Citat:
Ursprungligen postat av Lakk-Ritz
Ja detta forum är ju uppenbarligen en tummelplats för folk som har köpt propagandan om läkarnas "oskuld". Den mest trovärdiga och opartiska bok som skrivits om da Costa-fallet är Lars Borgnäs "Sanningen är en sällsynt gäst" och presenterar övertygande bevis på läkarnas inblandning i mordet och styckningen. Jovisst kan man uppleva en del av hans lek med olika teorier som far-fetched, men å andra sidan vet vi väl vid det här laget att det som rör sig i skallen hos psykopater och lustmördare är just... otroligt och svårbegripligt. Att Lindebergs tendentiösa partsinlaga belönats med priser och höjts till skyarna är väl något som delvis beror på vissa debattörers orimligt stora makt och att den dessutom läses som en bibel bland många kommer sig väl av detta. Nu påstår ju en viss "polisprofessor" att Teet Härm inte ens känt da Costa, och underkänner därmed X antal vittnesmål om motsatsen, men han tror sig ju veta bäst i alla lägen! Hur många utredningar har han inte själv skjutit i sank? Catrines nära släktingar anser det bevisat att läkarna är skyldiga och det finns många fler som har studerat den starka indiciekedjan och håller med dem i detta. Sluta också med ert löjliga "feminismargument", det saknar fullständigt täckning! Olssons bok håller än i dag.
Tack för din uppmaning i rubriken om att jag och alla andra som är engagerade i fallet ska tänka själva. Om alla i Sverige skulle läsa in sig ordentligt på det här fallet och göra precis det som du uppmanar oss att göra så skulle en enorm folkrörelse bildas för att ge upprättelse åt läkarna. Du, Borgnäs och ett fåtal inblandade på diverse myndigheter skulle stå tämligen ensamma i er uppfattning om den svenska Jack the Ripper.
Eftersom jag nu har börjat tänka själv har jag några funderingar kring ditt inlägg:
På vilket sätt menar du att Borgnäs är opartisk? Menar du att han har gått igenom fallet och bildat sig en egen uppfattning? Vad är i så fall skillnaden mellan honom och Lindeberg? Är man bara opartisk om man kommer fram till slutsatsen att läkarna är skyldiga enligt dig?
Hur menar du att Borgnäs presenterar övertygande bevis för läkarnas skuld? Nu var det ett tag sedan jag läste smörjan, men jag har för mig att Borgnäs INTE tror på allmänläkarens skuld, utan enbart på obducenten, arkitekten och polismannen i Täby Kyrkby. Har jag missuppfattat det hela eller har du tänkt själv?
Vilket motiv skulle Lindeberg ha till att skriva en partsinlaga för läkarna med tanke på vad allmänheten tyckte (och till stora delar tycker)? Vem vill göra sig det besväret om man inte tror på deras oskuld?
Det är väl fler än GW Persson som underkänt de två högst tveksamma vittnesmålen som är de enda som kopplar ihop obducenten och da Costa? Om du vet hur många utredningar GW har skjutit i sank kan du väl berätta det. Är det x antal?
Att Catrines anhöriga anser att läkarna är skyldiga är väl efter omständigheterna inte så konstigt? Definiera många fler är du snäll.
Om Olssons bok håller som en berättelse om hur klassamhället i Sverige ser ut i allmänhet bryr jag mig inte om. Som en bok som ska berätta sanningar i just da Costa-fallet har den aldrig hållt måttet.
Jag förväntar mig inga bra svar på frågorna eftersom det i många fall inte finns några, men om du har svar som håller är jag mer än villig att ändra uppfattning.