Senast redigerad av Eremona 2013-02-04 kl. 12:19.
Senast redigerad av Eremona 2013-02-04 kl. 12:19.
På norra delen av parkeringsplatsen står en manskapsvagn uppställd med draganordningen riktad mot Karlbergs strand. På manskapsvagnen finns skyltar om vem vagnen tillhör osv. Dessa uppgifter finns i konceptform men har utelämnats i protokollet. Vad manskapsvagnen användes till är okänt. Under platsundersökningens gång har ingen person varit synlig vid vagnen.
Utdrag ur förhör
F: förhörsledare 1
J: förhörsledare 2
R: Rajs.
F: Om vi först behandlar för att få det i tidsordning, pingsthelgen 1984. Alltså 9:e, 10:e och 11: juni. Vi har tidigare varit inne på det och du har berättat att du och Teet med dig som ansvarig har forskningsprojekt där ni använder er av råttor som har i det här fallet pågått under tiden april fram till midsommarveckan 1984. Och ni hade då som en sorts överenskommelse, regel att när Bengt Verner, djurvårdaren var borta och det inföll en helg då åkte ni hit och tittade till råttorna. Är det riktigt?
R: Ja, det är riktigt.
F: Den överenskommelsen som ni då hade under helgerna var det så att ni för varje vecka överenskom när den här observationer [felskrivet?] eller var det så att du hade exempelvis lördag eller söndag och Teet hade lördag eller söndagen?
R: Vi hade både ock. Vi har alltid diskuterat det för man kan ändra sina planer, men vi hade en princip överenskommelse att Teet skulle ha lördag och jag söndag. Vi har kollat varje gång, nära veckoslut om det blir så, ja det blir så. Så har det alltid fungerat.
F: Det innebär att från april månad så har du med andra ord varit inne någon tidpunkt varje helg fram till midsommar, är det rätt uppfattat?
R: Det är rätt uppfattat.
F: Och vad du känner till så bör också Teet Härm ha varit inne någon av helgdagarna?
R: Ja, det har han säkert varit också. Därför efter helger har vi diskuterat om vi hittade något, om någon råtta är död eller blivit dålig, att vi tar ut ur buren och tar matrial, bara för att inte andra råttor ska käka upp eller göra någonting äckligt ... Därför var vi tvungna att komma.
F: Mm. Vad jag har förstått på dog så har du ingen, idag direkt minnesbild av pingsthelgen. Men det bör ha varit så att Teet var här Torsdagen den 9:e och du bör ha varit här söndagen dne 10:e
R: Och Måndagen också.
F: Ja, då kommer frågan vem var här måndagen den 11:e?
R: Jag.
F: var du här då?
R: ja och söndagen också. Men där måste ni förstå att när vi diskuterar rättsmedicinska saker, obduktionsfynd, det här är något annat. Jag minns att på söndagen, tidigt skjutsade vi min dotter till Arlanda, min fru och jag, och att då på väg från Arlanda hem kom ganska tidigt på söndagen, vid nio-tio tiden. Och så kollade jag råttar, och det räcker, någon gång stannade jag att ta något från mitt rum men ibland har jag inte ens gått till mitt rum. Och på måndagen tror jag att jag och min fru var här lite senare för vi var på väg till våra vänner i Södertälje och så tror jag, men det är inget bergsäkert att då plötsligt dök Teet upp. Och jag frågade vad sjutton gör du här, jag har sagt till dig att du ska vila, du jobbar så mycket och så vidare, vad gör du här. Och han sa någonting om forskning. Jag tyckte det var lite konstigt men inte säkert misstänkt. Jag skällde ut honom, att han skulle vila sig, du har nu ett hus och du ska jobba lite med. Jag sa att jag ska komma till jobbet söndag och måndag, då behöver du inte vara här. Men han skyllde på forskningen. Så har jag rekonstruerat allt detta. Men nu är det så att våra vänner i Södertälje dom minns inte om vi var där då. Och allt detta är osäkert. I alla fall har jag och min fru en gång träffat Teet här. Jag tror alltså att det var just den måndagen dörför jag sa "jag tar båda dagarn för du ska vila ut". Men hur mycket säkert eller rekonstruktion det vet jag inte.
