Citat:
Ursprungligen postat av lamashta
Det ante mig. Och varför skulle dessa uppgifter vara mer tillförlitliga än dom uppgifter som kom fram på 80-talet? Skulle minnena ifrån dessa "Cold Case"-personer inte vara bra mycket luddigare, då det är en betydligt längre period mellan 1984 och 2010?
Sorry, jag skrev fel. Jag menade våren 2011. Framtiden kommer att utvisa om Olle Torge och det vittne som tagit kontakt med honom har rätt eller fel. Jag vill inte spekulera om detta eller någonting annat - bara tala om fakta. Det som publicerats av Torges utredning hittills visar emellertid att Catrine levde efter pingsthelgen och att läkarna inte har med hennes död att göra. Minns vad Helin sa till Thomas Allgén i förhör 1987: ”Om någon sett Catrine da Costa den tionde (juni) hade du inte suttit här idag, Thomas, då hade du fortfarande gått i din vita rock och i dina vita skor, men jag tror att du kommer att få problem med det i framtiden”.
Förhörsledaren Pirre Larsson och chefsåklagare Anders Helin hade konstaterat att utredningen visat att läkaren Thomas Allgén, hans dotter Karin och läkaren Teet Härm tidsmässigt omöjligen kunnat delta i något brott mot Catrine da Costa under eller efter den 10:e juni.
Torge skriver: "När rättegången sedan hölls visade det sig att utredarna missat ett förhör. En arkitekt Ankers hade lämnat en detaljerad redogörelse som visade att Catrine da Costa levde den 10:e.
Om chefsåklagare Anders Helin känt till detta förhör hade han inte kunnat åtala. Nu var han tvungen att pressa in tiden för brottet någon dag efter den 10:e annars förelåg risk att offentligt hånas för den gigantiska klantigheten att ha missat arkitekt Ankers avgörande vittnesmål.
Mot bättre vetande ändrade chefsåklagare Anders Helin från den 9:e till den 11:e och fortsatte att driva åtalet. Med förundersökningsmaterialet som grund kan det bara uppfattas som en verkligt desperat handling."
Senare hittades det bortslarvade förhöret med Ragnar L, som också visade att Catrine levde flera dagar efter pingsthelgen. Plus de personer som Noicer nämner och som förekommer i Torges fortsatta utredning. (Dessa personer och deras vittnesmål finns redan i förundersökningsmaterialet. Men det är Torge som upptäcker att Saba Selassie ljugit i förhör för att skydda den man hon var i sällskap med.)