2013-04-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Inte många prostituerade som inte levt/lever farligt, om man säger så.

Finns gradskillnader, jag lovar. Och nu menade jag bara CdC, som mitt inlägg så tydligt visade.
Citera
2013-04-12, 13:55
Medlem
Citat:
Det har CdC knappast varit ensam om, som prostituerad och missbrukare...skulle man börja syna andra kvinnor i sömmarna som sålt sig på (exempelvis) Malmis, så skulle nog detta fenomen med största sannolikhet även gälla många av dessa. Här talar vi om CdC, men jag tror knappast hon var ensam om det.

Än sen? Jag talar specifikt om CdC. Problem med det?
Citera
2013-04-12, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Finns gradskillnader, jag lovar. Och nu menade jag bara CdC, som mitt inlägg så tydligt visade.

Ja, jag är fullt medveten om att att du talade om endast CdC och jag sa något om det också, men du som gärna hänger upp dig på statistik borde ta en glutt o se på vad statistiken säger om riskerna i att vara prostituerad.
Citera
2013-04-12, 13:59
Bannlyst
Citat:
Än sen? Jag talar specifikt om CdC. Problem med det?

Och jag pratar om läkarna och torskar. Problem med det?
Citera
2013-04-12, 14:03
Medlem
Citat:
^^
Du kommenterar här Lawns inlägg.

Möjligheten är betydligt större att de råkat på varandra, eftersom han i sanning befunnit sig på Malmis (något som han själv erkänt) okänt antal gånger. Hade han istället varit hemma och ägnat sig mer åt sin frimärkssamling (och inte haft ett enda intresse för att besöka Malmis), så då vore det betydligt mer sannolikt att dom aldrig snubblat över varandra på ett eller annat sätt.

Det där är ett icke-konkret bemötande av mitt inlägg. Min poäng (som du ignorerar och som är mkt tydligt formulerad) är att ingen kan precisera exakt hur ofta och exakt när TH var på MS-gatan och exakt hur ofta och exakt när CdC var på MS-gatan. Utan dessa uppgifter blir spekulationerna om ett möte mellan TH och CdC (på MS-gatan) extremt luftiga, ja helt ointressanta. Du har inga som helst fakta att använda för att bedöma sannolikheten för det möte du föreställer dig. CdC:s och TH:s tidsscheman och geografiska mönster kan ha varit 100% divergerande eller 100% konvergerande, eller vad som helst där emellan, och ingen vet hur det låg till, och att påstå att ett möte mkt väl kunde skett är bara flummigt. För att bedöma sannolikheten för ett möte mellan TH och CdC på MS-gatan behövs noggrann kartläggning, en faktabas. Ngn sådan finns inte.
Citera
2013-04-12, 14:07
Bannlyst
Citat:
Fick just nu en snilleblixt! Jo, det står under kapitlet "Operation läderpiska". Det är jag helt säker på.

Har ju gott minne.

Fann du det, Eremona?
Citera
2013-04-12, 14:23
Bannlyst
Citat:
Det där är ett icke-konkret bemötande av mitt inlägg. Min poäng (som du ignorerar och som är mkt tydligt formulerad) är att ingen kan precisera exakt hur ofta och exakt när TH var på MS-gatan och exakt hur ofta och exakt när CdC var på MS-gatan. Utan dessa uppgifter blir spekulationerna om ett möte mellan TH och CdC (på MS-gatan) extremt luftiga, ja helt ointressanta. Du har inga som helst fakta att använda för att bedöma sannolikheten för det möte du föreställer dig. CdC:s och TH:s tidsscheman och geografiska mönster kan ha varit 100% divergerande eller 100% konvergerande, eller vad som helst där emellan, och ingen vet hur det låg till, och att påstå att ett möte mkt väl kunde skett är bara flummigt. För att bedöma sannolikheten för ett möte mellan TH och CdC på MS-gatan behövs noggrann kartläggning, en faktabas. Ngn sådan finns inte.

Det handlar ju om sannolikheter. Både TH och CdC har varit på Malmis. TH har köpt sex där. CdC har sålt sex där. Under 80-talets första halva (fram till försommaren 1984 i alla fall, i CdCs fall). Att båda varit på en frimärksklubb (och under denna period) finner jag däremot inte särskilt troligt att de hade kunnat ses och träffas där.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-04-12 kl. 14:36.
Citera
2013-04-12, 14:39
Medlem
Citat:
Det handlar ju om sannolikheter. Både TH och CdC har varit på Malmis. TH har köpt sex där. CdC har sålt sex där. Under 80-talets första halva. Att båda varit på en frimärksklubb (och under denna period) finner jag däremot inte särskilt troligt.

