Jag har nu fått ut spaningsuppslagen i serie E22 – om än med vissa maskeringar – och serien innehåller samtliga förhör med
Eva Gustafsson och
Ulf Sundgren. Det verkar onekligen som att Eva G hördes flest gånger av alla prostituerade i utredningen.
Totalt rör det sig om 28 sidor och
här kan ni ta del av det:
https://www.dropbox.com/scl/fi/um9jq2otb9ibnstnx6gkc/Spaningsuppslag-nr-serie-E22-Eva-Gustafsson-och-Ulf-Sundgren-ok-nda_sexk-pare.PDF?rlkey=dzlz4ehwh7nv nw9q2q0uemrl8&st=pjubnk85&dl=0
Här nedan följer en kortfattad genomgång av innehållet, med mina kommentarer och reflektioner.
Sida 1-4, förhör med Eva G. under 1984, följande datum:
9 augusti,
10 augusti
12 augusti
15 augusti –
Kommentar: Helt klart intressantast! Här förekommer uppgiften om hur CdC ska ha varit klädd i Högalidsparken den 8 juni.
"...blå kort jeansjacka, blå stickad tröja med vid hals, svarta jeans och skor utan klack i ljust nästan rosafärgat skinn /.../ Hon bar på en stor bag - okänd typ." Jämför detta med de första uppgifterna från den 7 oktober 1984 om fyndet vid Atlasmuren:
"Väskan som var ljus ev. beige till färgen hade tyghandtag och av bagmodell, var öppen och upp ur den stack en rosalila damsko."
Uppgifterna om de rosalila damskorna saknas visserligen Anna-Lisa Arvholms dagboksuppgifter om innehållet i bagen, men man kan lätt föreställa sig att någon förbipasserande sett skorna och roffat åt sig dem.
Eva G:s beskrivning av CdC:s skor och bag stämmer alltså väl överens med byggarbetarens uppgift om bagen vid Atlasmuren. Att CdC dessutom hade ett kvitto på italienska skor i sin förvaringsbox – skor som matchar Anna-Lisas dagboksanteckning om bagens innehåll – gör att vi nog kan utgå ifrån att det faktiskt var CdC:s väska som hittades vid Atlasmuren.
Sida 5-8, ytterligare förhör med Eva G. 1984 :
21 augusti
5 september
13 september
9 oktober
Sida 9-11, förhör med Eva G. 1985
11 januari –
Kommentar: Eva beskriver här en kund som ville se på när två kvinnor
"höll på med varandra" – en detalj som stämmer väl överens med öronläkaren Rosenhamers egna uppgifter om sina sexuella preferenser. Samtidigt beskriver hon att kunden var intresserad av våldsamma inslag, vilket
inte passar in på Rosenhamers profil. Det är lätt att föreställa sig att Eva, som träffade så många sexköpare, kan ha blandat ihop detaljer från olika män och skapat en sammansmält bild av dem. I vilket fall kan detta förhör kanske förklara varför det var Rosenhamer som utredarna koncentrerade sig på efter att TH släppts ur häktet, och inte Fahlström.
Sida 12
Förhör med okänt sexköpare den 26 november 1984, en sexköpare som Eva anmält för misshandel. Mannen hävdar att allt är lögn och bottnar i att hon är skyldig honom pengar.
Sida 13, förhör med Eva G. 16 juli 1986.
Här börjar jag dessvärre få Marianne Seppälä-vibbar! Den historia hon nu lämnar avviker fullständigt från uppgifterna 1984. Nu berättar hon om en
"pervers rättsläkare i Solna". Här återkommer också historien om att CdC ska ha blivit
"inlåst i tre dagar", men i denna version är det rättsläkaren som ska ha bundit fast henne i sängen i tre dagar.
Jag funderade ett tag på varför detta förhör inte var med i förundersökningsprotokollet, men förmodligen beror det på att Eva i detta förhör senarelägger sista tillfället hon såg CdC till den
"11-12 juni" vilket inte passade in i mordutredarnas tidslinje. Hennes signalement av rättsläkaren stämmer dessutom dåligt in på TH.
Och istället för två män i Högalidsparken som CdC skulle blåsa på pengar, så har historien förvandlats till att det är rättsläkaren som lånat ut pengar till henne, men att CdC
"blåst honom på återbetalning". Han ska senare under ett
"fyllegråt" bekänt för Eva att det var därför han mördade CdC. Jag tycker det hela känns som en efterhandskonstruktion, hittepå, eller ett ihopkok av uppgifter från olika källor, snarare än en trovärdig redogörelse. Förhörsledaren Jan Bihlar verkar heller inte ifrågasätta varför hon inte nämnt något om detta tidigare, vilket gör hela förhöret ännu mer tveksamt.
Det framgår för övrigt i detta förhör att polisen verkar ha läckt uppgifter till Eva om vilka kroppsdelar som hittats.
Sida 20, uppföljande förhör med Eva G den 18 juli 1986 med anledningen av förhöret den 16 juli.
Sida 21: Förhör med
Ulf Sundgren från den 13 augusti 1984
Sida 24: Förhör från den 14 september 1984 med okänd sexköpare, försäljare till yrket och det framgår även att han är lastbilsförare. Han hörs med anledning av Evas uppgifter om rundresa i Norrland. Jag tycker mig se likheter mellan mannens berättelse och uppgifterna som kommit fram i efterforskningarna kring föraren av den gröna lastbilen som iakttogs på Eugeniavägen. Förmodligen bara en slump, men ändå intressant.
Sidan 26: Förhöret där Ulf Sundgren förevisas
"1000 fotografier av män i åldern 25-30 år med en längd av 181 till 190 cm." Spaningsuppslaget saknar datumangivelse för förevisningen. I vilket fall trodde jag länge att
"1000 fotografier" måste varit en felskrivning, och att det rätta skulle vara 100 fotografier. Det hade verkat mer troligt.
Men på sista sidorna i filen så finns ju fotografierna (maskerade) på de 4 män som Ulf tyckte påminde mest om den ljuse mannen som setts ta kontakt med CdC vid Hornstull. Där man kan se att det i sin tur finns 4 fotografier på varje person. Om det genomgående fanns 4 fotografier på varje man, så förevisades Ulf alltså fotografier på
totalt 250 män, vilket låter mer troligt än att det skulle rört sig om 1000 unika individer.
Avslutningsvis väcker uppslagsserien E22 två centrala frågor som jag tycker är värda att fundera över:
- 1. Varför fokuserade utredarna enbart på den ljuse mannens identitet och inte den mörke?
Det verkar nästan som om utredarna redan visste vem den mörke mannen var – men vem var han, och varför uteslöts han från fotokonfrontationen?
- 2. Varför genomfördes inte samma fotokonfrontation med Eva G?
Ulf Sundgren fick granska 1000 fotografier (eller snarare 250 män i fyra varianter), men Eva – som också träffade CdC samma dag – fick aldrig chansen att peka ut någon. Var det ett medvetet val, eller en miss i utredningen?
Till sist kan jag berätta att jag begärt ut förhör/spaningsuppslag eller liknande med de 4 män som Ulf pekade ut. Det borde ju finnas.
.