2012-08-31, 21:18
Medlem
_Jago_s avatar
Det är inte utan att man får en väldigt olustig känsla när man ser den uppmärksamheten fallet Thomas Quick får. Dels sett till vilken rättsskandal det hela här. Men framför allt sett till att fallet med läkarna Thomas Allgèn och Teet Härm är en långt mycket större rättsskandal, men där de inblandade ännu inte fått upprättelse (åtminstone juridiskt sett), en rättsskandal som lever fram till dagens datum. Bara de senaste månaderna har den svenska rättsstaten två gånger vidhållit alla lögner.

Finns det någon begränsning för hur många gånger man får överklaga till exempelvis Högsta Förvaltningsdomen?
Citera
2012-09-10, 09:26
Medlem
lillaskeptikerns avatar
Oj, nu har jag reggat om mig bara för denna diskussion. (läste mycket om Bjästafallet när det begav sig.) nu har jag baskemig läst hela tråden (sjukt mycket) och sen Lindebergs nyutgivna i pocket. Har tidigare läst Borgnäs (när den kom ut) men ännu inte klarat mig igenom Olssons bok. Och ju mer jag läser desto fler frågor får jag.

Jag är mest intresserad av fallet utifrån dåvarande tidsandans krumbukter, massmedias roll i "sanningen" och den lilla ankdammen Sveriges intellektuella inavel och svågerpolitik. Det är personligt, också, för jag känner mig lurad och vilseledd, i många frågor, men i synnerhet denna: Jag trodde tills alldeles nyligen att läkarna var skyldiga men friade i brist på bevis. Nu vet jag bättre. Men som sagt har jag oändligt många frågor.

De talar i originaluteedningen och Rajs utlåtande om sexualsadistisk styckning av kroppen. Jag har tittat på dokumentären "styckmordet" och skisserna på delarna där visar egentligen bara hur armarna är lossade, men det talas i denna tråd och på andra ställen om att andra delar är styckade på makabert vis. Vad vet man egentligen om det? Finns det motsvarande teckningar på det, eller beskrivet i FUP någonstans, eller rättsläkarens utlåtande?

En annan sak. THs svärfar tipsade polisen om honom 2 år efter hans dotters död. Finns det något innan detta datum som tyder på agg från svärfaderns sida mot TH? Eller är hans misstankar en efterkonstruktion?

Hur mycket är Ormstad involverad i CdC-fallet egentligen. Jag är personligt intresserad eftersom jag jobbade på en arbetsplats där hon var inkallad expert vid fall av misstänkta övergrepp mot barn. Jag minns henne bara som mycket agiterad och indignerad, men jag trodde det berodde på allvaret i det enskilda fallet, inte på någon könsmaktsordningsteori eller motsvarande.

Någon som vet?
Citera
2012-09-10, 10:05
Medlem
lillaskeptikerns avatar
Finns det förresten utskrift på förhöret med Dina Rajs? Skulle vara intressant också.
Citera
2012-09-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns väldigt märkliga omständigheter som omger "obducenten" under 80-talet, det är också ett märkligt sammanträffande att hans exfru hette Catherine, inte långt ifrån mordoffrets namn som ju var Catrine.
Tyvärr kommer vi aldrig att få reda på exakt vad som egentligen hände med dessa olyckssaliga kvinnor som gick en för tidig död till mötes, en tröst är dock att något skadestånd och "upprättelse" för speciellt den ene av läkarna ligger inom omöjligheternas gräns.

Absolut. Ett annat spår är det mellan Teet Härm och Tetra Pak. Teet/Tetra. Allgén låter som alger. Har man undersökt om Da Costas huvud ligger i en insjö? Mördade Teet Härm Eva Rausing?
Citera
2012-09-10, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillaskeptikern
Oj, nu har jag reggat om mig bara för denna diskussion. (läste mycket om Bjästafallet när det begav sig.) nu har jag baskemig läst hela tråden (sjukt mycket) och sen Lindebergs nyutgivna i pocket. Har tidigare läst Borgnäs (när den kom ut) men ännu inte klarat mig igenom Olssons bok. Och ju mer jag läser desto fler frågor får jag.

Jag är mest intresserad av fallet utifrån dåvarande tidsandans krumbukter, massmedias roll i "sanningen" och den lilla ankdammen Sveriges intellektuella inavel och svågerpolitik. Det är personligt, också, för jag känner mig lurad och vilseledd, i många frågor, men i synnerhet denna: Jag trodde tills alldeles nyligen att läkarna var skyldiga men friade i brist på bevis. Nu vet jag bättre. Men som sagt har jag oändligt många frågor.

De talar i originaluteedningen och Rajs utlåtande om sexualsadistisk styckning av kroppen. Jag har tittat på dokumentären "styckmordet" och skisserna på delarna där visar egentligen bara hur armarna är lossade, men det talas i denna tråd och på andra ställen om att andra delar är styckade på makabert vis. Vad vet man egentligen om det? Finns det motsvarande teckningar på det, eller beskrivet i FUP någonstans, eller rättsläkarens utlåtande?

En annan sak. THs svärfar tipsade polisen om honom 2 år efter hans dotters död. Finns det något innan detta datum som tyder på agg från svärfaderns sida mot TH? Eller är hans misstankar en efterkonstruktion?