Please alltså. Båda personerna har varit på MS-gatan, men du har absolut ingen aning om de tidsmässiga, kvantitativa och geografiska detaljerna. Båda personerna sysslade med annat såklart, saker som tar tid och skedde på andra ställen (som jobb, resor, knarkförsäljnng, en partner osv osv), och ingen i universum vet hur ofta TH besökte MS-gatan och exakt när, och hur ofta CdC var på MS-gatan och exakt när. Du vet inte alls hur många ggr CdC sålde sex på MS-gatan och hur många ggr TH köpte sex på MS-gatan, men du påstår ändå att du har grund för att tala om sannolikhet. Det finns en sannolikhet, ja, men hur stor den var, om den var enorm eller mikroskopisk (kanske för att CdC var utomlands när TH köpte sex ofta, eller köpte sex bara 2 ggr, eller 4) vet ingen och ingen kommer någonsin att få veta det.

Du har teoretiskt rätt, men teroin går inte att pröva mot verkligheten. Det finns inga specifika fakta att arbeta med. jag pratar om det specifika, du pratar allmänt, mkt allmänt. Båda "var där" ja, någon gång, det kan man lamt slå fast, det är ju ingen braknyhet precis, och sedan kommer man ingen vart alls. Konstaterandet att TH och CdC frekventerade MS-gatan på 80-talet är sannerligen inte mkt att hänga i julgranen. Och om det är jätteintressant att TH "var där" måste vi ju tröska igenom typ tusentals torskar och skanna deras personligheter, för de "var ju där". Please alltså. Och här har vi ju ett gräsligt problem med prostitutionsmord över huvud taget.

Om man skaffar pengar genom att sälja sex och åka iväg med okända män på alla möjliga tider på dygnet och blir mördad så blir det ju ett helvete att sondera bland alla presumtiva kontakter. Vill du tvunget fixera dig vid Härms närvaro på MS-gatan (3 eller 100 eller 200 sexköp, ingen vet) så drunknar han lik förbannat bland en förskräcklig massa spöken, totalt anonyma, presumtiva skummisar. Jag har själv diskuterat Vincent en hel del, men jag är öppen för möjligheten att han är ett blindskott. Jag vill pröva om det går att få ut ngt mer av CdC:s bekantskapskrets, av Vincent specifikt, dels för att han är mkt intressant och dels för att det är totalt hopplöst att utgå från streetan, från gyttret av torskar ...
Senast redigerad av Eremona 2013-04-12 kl. 14:50.
Citera
2013-04-12, 14:39
Bannlyst
Citat:
Jag kände faktiskt en man som odramatiskt dog i sömnen pga ett brustet blodkärl i hjärnan. Han var ung, ca 25 år, och flickvännen hittade honom död i sängen på morgonen. Ingen förvarning, inga symptom, nada. Nåväl, dödsorsaken fastställdes aldrig. Ingen var ens nära. Således kan inte mord fastställas. Svårt att fälla ngn för mord då, om man inte har mkt starka indicier, nära vittnen som var i händelernas centrum och/eller tekniska bevis. I detta fall har man aldrig haft någonting av detta.

Jag tror inte flickvännen panikstyckade honom.
Citera
2013-04-12, 14:47
Bannlyst
Citat:
Please alltså. Båda personerna har varit på MS-gatan, men du har absolut ingen aning om de tidsmässiga, kvantitativa och geografiska detaljerna. Båda personerna sysslade med annat såklart, saker som tar tid och skedde på andra ställen (som jobb, resor, knarkförsäljnng, en partner osv osv), och ingen i universum vet hur ofta TH besökte MS-gatan och exakt när, och hur ofta CdC var på MS-gatan och exakt när. Du vet inte alls hur många ggr CdC sålde sex på MS-gatan och hur många ggr TH köpte sex på MS-gatan, men du påstår ändå att du har grund för att tala om sannolikhet. Det finns en sannolikhet, ja, men hur stor den var, om den var enorm eller mikroskopisk (kanske för att CdC var utomlands när TH köpte sex ofta, eller köpte sex bara 2 ggr, eller 4) vet ingen och ingen kommer någonsin att få veta det. Du har teoretiskt rätt, men teroin går inte att pröva mot verkligheten. Det finns inga specifika fakta att arbeta med. jag pratar om det specifika, du pratar allmänt, mkt allmänt. Båda "var där" ja, någon gång, det kan man lamt slå fast, det är ju ingen braknyhet precis, och sedan kommer man ingen vart alls. Infosnutten som heter "TH och CdC" har frekventerat MS-gatan båda två på 80-talet är inte mkt att hänga i julgranen. Om det är jätteintressant att TH "var där" måste vi ju tröska igenom typ tusentals torskar, för de "var ju där". Please alltså.

