2008-10-12, 15:43
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolsjevik
Nja,
Jag tycker nog inte den bakgrunden borde utesluta det hela. Oavsett om man tror på läkarnas skuld eller inte så är det stor skandal att polisen väljer att inte DNA-testa misstänkta. Borgnäs är ju inte chef på UG så han kan ju knappast styra om någon skulle vilja belysa hur lite polisen anser att Catrines liv är värt jämfört med andra brottsoffer. Men även om UG är kört så borde Kalla Fakta eller vilket media som helst uppmärksamma att rättsväsendet inte vill lösa mordet.
Vi är helt överens. Detta är inget annat än en stor skandal. Jag tror dock inte på att fallet tas upp i SVT om det inte handlar om tokigheter från Borgnäs (typ seriemördarteorin). Lindeberg skriver lite om tidigare skandalbeteende hos SVT i det här rättsfallet. T.ex. att Borgnäs alster repriserats ett antal gånger under bästa sändningstid samtidigt som den motsatta uppfattningen fått sändningstid som krockar med program med miljonpublik.

Vi får nog dessvärre hoppas på andra kanaler när det gäller att uppmärksamma denna enorma rättsskandal...
Citera
2008-10-12, 15:45
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Nästa vecka vet jag mer.
Vet du mer nu? Vi är en del som undrar (och hoppas)!
Citera
2008-10-12, 21:29
Medlem
Min plan

Jag får nog lov att överge min lilla plan. Efter att ha konsulterat med mina "sakkunniga" igår, varav den ena faktiskt är jurist. De är egentligen bara mina två bästa vänner.
Inte för att det var något omvälvande jag tänkt mig, men kanske däremot något som är väldigt känsligt för vissa. Vi diskuterade det länge och väl igår. Jag vet inte om jag borde gå in på så mycke vad jag hade i tanke, men jag kan säga så mycke att jag tror att det enda som nu kan få mordutredningen framåt, är ifall någon av av da Costas anhöriga kräver det. Och då menar jag inte modern och systern.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2008-10-12 kl. 21:34.
Citera
2008-10-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Det är ju sant, men eftersom han inte bryr sig om att utreda det så borde det vara intressant för Cold Case-gruppen?
Jag håller med dig om att han verkar vara en bromskloss, men det måste ju vara någon chef någonstans som delegerat ansvaret för utredningen till Magnus Sallrot.
Citera
2008-10-13, 15:58
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Jag håller med dig om att han verkar vara en bromskloss, men det måste ju vara någon chef någonstans som delegerat ansvaret för utredningen till Magnus Sallrot.
Han har nog satt sig själv på det eftersom han är chef för kriminalpolisen i Västerort. Det verkar som om han gjorde det för att bara ha ett namn på pappret...
Citera
2008-10-13, 19:38
Medlem
Agells andra brev till regeringen

Har ni sett det här från Agells hemsida?

http://www.andersagell.se/pdf/AA_Styck_Skadestand_26_brev_till_regering_080914.p df

Jag hade helt missat det! Agells kommentarer till JK:s senaste inlägg i Uppsala Nya Tidning. Helt fenomenalt! Jag tycker att det verkar som Agell är i högform! Han gör bokstavligen slarvsylta av JK Göran Lambertz. Och jag som tyckte att JK med sitt inlägg försvarade sig bra. Hehe... Little did I know.
Jag tycker det är beundransvärt hur Agell kan vara så skärpt trots att han är så svårt sjuk. Man kan ju nästan börja undra om det överhuvudtaget finns någon annan som är så kunnig inom juridik och som har ett sådant rättsmedvetande och mod som Agell. Det kommer bli oerhört svårt att hitta någon efterträdare. Tyvärr.

Det enda lilla varningens finger jag skulle vilja vifta med, är det faktum att Agell var så himla optimistisk vad gällde den resningsansökan som sedan kördes över med en brutal nonchalans. Jag undrar om han verkligen insett att det finns ett nästan overkligt motstånd i maktens korridorer mot att läkarna ska få upprättelse. Jag befarar någonstans det värsta. Fula knep från inflytelserika herrar som kommer göra att staten slipper att betala skadestånd i slutändan.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2008-10-13 kl. 19:40.
Citera
2008-10-14, 12:51
Medlem
Rodettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Förresten... Nu när jag snart är färdig med boken, så kom jag att tänka på den där artikeln i våras från TT. Den som hette "Stor framgång för styckmordsläkarna". Det var den rörigaste artikel jag nånsin läst om detta, och upplevde den ändå som vinklad till läkarnas nackdel. Jag minns att jag pratade om den artikeln på jobbet (eftersom jag är helt besatt av styckmålet och terroriserar mina arbetskamrater på fikarasterna) och då var det flera av mina kollegor som just hade reagerat på att den var så rörigt skriven. Ingen fattade riktigt vad som hänt. Jag kan inte annat än nu fråga mig om det inte var avsiktligt, och om det inte kanske just var Ewa Tures som skrivit den. Jobbar hon fortfarande kvar på TT?