F: Mm. Om vi utgår ifrån att det är måndagen den 11:e, vid vilket klockslag var det då
R: Då var det ungefär vid 12.00 - 13.00-tiden eller någonting sådant.
F: Kan du erinra dig just det tillfället, var ställde du bilen?
R: Jag brukar alltid ställa bilen där utanför huvudentren vid rättsmedicinska institutionen.
F: Alltså det är på ovansidan?
R: Ja, på ovansidan?
F: Var någonstans träffade du Teet?
R: Han dök upp plötsligen när min fru och jag var i djurrummet. så kom han plötsligt.
F: Hur såg han ut?
R: Fråga inte mig, därför det är min fru som har, hon har, hon sa till mig senare "du Jovan, den hä rkillen knarkar, han använder heroin". "Hur kan du säga något sådant". "Därför han såg så konstig ut" sa hon då. Då har jag förstås skällt ut henne precis som K G Olsson och Skoglund, för hon har så stor fantasi om människor. Och jag sa "jag vet att Teet är närmast nykterist och han är mycket försiktig med mediciner så inte ska han .." Men hon sa "han har säkert provat heroin också". Så såg han ut sa min fru.
Förhör med Lena E - spaningsuppslag 20/8 1984
E (Lena E) satt anhållen för narkotikabrott och gick ut den 6 juni 1984. Med denna tidpunkt som utgångsläge för minnet, vet hon att hon såväl om fredagen den 8 juni som lördagen den 9 juni såg Catrine da Costa-Bäckström i Kungsträdgården. Den 8:e satt Catrine i Kungsträdgården m e m Sverigehuset "för att handla". Hon snackade då med Catrine helt kort. Catrine var ensam och verkade blek och på något sätt ganska nergången.
E förevisas foto på Catrine, varpå hon framhåller att fotografiet är inte alls välliknande. Catrine hade mycket kortare hår och had ei håret färgat ett flertal ljusa (grå) slingor.
Om hon inte minns fel var Catrine klädd i samma kläder både på fredagen och lördagen nämligen följande:
En grå mussepiggtröja, ljusa kortbyxor s k korts, träskor med remmar - Knulp. Catrine hade även en flätad korg - troligtvis en cykelkorg, samt en damcykel med 28 tums hjul - okänd färg.
E snackade inte med Catrine den 9:e - utan såg henne bara nere i Kungsträdgården denna dag - någon gång mellan klockan 12.00-18.00.
E kan inte erinra sig andra personer som vistades i Kungsträdgården vid dessa tillfällen. Hon känner inte till Catrines kompisar/umgänge. Hon vet inte vem Åberg är. Hon och Catrine "handlade inte av samma person". Hon vet inte vem Catrine "köpte av". E vet inte var Catrine bodde.
E tror inte att gärningsmannen är att finna i knarkarkretsar. Hon har ingen teori om vad som hänt Catrine. Ej heller har hon hört något snack.
