Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Ja, sannolikheten att de ovannämnda hade någon form av kontakt är ju stor. Det får mig självklart att undra om detta kan ha en koppling till Fahlströms "andra" som uppehållit sig hemma hos honom.
Vi har tidigare berört det faktum att arkivet kommer med motstridiga uppgifter kring vilket material som existerar och inte. Eftersom Fahlström tycks ha varit aktuell så sent som 1985 förmodar jag att han blev förhörd fler gånger än vi känner till.
En annan person som jag har funderat över är Monika. Att hon aldrig skulle ha hörts i da Costa-utredningen är i mitt tycke otroligt. Möjligen ligger några gamla papper undanskuffade någonstans. Hennes obehagliga kommentar om det grova som Robert skulle ha gjort sig skyldig till är svår att släppa...
För länge sedan skrev jag om att ett stort antal personer i utredningen betedde sig suspekt, utan att de faktiskt var involverade i da Costas död eftersom det i sådana fall skulle innebära att det hela var en enorm konspiration mellan människor från vitt skilda grupper.
Nu har vi ju fått veta att det finns tänkbara överlappningar mellan exempelvis TÅ/BM och Vinof i och med kännedomen om Eugeniavägen. Att det kan ha funnits, för oss och för polisen, dolda beröringspunkter mellan olika personer i utredningen kan möjligen förklara varför fallet förblev olöst. Man kanske höll varandra om ryggen, av rädsla eller solidaritet. I det avseendet är Fahlström intressant. Om han kunde fungera som langare 1984 kan det ha varit tillräckligt för att inte stöta sig med honom. Likaså var han på dekis och förmodligen i fysiskt och psykiskt dåligt skick. En sådan person skulle antagligen inte kunna värja sig mot en våldsbenägen och hotfull individ.
"Andra" som varit i Fahlströms bostad, kan vara vem som helst, vilket gör ämnet otroligt intressant. Till att börja med, kan vi konstatera att "andra" som inte omedelbart namnges, är skumma personer. Hade det varit normala, laglydiga medborgare, hade de inte kallats "andra", utan specifisering.
De personer Falhlström syftar på är troligen kriminella narkomaner och prostituerade. Att utredarna inte brydde sig om att exploatera ämnet, är oerhört märkligt.
Fahlström var själv en kriminell narkoman, så det är uteslutet att "andra" innebär vettiga peroner.
Ja, Han bör ha blivit förhörd fler gånger än vi vet.
Vinof sysslade med indrivning i flera år och Robert verkar ha hjälpt honom med detta. Om Monika kände till otäcka saker som Robert hade gjort, behöver de inte nödvändigtvis ha med da Costa att göra. Att Robert hade en våldsam historik (han har också slagit kvinnor) är iaf säkert.
Monikas kommentar kan gälla incidenter som vi inte känner till.
Att flera personer konspirerade, är troligt.
Och ja, Fahlström hade ett skyddsvärde. Som varande en skör person, bemöttes han kanske med ömkan och omtanke, samtidigt som han skyddades i egenskap av "kran".
Att det var lätt att hota honom, att täppa till truten på honom, verkar självklart. Han hade med all säkerhet inget våldskapital.