Jösses. Varje gång jag loggar in och hittar en intellektuellt frisk människa i debatten blir jag glad. Man är inte bortskämd nuförtiden minsann.
Lawnmoverman ger begreppet foliehatt en fördjupad innebörd, och LOM flankeras numera av den låtsaspåläste, foliehattbärande Hagenbach, som inte ens fattat hur Catrine da Costas kropp styckades, och Hagenbach fattar varken att den minimala trovärdigheten försvinner iom detta och att det är bättre att pudla (fråga vilken asfull kommunalpolitiker som helst) än att göra bort sig ännu mer och släta över, och Hagenbach fattar tydligen inte heller att det är en enorm skillnad mellan en halvtömd torso och en heltömd. Det handlar om två helt olika likstyckningar.
Hagenbach har skrivit att han/hon fattade det som att alla organ var borttagna, men att det inte spelar så stor roll! Hagenbach kallar bröstkorgens status för en detalj

För vidare info, läs inlägg "9216 och #9098 och närliggande inlägg. Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Och Lawnmoverman, som varit i tråden jag vet inte hur länge (kanske dags för 2 personer att
slingra vidare,
ömsa skinn, och
återvända som nya väsen) vet inte heller hur styckningen gick till. Lawnmoverman vet tydligen inte att båda brösten avlägsnades.
Nog för att denna historia innehåller tusentals detaljer, men det absoluta centralämnet ska man banne mig ha koll på om man tycker att man har rätt att bete sig som Hagenbach och Lawnmoverman.
Sen att Hagenbach och LOM efter 30 år tokkramar en vandringssägen, ett virrigt fotohandlarpar som 3,5 år efter Catrine da Costas död kommer med stoff som Expressen hårdmanglat, en menederska och ett vittne som var 1 1/2 år när det skulle bevittnat en likstyckning, det kan man ha och mista. Det Hagenbach och Lawnmoverman gör är att frenetiskt saxa bitar ur Expressen och boken
Catrine och Rättvisan, att posta soundbites. Man behöver inte läsa många av inläggen för att upptäcka en extremt snäv, en snudd på tvångsmässigt inrutad världsbild.
Det handlar inte om dialog, analys eller personliga slutsatser för dessa två, och efter ngn vecka lär man sig exakt vad som kommer att skrivas. Och försöker ngn annan vidga ämnet, föra in nytt material, utveckla en bedövande tråkig pajkastning, då möts den personen av hån, osakliga påståenden - och en aggressiv ström av statiska soundbites vars enda effekt är att de irriterar samtalet, logiken.
Nog om detta.
Ang Vincents handel och vandel så jobbar jag aktivt vidare med detta, och jag kommer med all säkerhet att kunna komplettera med ytterligare fakta, nya vinklar, och jag hoppas kunna göra detta innan sommaren. Som jag nämnt tidigare så har jag också kontakt med en person som träffat Vincent ordentligt. Vad gäller Vincents allmänna signalement så kan man nog helt utesluta att han var den reslige mannen i Kungsan, och helt säkert var han inte heller på Gamla bro (15/6). Alltid ngt.
Ang den gamle slitvargen Gonerka, så tror jag att "det fruktansvärda" som ska ha hänt i hans hem har 2 källor. Dels SG:s partner sommaren 1984 (vad jag vet flydde hon helt enkelt när hon förstod att SG var trippelmördare) och en tillsyningsman, ngn som skötte det byråkratiska när SG flyttade från S-tälje. Detta är lösa uppgifter, men det verkar finnas substans bakom ryktet, men man får också tänka på att SG var hemmaslaktare, att han hanterade inköpt blod bla. Hemmaslaktare, trippelmördare, psykvårdad, alkis, visst, men han kan ju ha tappat blod, klantat sig och städat efter sin ordinarie hantering. Han verkar ju inte varit världens mest slipade gubbe.
Det finns också uppgifter om flyttade/trasiga trösklar i SG:s hem. Se vidare i en bok av Kristina Hjertén von Gedda:
Bortom allt rimligt tvivel. Von Gedda skriver också en del om Solnamannen, en mkt udda man som ägde bra många knivar.
Intressanta grejer. Det var ngt halvår sedan jag läste von Geddas bok, men jag är tämligen säker på att jag minns rätt, jag har inte boken hemma just nu, kan inte verifiera, men jag rekommenderar boken iaf.
Von Geddas bok ger perspektiv på en rad fall som är bra att känna till om man är intresserad av
Styckmordet.
Vad gäller det eviga tjatet om att alla organ och kroppsdelar som kan visa dödsorsaken avlägsnats från da Costas kvarlevor, vågar jag som total amatör säga att det är ett tvivelaktigt påstående. Om da Costa dött av kvävning tror jag att det borde synts på hjärta och lungor, men eftersom övre bålen var mkt förändrad/förruttnad när den hittades, var det nog mkt svårt, kanske omöjligt att göra ngn sofistikerad undersökning av hjärta och lungor. Vi vet nog inte om hjärta och lungor
kunde visat på dödsorsaken.
Man gjorde ngn sorts koll av morfinhalten vill jag minnas, och det verkade inte som att man kunde fastställa överdos, och kunde man kolla så fina grejer, borde man ju också kunnat kolla hjärta och lungor, tecken på kvävning, om nu inte lungor och hjärta varit delvis förstörda alltså.
Ang allmänna anatomiska aspekter så har jag kontaktat en läkarelev, och jag hoppades att personen skulle kunna svara på frågor om förruttnelse, likomvandling osv, men det finns etiska regler för sådant, för info om kriminalfall, och personen ifråga avböjde, eftersom det rörde sig om ett autentiskt fall.