2025-07-05, 22:01
Medlem
Trots att hon levde under hot och svävade i livsfara den sista tiden, så tar hon inte kontakt med TÅ. Det är tydligen bara vissa som duger, trots att han garanterat skulle kunna erbjuda henne en fristad. Det visar bara hur jäkla beroende hon var av heroinet. Så pass mycket förstod hon att om hon behövde gömma sig så behövde det ändå gå att få tag i heroin. Samtidigt som det förmodligen var heroinförsäljarna som hotade henne eftersom hon var skyldig dem pengar. Snacka om komplex situation. Det kan bara ha slutat på ett sätt.
Citera
Igår, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Trots att hon levde under hot och svävade i livsfara den sista tiden, så tar hon inte kontakt med TÅ. Det är tydligen bara vissa som duger, trots att han garanterat skulle kunna erbjuda henne en fristad. Det visar bara hur jäkla beroende hon var av heroinet. Så pass mycket förstod hon att om hon behövde gömma sig så behövde det ändå gå att få tag i heroin. Samtidigt som det förmodligen var heroinförsäljarna som hotade henne eftersom hon var skyldig dem pengar. Snacka om komplex situation. Det kan bara ha slutat på ett sätt.

Högst tänkvärda rader NS.

Då kan man kanske tänka att under CdC absolut sista dagar i livet höll hon sig nära person/-er som
1. kunde förse henne med heroin utan att hon själv var direkta länken till langare (ex fick köpa via kompis som också var heroinist)
2. hon hade visst förtroende för dvs kände sig trygg med sen tidigare att de ej skulle sälja ut henne till de som var ute efter henne langare/TÅ
3. förmodligen hade geografisk koppling/lokalkännedom både till E-vägen via jobbet och friluftsområdet under/kring Solna bron där säckfynden hittades
Senast redigerad av viperstyle Igår kl. 13:16.
Citera
Igår, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, jag har också funderat över om TÅ var ett finskt krigsbarn med tanke på åldern. Något drog ju honom till Sverige, förmodligen i vuxen ålder, med tanke på hans kraftiga brytning.

TÅ kan så klart vara undantaget som bekräftar regeln, en mjuk man i kontakt med sina känslor, men jag tvivlar. Om man beaktar hans historik och sociala status samt föga utvecklade vokabulär ter han sig som en klassisk finsk man, marinerad i machokultur.

När jag nu läser TÅ:s förhör på nytt reagerar jag över att han kallar mannen med hundar, som hotade CdC, för en "farbror" eller "gubbe" (s. 31). Det är lite intressant eftersom det inte verkar naturligt att använda den benämningen på någon som är yngre än en själv. Mannen är så vitt jag vet inte identifierad, men jag har förmodat att det var någon i C:s kretsar, i hennes egen ålder. Men denne välvårdade och hotfulle man bör således ha varit äldre och antagligen högre upp i hierarkin än en vanlig gatupundare.

På nästföljande sida tycks ett ord vara maskat, när TÅ beskriver mannen: "Ja, det var en sådan, han var säkert [blankt mellanrum], det måste han säkert vara." Vidare kallar TÅ mannen för "riktigt mörk". Jag undrar om TÅ använde en politiskt inkorrekt term för någon etnicitet i det maskade partiet.

Jag har ännu inte lyckats harvat mig igenom TÅs kompletta förhör men ”gubbe” är nog en relativt vanlig benämning på vilken man som helst, både yngre och äldre, bland finlandssvenskar. Tänker lite på vokabuläret i Jägarna 2.

Intressant reflektion om TÅs iakttagelse av denna mannens utseende. Kan nog lika gärna vara ”zigenare” som är maskat. Det var vanligt förekommande ord likaså politiskt laddat, vilket skulle kunna förklara att det maskades.

Det tangerar onekligen i detta fallet ett flertal gånger. Nog ingen slump.
Citera
Igår, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Högst tänkvärda rader NS.

Då kan man kanske tänka att under CdC absolut sista dagar i livet höll hon sig nära person/-er som
1. kunde förse henne med heroin utan att hon själv var direkta länken till langare (ex fick köpa via kompis som också var heroinist)
2. hon hade visst förtroende för dvs kände sig trygg med sen tidigare att de ej skulle sälja ut henne till de som var ute efter henne langare/TÅ
3. förmodligen hade geografisk koppling/lokalkännedom både till E-vägen via jobbet och friluftsområdet under/kring Solna bron där säckfynden hittades

Samtidigt så är ju prostitution hennes huvudsakliga inkomstkälla. Det framgår med all tydlighet i förhören med NK och TÅ att det är på Malmskillnadsgatan hon skaffar pengarna till narkotika och för att betala av skulder. Hon behöver gå dit väldigt ofta. Men säg att hon bor hos någon annan heroinmissbrukare den sista tiden. Hur länge kan den personen hålla på att sälja på krita till henne? Kanske den personen tröttnar till slut och sinnet rinner över? Eller så tvingas hon ut på gatan igen - eftersom hon måste ha tag i pengar - och det är på Malmskillnadsgatan hon möter sin baneman.
Citera
Igår, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Samtidigt så är ju prostitution hennes huvudsakliga inkomstkälla. Det framgår med all tydlighet i förhören med NK och TÅ att det är på Malmskillnadsgatan hon skaffar pengarna till narkotika och för att betala av skulder. Hon behöver gå dit väldigt ofta. Men säg att hon bor hos någon annan heroinmissbrukare den sista tiden. Hur länge kan den personen hålla på att sälja på krita till henne? Kanske den personen tröttnar till slut och sinnet rinner över? Eller så tvingas hon ut på gatan igen - eftersom hon måste ha tag i pengar - och det är på Malmskillnadsgatan hon möter sin baneman.

Förvisso att M-gatan var en säker inkomstkälla för henne i perioder men TÅ vittna även om att hon gick på bidrag och han översåg hennes pengar. Dessutom hade hon stundvis befunnit sig i både Gisslaved, hos Ankers och hos Solna killen
så uppenbart fanns perioder hon var borta från M-gatan.

Dessutom verkar hon inte alls befinna sig där sista tiden. TÅ fick besked, när han leta efter henne just där, att hon inte synts till och att hon stuckit iväg med en nymuckad kille.

Något som inte heller talar för att hon var på M-gatan (city eller Kungsan för den delen) är att ingen av ”de vanliga” verkar sett henne där under hennes sista dagar. TÅ hade varit runt med henne så han crusa säkert runt på de vanliga ställena efter henne.

Men ja någon gång måste man säkert betala i någon form även om det skulle vara till en person som var svag för henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in