2009-02-13, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22

Hade Helin lyssnat på Carl .G Borgenstierna 1989 kanske läkarna blivit DNA testade tidigare .

Men för helvete människa, du är totalt ute i svammelrymden igen.

Vettiga DNA-test kom någon gång på mitten av 90-talet.
Citera
2009-02-13, 18:43
Medlem
Tuesdays avatar
Inga DNA-tester

Västerortspolisen har begärt ut vävnadsprover efter en misstänkt, avliden person från Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. Det handlar om den så kallade slaktaren, som figurerat i ett sent skede av utredningen.

Men sjukhuset vägrade att lämna ut proverna utan domstolsbeslut.

Efter samråd med polisen beslutade chefsåklagare Peter Claeson på fredagen att inte gå till domstol med en begäran om husrannsakan hos sjukhuset.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=883699
Citera
2009-02-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
Men för helvete människa, du är totalt ute i svammelrymden igen.

Vettiga DNA-test kom någon gång på mitten av 90-talet.
Varför fick läkarna vänta till -05 om man kunde
DNA testa mitten av 90-talet ?

Polisen kände till läkarnas önskan 1989
men väntade till 2005 .
Tycker du att det är korrekt behandling ?
Citera
2009-02-13, 19:18
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Västerortspolisen har begärt ut vävnadsprover efter en misstänkt, avliden person från Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. Det handlar om den så kallade slaktaren, som figurerat i ett sent skede av utredningen.

Efter samråd med polisen beslutade chefsåklagare Peter Claeson på fredagen att inte gå till domstol med en begäran om husrannsakan hos sjukhuset.

Skandal!
Nu kommer debatten om att man verkligen gjort allt och vänt på varje sten aldrig ta slut. Inte för att jag hade några större förhoppningar men nu känns allt verkligen stenkört!
Citera
2009-02-13, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Varför fick läkarna vänta till -05 om man kunde
DNA testa mitten av 90-talet ?

Polisen kände till läkarnas önskan 1989
men väntade till 2005 .
Tycker du att det är korrekt behandling ?

Om jag inte minns fel var hårstråna från handduken bortslarvade under några år. När de återfanns var läkarna de första som begärde att bli testade
Citera
2009-02-13, 20:15
Medlem
Resurssvags avatar
Läget är väl att man från sjukvårdens sida varit ytterligt restriktiv med att lämna ut sådant som kunnat användas för DNA-analys. Det välkända PKU-registret som vården använder för diagnos- och forskningsändamål blir ju med nödvändighet och vartefter tiden går också det register som man kan matcha alla DNA-prover mot.

Detta har från början inte varit avsikten. På ett sätt har jag full respekt för att man inom vården inte vill upplåta sin kunskap till polisiära syften. Men å andra sidan, kan ett enkelt prov göra att människor frias från misstanke så varför inte?

Syftet med att matcha Gonerka (och inte från PKU-registret) är ju att skingra misstankarna mot Allgén och Härm. Om håret kommer från Gonerka påverkar ju inte hans läge, död som han är.
Att det inte är hår från Allgén eller Härm vet vi redan. Jag kan tycka att det borde räcka, som jag tidigare sagt; Det behövs inte en alternativ gärningsman för att de skall gå fria.

Om ni frågar mig är jag beredd att satsa en krona på att det inte är Gonerkas hår. Han känns inte rätt i sammanhanget. Bättre argument än så kan jag inte prestera för tillfället. Men det kan nästan ingen om någon gärningsman i denna eviga story.
Citera
2009-02-13, 20:50
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resurssvag
Läget är väl att man från sjukvårdens sida varit ytterligt restriktiv med att lämna ut sådant som kunnat användas för DNA-analys. Det välkända PKU-registret som vården använder för diagnos- och forskningsändamål blir ju med nödvändighet och vartefter tiden går också det register som man kan matcha alla DNA-prover mot.

Detta har från början inte varit avsikten. På ett sätt har jag full respekt för att man inom vården inte vill upplåta sin kunskap till polisiära syften. Men å andra sidan, kan ett enkelt prov göra att människor frias från misstanke så varför inte?

Syftet med att matcha Gonerka (och inte från PKU-registret) är ju att skingra misstankarna mot Allgén och Härm. Om håret kommer från Gonerka påverkar ju inte hans läge, död som han är.
Att det inte är hår från Allgén eller Härm vet vi redan. Jag kan tycka att det borde räcka, som jag tidigare sagt; Det behövs inte en alternativ gärningsman för att de skall gå fria.

