2012-01-28, 02:54
Citat:
Teet angav att han behövde detta utlåtandet inför sin avhandling om strypningar, givetvis en fullt normal förklaring som inte var underlig. Återigen hade han ju tillstånd till detta. Att han tog med jobbet hem och satt med avhandlingen hemma var ju inte märkvärdigt för fem öre, detta gör ju läkare hela tiden. Dvs lånar hem patientjournaler, trots att det är helt förbjudet. Märkvärdigt är det inte, och inte ovanligt heller för den delen. Dessutom är regeln om patientjournaler och det material som hör därtill avsedd till det mycket uppenbara problemet när en patient kommer in akut och behöver behandling, så skall man ju kunna få tag på patientjournalen. Min egen journal var borta i flera veckor eftersom en läkare hade lånat den ur arkivet och glömt att återföra den eller skriva lånelapp att lägga in i arkivet. Avlidna personer har inte riktigt så akuta problem, därför är journalhanteringen annorlunda, men omfattas av samma lag naturligtvis.
Ursprungligen postat av WeaselPodowski
Som sagt: Enligt Härm diariefördes avlägsnandet av huvudet och han motbevisades aldrig om detta.
Var kan man läsa om obduktionsutlåtandet? Tänkte ifall det fanns mer ingående information om hemlånet. Är det så att han brutit mot reglerna om han tog med sig utlåtandet hem är det naturligtvis inte okej. Frågan är hur allvarligt regelbrottet är eller om det är möjligt att han fått dispans, till exempel i studiesyfte?
Sen är jag nyfiken på om du läste resten av mitt inlägg, där jag tog upp jämförelserna med dömda mördare och omständigheterna kring Tom Stephens.
Var kan man läsa om obduktionsutlåtandet? Tänkte ifall det fanns mer ingående information om hemlånet. Är det så att han brutit mot reglerna om han tog med sig utlåtandet hem är det naturligtvis inte okej. Frågan är hur allvarligt regelbrottet är eller om det är möjligt att han fått dispans, till exempel i studiesyfte?
Sen är jag nyfiken på om du läste resten av mitt inlägg, där jag tog upp jämförelserna med dömda mördare och omständigheterna kring Tom Stephens.
Återigen, döden och kroppsdelar är helt normala delar i en rättsläkares jobb, inget man betraktar på något underligt sätt. Med några av skribenternas implikationer är ju hela rättsläkarkåren sinnesjuka förvridna monster med sjukliga intressen. Så är det inte, men deras vardag innehåller sådant allmänheten sällans ser, och det är bra att inte beskriva alltför mycket om hur det går till. Av hänsyn till anhöriga, det är ju bra om de har någon sorts förenklad rosa bild för sitt inre av hur kroppen hanteras, när det är inne i sorgerarbetet.
Senast redigerad av scheele 2012-01-28 kl. 02:56.
Senast redigerad av scheele 2012-01-28 kl. 02:56.