(slut på förhör)Jag skulle vilja kursivera allt från "E kan inte erinra sig" till "Ej heller har hon hört något snack". Jag får intrycket av någon som bara vill distansera sig och slippa vara med. Man undrar varför Lena E förhördes alls, varför hon valdes som vittne, och hur hon funkade kognitivt. Inte en enda viktig uppgift, inte ett ansikte fastnade i hennes huvud, trots att hon gick på gatan, trots att hon rörde sig på samma platser som CdC. Påståendet om att gärningsmannen inte finns i knarkarkretsar är rent absurt, dels för att det var extremt troligt (pundarmiljön/streetan är verkligen rå ibland), dels för att Lena E inte har någon teori alls. Om hon inte har någon teori kan hon inte gärna utesluta något heller. Och om Lena E förhördes borde ju polisen ha betraktat henne som intressant, och man undrar varför och varför Lena E inte pressades. Och inte nämner hon någon pervers obducent med piska och handklovar heller. Och så har vi detta med frånvaron av snack. Lena E:s gatukollega (som också är heroinlangare och pundare) har just blivit styckad och dumpad mitt i tätorten, och Lena E påstår att hon inte har hört något snack. Urlöjligt. Finns inga som snackar så mkt som pundare, djungeltelegrafen går dygnet runt, både pga att den är livsnödvändig och för att pundare/kriminella/prostituerade är sociala varelser, de tjatar oavbrutet. Och borde inte Lena E vara rädd, borde hon inte lämna olika namn, nämna platser, händelser av intresse, för att skydda sig själv, om nu ett pervo härjar runt med kniv? Jag får bestämt intrycket av att Lena E inte tycker att detta gäller henne, och hon ger inte intryck av att vara en av de skräckslagna kvinnor som beskrivits i tidningar och böcker. Man kan få intrycket av att CdC:s död inte var en allmän angelägenhet när man läser Lena E:s bleka förhör. De detaljer hon nämner (CdC:s klädsel, lösa samtal) är ju helt okontroversiella, de pekar ingenstans, de verkar vara kosmetiska, något att säga för sakens skull bara. Lena E kommer tex ihåg da Costa, men inte en enda människa till. Jag fattar inte att polisen lät ett sånt påstående slinka förbi. Det låter ju totalt retarderat. Man kan jämföra Lena E:s förhör med med NK:s, en vän som kommer ihåg en mängd personer runt CdC, och han både horsade och rökte brass, och var mao omtöcknad titt som tätt.
Mordet skulle ha preskriberats den 1 mars 2011. Då skulle åtskilligt av materialet från den misslyckade utredningen ha blivit offentligt och dess brister skulle obevekligen ha avslöjats inför allmänheten. Men det ändrades i sista stund när preskription för mord och vissa andra grova brott togs bort 2010. Därmed ligger sekretessens skyddande hand kvar över utredningen.Undrar om motsvarande kan sägas gälla mordutredningen rörande CdC som de facto preskriberats. Dvs att utredningens brister kan avslöjas inför allmänheten till följd av att åtskilligt av materialet från den misslyckade utredningen (1) preskriberats och (2) blivit offentligt?
Mordet skulle ha preskriberats den 1 mars 2011. Då skulle åtskilligt av materialet från den misslyckade utredningen ha blivit offentligt och dess brister skulle obevekligen ha avslöjats inför allmänheten. Men det ändrades i sista stund när preskription för mord och vissa andra grova brott togs bort 2010. Därmed ligger sekretessens skyddande hand kvar över utredningen.Undrar om motsvarande kan sägas gälla mordutredningen rörande CdC som de facto preskriberats. Dvs att utredningens brister kan avslöjas inför allmänheten till följd av att åtskilligt av materialet från den misslyckade utredningen (1) preskriberats och (2) blivit offentligt? Hur som helst kommer ju omfattande webbpubliceringar in som ett viktigt verktyg, föreställer jag mig, med tanke på de traditionella mediernas oförmåga att på egen hand rättvist genomlysa justitiemordet. Jag känner igen mig! Glöm inte att 2013 rymmer de rimligt sett mest intressanta jubileerna i sammanhanget, inte minst ur massmedialt perspektiv. 2009 var det visserligen 25 år sedan CdC avled men dödsdatum och -orsak är okända, varför det inte gick att fixera någon specifik händelse av högsta vikt att bygga en 25-årsdag kring. Om lite drygt en månad är det 25 år sedan TH och TA förklarades skyldiga till mord i Stockholms TR, med en efterföljande sensationell händelseutveckling. Och den 8 juli i år är det 25 år sedan den famösa "dubbla domen". Dessa två händelser är sannolikt de enskilda massmediala händelser som tydligast kommit att befästa verkan av de oräkneliga rättsövergreppen, och hör till de mest centrala milstolparna i diskussionen om själva rättshaveriet (i synnerhet sistnämnda dom som fortfarande gäller!). Det kan ju vara värt att tänka på nu inför den närmaste tiden. Med de samlings-webbpplatser du funderar på vore det lättare för oss alla att med alla till buds stående medel driva fram en ökad opinion kring 25-årsminnet av (brottmålsdomarna) den 8 mars och 8 juli.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera