:05
Medlem
_Jago_s avatar
För drygt två veckor sedan lämnades alltså en ny ansökan om resning in till Högsta Förvaltningsdomstolen. Undertecknad av 93-årige Lars-Erik Tillinger.

I resningsansökan går att läsa:

Citat:
Saken: Resning i mål om brottet: brott mot griftefrid
En lite ironisk pik alltså, då läkarna 1991 fråntogs sina legitimationer för ett brott som för den delen preskriberats sex år tidigare. Målet ska dock ännu inte vara komplett och när det väl blir det kommer den att tilldelas ett föredragande och därefter bör man kunna vänta sig ett beslut inom sex månader.

Det svenska rättsväsendet får alltså ännu en chans att ställa till rätta det största justitiemordet i modern tid. Själva resningsansökan är på det stora hela en vädjan - men det spelar i ärlighetens namn ingen roll vad som står i den.
Citera
13-06-02, 22:49
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5552456

Citat:
Justitieminister Beatrice Ask förbereder en granskning av "fallet Quick" inför att det sista fallet ska avgöras. I Ekots Lördagsintervju i dag säger hon att fallet är en rättsskandal.

Bara en tidsfråga innan fallet TA/TH dyker upp på hennes bord.
Citera
13-06-02, 22:52
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Nu vet jag ju att jag inte är någon auktoritet i dina ögon, men i det här fallet kan jag tala om att all forskning visar att barnets berättelse helt enkelt inte kan vara sann. Strukturerna i hjärnan (ffa hippocampus) är inte tillräckligt utvecklade vid 18 månader så att barnet verbalt skulle kunna berätta om minnen några år senare. Det som barnet möjligtvis skulle ha kunnat var att känna igen vissa stimuli som tex lukt eller dyl och då reagerat med den affekt som det hade känt när minnet inkodades. Detta förutsatt att stimulit var kopplat till någon stark affekt som tex rädsla. Alltså var det rent trams när Erixon och Lindblad påstod att barnet visade "tillkämpad oberördhet" när hon vallades på rättsläkarstationen. Om barnet hade haft det minsta minne av att ha varit med om en styckning där så hade det varit just då som hon hade reagerat, och då förmådligen med stark rädsla/ångest. Jag har mycket svårt att tro att tro att Erixon och Lindblad skulle stå för den slutsatsen idag.

Citat:
Detta har jag också svårt att köpa. Vad gäller det övriga, så ska jag låta det vara osagt.
Det är bra att du har svårt att köpa det understrukna, men varför vill du låta beprövad vetenskap vara osagd?
Citera
13-06-02, 22:56
Medlem
http://www.dagensjuridik.se/2013/05/overaklagare-lagger-ner-nast-sista-quick-atalet-allvarligt-tvivel-om-att-han-begatt-garninga

Läs kommentarerna.
Citera
13-06-03, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Är det att målet är polisiärt uppklarat eller vad det heter dvs att man har hittat de skyldiga men kan ej döma dem på grund av bristande bevis. Är det det du menar? Skriv det då. Nästan ingen annan här tror att det är det du menar. Menar du att målet är polisiärt uppklarat så kanske vi förstår dig bättre. Men eftersom alla "läkarvänner" inte anser att fallet är polisiärt uppklarat så har vi svårt som fan att tro att de är skyldiga. Du jämför läkarnas situation med de två mupparna i Höganäs som slog ihjäl en Julia. Ingen kunde fällas men båda var på platsen(vilket de erkänt)

Japp, det menar jag. Jag har faktiskt tidigare sagt här att fallet är polisiärt uppklarat.

Vet inte mycket om Höganäs-fallet, men jag minns Lindome-fallet och där borde de båda två ha fällts för att ha orsakat den äldre mannens död, eftersom det var klart att det inte kunnat vara någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in