Du vet det inte heller. Och en liten sannolikhet är större än att det är osannolikt. Du tycker att det är ointressant, eftersom du tror på THs oskuld. Hade just detta däremot gällt Vincent, så hade du med största sannolikhet sökt med strålkastare.
Citera
2013-04-12, 15:07
Medlem
Citat:
Du vet det inte heller. Och en liten sannolikhet är större än att det är osannolikt. Du tycker att det är ointressant, eftersom du tror på THs oskuld. Hade just detta däremot gällt Vincent, så hade du med största sannolikhet sökt med strålkastare.

Har aldrig påstått att jag vet. Och du hoppar över mina argument. Ja, det förstår jag, att en liten sannolikhet är större än en icke-existerade. Självklart finns det en sannolikhet för det möte du vill föreställa dig, det har jag aldrig förnekat. Jag säger: du har inga fakta, inga specifika verktyg som hjälper dig att bedöma sannolikhetsgraden. Den kan vara 99%, den kan vara 0,000099&, den kan vara 20%. Du vet inte, och nej, jag vet inte, och det är precis som jag nyss skrev: ingen vet.

Att säga "det finns en sannolikhet" för någonting är helt meningslöst, och därför faller din argumentation sönder, och du verkar inte acceptera att ordet "sannolik" kräver ett tillägg, en applicering, man måste veta hur sannolikt ngt är för att sannolikheten ska vara relevant. Om du säger att det är "sannolikt" att TH har träffat CdC så kommer inte jag att nicka och respektera din utsaga. Jag vill då veta på vad du grundar påståendet, så att jag kan bedöma graden av sannolikhet.

Du verkar inte förstå distinktionerna här, du använder det abstrakta ordet "sannolik" som om det i sig var vägledande. Att CdC träffade TH på MS-gatan var "sannolikt" i mkt vid mening, men hur sannolikt det var vet ingen, och du kommer inte längre, men verkar inte acceptera det. Fine, jag släpper detta, jag har varit så tydlig som möjligt.

Jag känner att ditt sätt att tänka kring Costa-fallet är mkt specifikt, jag känner igen det, och jag har lärt mig ... slut på denna del av debatten. Tack.
Citera
2013-04-12, 15:08
Bannlyst
Citat:
Om man skaffar pengar genom att sälja sex och åka iväg med okända män på alla möjliga tider på dygnet och blir mördad så blir det ju ett helvete att sondera bland alla presumtiva kontakter. Vill du tvunget fixera dig vid Härms närvaro på MS-gatan (3 eller 100 eller 200 sexköp, ingen vet) så drunknar han lik förbannat bland en förskräcklig massa spöken, totalt anonyma, presumtiva skummisar. Jag har själv diskuterat Vincent en hel del, men jag är öppen för möjligheten att han är ett blindskott. Jag vill pröva om det går att få ut ngt mer av CdC:s bekantskapskrets, av Vincent specifikt, dels för att han är mkt intressant och dels för att det är totalt hopplöst att utgå från streetan, från gyttret av torskar ...

Malmis är ju sannerligen ingen oviktig mötesplats mellan kund och prostituerad. Tillräckligt många kvinnor där kände igen TH på de bilder som utredare visade upp för dem och på dessa foton fanns ju naturligtvis också andra män. Om det nu var ett 80-tal kvinnor, varav ett 50-tal kände igen TH och det var drygt ett 20-tal av dessa som dessutom TH köpt sex av av totalt 130 kvinnor, så måste det ju innebära att TH var en mer eller mindre flitig kund, förutsatt att kvinnorna talar sanning. Och de drygt 20 kvinnor som han köpt sex av kan ju han ha haft en sexuell kontakt med, vid flera tillfällen, var för sig, dessutom. Och mot denna bakgrund ökar sannolikheten att han även träffat CdC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in