Om ni frågar mig är jag beredd att satsa en krona på att det inte är Gonerkas hår. Han känns inte rätt i sammanhanget. Bättre argument än så kan jag inte prestera för tillfället. Men det kan nästan ingen om någon gärningsman i denna eviga story.
Jag kan också ha respekt för att sjukvården inte hur som helst vill lämna ut uppgifter till polisen, men i det här fallet kan jag faktiskt inte se skadan i det hela.

Jag håller med om att det inte behövs en alternativ GM för att fria läkarna. Jag håller dock inte med dig om syftet med testerna var att skingra misstankarna mot läkarna. Enligt mig var syftet med testerna för Polisen att slippa höra tjat om att de inte gjort allt för att lösa gåtan om vad som hänt Catrine och vem som gjort vad med henne. När de fick ett antal JO-anmälningar mot sig gick de motvilligt med på att skicka en förfrågan till Huddinge sjukhus, men när de stötte på minsta motstånd så tog den goda viljan slut.

Personligen tycker jag att det är både ynkligt och sorgligt, men föga förvånande.
Citera
2009-02-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Jag minns inte senast jag blev såhär arg!! Det här är inte klokt! Vi måste göra något! Kan vi inte skriva en protestlista? Eller mail-bomba denne Peter Claesson?

Resurssvag, har med tiden också fått mina tvivel vad gäller om hårstråna kommer från Gonerka. Även om han kanske faktiskt är gärningsmannen, behöver det ju inte vara hans hårstrån på handduken. Men det finns ändå vissa likheter mellan styckningen 1973 och fallet da Costa som man inte kan komma undan. Jag tycker Polisen ska försöka göra allt nu för att få tag i den man som körde Gonerkas bil, och även försöka få tag i den kvinna Gonerka gifte sig med i juni 1984. Kanske hennes hårstrån finns på handduken?
Dessutom tycker jag man ska försöka se om Gonerka kan uteslutas från de fragmentariska fingeravtrycken på plastsäckarna.

Noterar för övrigt att artikeln var skriven av Ewa Tures utan någon särskild vinkling. Hon kanske har läst ett och annat inlägg på Flashback.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2009-02-13 kl. 20:56.
Citera
2009-02-13, 21:06
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag minns inte senast jag blev såhär arg!! Det här är inte klokt! Vi måste göra något! Kan vi inte skriva en protestlista? Eller mail-bomba denne Peter Claesson?

Resurssvag, har med tiden också fått mina tvivel vad gäller om hårstråna kommer från Gonerka. Även om han kanske faktiskt är gärningsmannen, behöver det ju inte vara hans hårstrån på handduken. Men det finns ändå vissa likheter mellan styckningen 1973 och fallet da Costa som man inte kan komma undan. Jag tycker Polisen ska försöka göra allt nu för att få tag i den man som körde Gonerkas bil, och även försöka få tag i den kvinna Gonerka gifte sig med i juni 1984. Kanske hennes hårstrån finns på handduken?
Dessutom tycker jag man ska försöka se om Gonerka kan uteslutas från de fragmentariska fingeravtrycken på plastsäckarna.

Noterar för övrigt att artikeln var skriven av Ewa Tures utan någon särskild vinkling. Hon kanske har läst ett och annat inlägg på Flashback.
Hon kanske var så berusad av lycka att hon glömde att kasta skit på läkarna...
Citera
2009-02-13, 21:10
Medlem
Hehe... Ja, det är ju inte helt omöjligt! Party tonight hos Ewa Thures! Christian Diesen väljer musiken och Hanna Olsson serverar välkomstdrink.
Citera
2009-02-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar

reg.riksenh-polismal-stockholm@aklagare.se

Bra idé att anmäla åklagaren. Det gör vi till ovanstående adress. Lämpligt i anmälan är att peka på att åklagaren inte vill lösa mordet. Samt åklagarens syn på da Costa som en människa utan värde.
Citera
2009-02-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolsjevik
reg.riksenh-polismal-stockholm@aklagare.se

Bra idé att anmäla åklagaren. Det gör vi till ovanstående adress. Lämpligt i anmälan är att peka på att åklagaren inte vill lösa mordet. Samt åklagarens syn på da Costa som en människa utan värde.

Jag ska JO-anmäla chefsåklagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in