Hur mycket är Ormstad involverad i CdC-fallet egentligen. Jag är personligt intresserad eftersom jag jobbade på en arbetsplats där hon var inkallad expert vid fall av misstänkta övergrepp mot barn. Jag minns henne bara som mycket agiterad och indignerad, men jag trodde det berodde på allvaret i det enskilda fallet, inte på någon könsmaktsordningsteori eller motsvarande.

Någon som vet?

Undrar också över detta och MDL:s bekantskap med Allgéns hustru. Läs och begrunda:http://www.andersagell.se/pdf/AA_Styck_Skade_legio_07_sakframstallning.pdf
Citera
2012-09-11, 13:06
Medlem
lillaskeptikerns avatar
Läste på fb att Ormstad senare tagit avstånd från incesthetsen på 80-talet. Är det sant och vad vet vi om det? Var inte hon inblandad i att misstänkliggöra Milan Valverius i fråga om Palmemordet också? Manipulerad av Rajs eller åv eget ont uppsåt? Vad vet vi om Ormstad och incestmobben idag?
Citera
2012-09-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Undrar också över detta och MDL:s bekantskap med Allgéns hustru. Läs och begrunda:http://www.andersagell.se/pdf/AA_Styck_Skade_legio_07_sakframstallning.pdf

Finns det något justitiemord som MDL inte är inblandad i? Detta är ju skrämmande.
Citera
2012-09-11, 20:55
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Läste på fb att Ormstad senare tagit avstånd från incesthetsen på 80-talet. Är det sant och vad vet vi om det? Var inte hon inblandad i att misstänkliggöra Milan Valverius i fråga om Palmemordet också? Manipulerad av Rajs eller åv eget ont uppsåt? Vad vet vi om Ormstad och incestmobben idag?

Jag har träffat henne vid ett tillfälle och då tycker jag att hon faktiskt gjorde ett sympatiskt intryck. Hon var inte i tjänst, men samtalet gled ändå in på jobbrellaterade frågor och hon skrattade och skojjade bla om en Irakier som blivit mördad och styckad i Norge och vars överläpp med tillhörande mustach tydligen hade skickats hem till Saddam i Bagdad som "bevis på utfört jobb".
Som sagt verkade hon rätt lättsam vid det tillfället, men säkerligen är hon mycket professionell och kan -när hon är i tjänst- utan problem ställa om till att bli en mycket strikt och humorbefriad kliniker.

Gällande hennes inblandning/agerande i fallen du tar upp ovan har jag dock fått samma intryck som du själv. Dvs en lojal och nitisk parhäst till Rajs. (Men jag tror knappast att hon -till skillnad mot Rajs- hade någon personlig prestige/agenda att försvara i CdC-fallet).
Citera
2012-09-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
http://www.mediemordet.com/lgwp.html
Läkarna verkar ha alibi om man ser till GW:s 20 punkter. Men alibi betydde väl ingenting då det hela utspelade sig. Sanning och juridik verkar inte hänga ihop.

Det är inte GW som har bloggen. Det finns ingen endaste minsta liten antydan till punkt där läkarna kan på något sätt knytas till Da Costas död. Det finns en miljard punkter som visar med all övertydlighet hur en tokig exfru tilläts konstruera ett fall.
Citera
2012-09-12, 14:17
Medlem
lillaskeptikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Jag har träffat henne vid ett tillfälle och då tycker jag att hon faktiskt gjorde ett sympatiskt intryck...

Ja, jag kan ju inte påstå att jag träffade henne, utan jag bara sköttepappersexercisen i kassan (ej journaler) där hon ibland var inkallad. Detta var ju endast vid brottsmisstankar vid akutmottagning så att hon var allvarlig och "på hugget" då var ju inte alls märkligt.

Har för övrigt undrat över detta med att så många reagerar på att hon kallade barn som var misstänkt utsatta för sexuella övergrepp för "snuskbarn" (har aldrig hört det från henne själv, ska jag tillägga). Kan det vara någon form av språkförbistring? Jag upplever att en hel del av de ord vi har gemensamt med Norskan har bytt betydelse i det ena språket och att direktöversättningen därför blir skev.
Citera
2012-09-13, 13:51
Medlem
lillaskeptikerns avatar
Just ingen som intresserar sig för denna tråden längre, va? Putt, putt...
Citera
2012-09-13, 18:32
Medlem
Citat:
Just ingen som intresserar sig för denna tråden längre, va? Putt, putt...

Jo då! fallet är intressant - liksom trådens titel. Vem vet om CdC blev mördad? Det är ju bara de två läkarna som bevisligen har blivit mördade , i detta tragiska drama.
Dvs justitie-mördade.

Och dom som begick sitt justitiemord i detta fall visste säkerligen precis vad de gjorde - i den lilla
ankdammen så gjorde man toute-consensus upp om att " de i själva verket skyldiga läkarna" minsann
inte skulle få slippa undan det hela utan något som helst straff. Och då blev det flickorna på SoS som fick hålla i bödelsbilan...

Om det nu snart bleve en "Marjasin-utredning" efter skandalen Thomas Qvick och andra justitiemord, så kunde vi kanske få en susning om hur många de justitiemördade egentligen är .....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in