Du som är besatt av styckmålet - vilken är din teori om hur det hela gått till..?
(Du kanske redan klargjort det, men jag orkar inte läsa i tråden)
Citera
2008-10-14, 20:24
Medlem
jag är också besatt av styckmålet mina favorithypoteser är att da costa blev mördad eller dog i samband med sex och styckad av sin sista kund som antingen var arkitekten eller den polske slaktaren. En annan hypotes som utretts alldeles för knapphändigt av polisen är att hon mördats och skändats av någon langare som hon var skyldig pengar. Det finns vittnesmål i förundersöknigen om att hon var hotad pga en knarkskuld.
Citera
2008-10-15, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodetto
Du som är besatt av styckmålet - vilken är din teori om hur det hela gått till..?
(Du kanske redan klargjort det, men jag orkar inte läsa i tråden)

Jag tror inte direkt jag har någon särskild teori om hur det skulle ha gått till. Däremot är jag helt övertygad om att Allmänläkaren & Obducenten inte har något med detta att göra överhuvudtaget.

Förresten... Jag såg på Per Lindebergs hemsida att han ju själv gjort en anmälan till JK (inte JO) om Polisens ovilja att kolla slaktarens DNA. Och det gjordes i oktober förra året! Undrar just om han fått något svar från JK.

http://www.mediemordet.com/bristande-rattssakerhet.pdf
Citera
2008-10-16, 20:22
Medlem
http://metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.119951

Artikel som jämför norskt justitiemord med styckmordsfallet.
Citera
2008-10-17, 20:19
Medlem
"Över 500 anmälningar om långsam och otydlig handläggning hos Försäkringskassan har sedan årsskiftet landat hos JO.

Nu har JO beslutat granska kassan.

...

Jusektidningen uppmärksammar också en särskild anmälan från LO-TCO Rättsskydd, som anklagar kassan för att sätta rättssäkerheten ur spel."

Detta var taget från Aftonbladet idag. Har inte något med styckmordet att göra, men fick bara en tanke. Jag vet inte... Om fler personer gör en JO-anmälan mot Västerortspolisens slapphänthet i da Costa-utredningen, så KANSKE det trots allt skulle ha någon form av verkan, trots allt. Inte för att vi kommer kunna åstadkomma 500 anmälningar, men fler än två anmälningar vore inte fel. Man kan göra en JO-anmälan direkt på nätet, på deras hemsida. Jag ska äntligen få tummen ur och göra en nu i helgen.

Jag har gått å gnagit på detta länge. Först tänkte jag att jag skulle göra en anmälan, sedan ångrade jag mig, eftersom jag inte trodde det skulle spela någon roll. Men så ändrade jag mig tillbaka igen, fast då var problemet vad jag skulle skriva. Nu har jag dock förstått att det inte behöver vara så märkvärdigt det man skriver, bara det framkommer vad man vill göra anmälan mot och varför.

Jag har börjat läsa originalutgåvan av "Döden är en man" än en gång. Blir fjärde gången jag läser om allting nu, om man räknar in nyutgåvan. Jag tycker trots allt originalet var mycke, mycke bättre. Det jag kom att fråga mig nu vid denna läsomgång är vad som hänt med det där vita stora kuvertet märkt med texten "Otroligt hetsande svenska sexbilder" som man tog i beslag när man hittade de andra plastsäckarna med da Costas kvarlevor, eftersom det hade legat nära säckarna. Det kuvertet återkommer aldrig mer i historien. Det står bara att kuvertet "säkrades för fingeravtryck". Hittade man alltså några fingeravtryck?
Senast redigerad av NoppigaSockar 2008-10-17 kl. 20:26.
Citera
2008-10-17, 22:26
Medlem
PersonalSlaves avatar
Kanske off-topic: Da Costa fick två barn. Födda 75 och 81. Har det gått bra för dem i livet? Fanns samhället där för dem på ett positivt sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in