2025-01-05, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
En fundering jag har är kring det här arbetet som Tomas Olsson m. fl. ska göra. Tror ni, som är juridikkunniga, att man kommer försöka mer seriöst att reda ut vem/vilka som kan vara skyldiga för att på så sätt en gång för alla frigöra läkarna från misstankarna och också ge dem skadestånd? Eller kommer man bara rikta in sig på de misstag som gjorts?
Jag misstänker väl att det är det sista som gäller men det vore ju mycket intressant om de istället jobbar för det första scenariot.
Jag tänker att OM de tittar lite mer mot den som är skyldig finns det ju väldigt mycket arbete gjort i denna tråd men sådant som en stor advokatfirma skulle kunna reda i med enormt mycket mer resurser och kunna frigöra material som är svårt för folk att göra här i tråden.
Finns det i så fall möjligheter att få över sådant (material och tankar) till dem?
Jag gissar Tomas avser göra som han sagt han har som plan: hitta "nya" uppgifter vilket behövs för att få ok till resningsansökan och ny rättegång,,När det är avklarat har T O sagt att resten lär inte vara något problem! då det ju i verkligheten inte finns några bevis mot läkarna,,
Citera
2025-01-05, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Uppfattningen om styckningssättet var inte en av pusselbitarna som nämns i självbiografin utan det var en uppfattning som växte fram efter den nattliga insikten. Var och en kan dra sina egna slutsatser, men för mig är det helt uppenbart att hans vision har påverkat hans uppfattning om stycksättet.

Om du vill läsa vad Rajs berättade om detta i polisförhöret så finns det på s. 629 och framåt i Bilaga A_G(grund)_NY i da Costa dropboxen. Det är för omfattande för att jag ska kunna citera allt. Där framgår det att Rajs från början var inne på att en slaktare/styckmästare var gärningsmannen även om han nuddade vid tanken på en läkare också, främst på grund av hur bukorganen var urtagna. Obs att detta var långt innan polisen underrättat honom om att TH var misstänkt. Detta skedde i början av oktober medan Rajs' funderingar kring styckningen redan hade försiggått i två månader, efter fynd nr 2. Sedan konsulterade Rajs ortopeder och en av dem (Wijkman?) sade att snittet i vänster höft var "ett klart ortopediskt ingrepp". Då började Rajs fundera mer i riktning mot läkarhållet. Han säger även att han tror att det rörde sig om "en person som bytte, ändrade tillhygge eller att det rörde sig om två personer". Förhöret hölls 8/1 1985.
Citera
2025-01-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
En fundering jag har är kring det här arbetet som Tomas Olsson m. fl. ska göra. Tror ni, som är juridikkunniga, att man kommer försöka mer seriöst att reda ut vem/vilka som kan vara skyldiga för att på så sätt en gång för alla frigöra läkarna från misstankarna och också ge dem skadestånd? Eller kommer man bara rikta in sig på de misstag som gjorts?
Jag misstänker väl att det är det sista som gäller men det vore ju mycket intressant om de istället jobbar för det första scenariot.
Jag tänker att OM de tittar lite mer mot den som är skyldig finns det ju väldigt mycket arbete gjort i denna tråd men sådant som en stor advokatfirma skulle kunna reda i med enormt mycket mer resurser och kunna frigöra material som är svårt för folk att göra här i tråden.
Finns det i så fall möjligheter att få över sådant (material och tankar) till dem?

Tror tyvärr det är kört. Mordet (om det nu var ett dylikt) preskriberades 2009. Sen kom staten på att alla mord från 1985 och framåt inte preskriberas. På grund av Palme. Sen åldersregeln. Namnet på "tygaffärsmöderskan" i Göteborg, begått långt efter 1985, är preskriberat på grund av hennes ålder vid gärningen. Under 18. Hennes identitet är röjd men får inte ens nämnas på "yttrandefrihetsforumet" Flashback på grund av att personen i fråga har skyddad identitet.
Citera
2025-01-05, 20:54
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Om du vill läsa vad Rajs berättade om detta i polisförhöret så finns det på s. 629 och framåt i Bilaga A_G(grund)_NY i da Costa dropboxen. Det är för omfattande för att jag ska kunna citera allt. Där framgår det att Rajs från början var inne på att en slaktare/styckmästare var gärningsmannen även om han nuddade vid tanken på en läkare också, främst på grund av hur bukorganen var urtagna. Obs att detta var långt innan polisen underrättat honom om att TH var misstänkt. Detta skedde i början av oktober medan Rajs' funderingar kring styckningen redan hade försiggått i två månader, efter fynd nr 2. Sedan konsulterade Rajs ortopeder och en av dem (Wijkman?) sade att snittet i vänster höft var "ett klart ortopediskt ingrepp". Då började Rajs fundera mer i riktning mot läkarhållet. Han säger även att han tror att det rörde sig om "en person som bytte, ändrade tillhygge eller att det rörde sig om två personer". Förhöret hölls 8/1 1985.
Ska kolla. Angående Wijkman så gjorde rättsliga rådet ner hans intyg. Om han inte nämndes i serien så går det på ett ut då det heller inte nämndes att han blev nedgjord.

Angående hans slutsats att det var någon skicklig som sedan dolde sin skicklighet som styckade så kan man göra en jämförelse att man fick se en måltavla från en omgång skytte. Säg att den innehöll en perfekt fullträff och resten grova missar. Vilken är då den mest närliggande slutsatsen att dra? Att det är en skicklig skytt som dolt sin skicklighet eller att det är en dålig skytt som fått en lyckoträff? Jag lutar åt det sistnämnda.
Citera
2025-01-05, 20:55
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strabajn
Tror tyvärr det är kört. Mordet (om det nu var ett dylikt) preskriberades 2009. Sen kom staten på att alla mord från 1985 och framåt inte preskriberas. På grund av Palme. Sen åldersregeln. Namnet på "tygaffärsmöderskan" i Göteborg, begått långt efter 1985, är preskriberat på grund av hennes ålder vid gärningen. Under 18. Hennes identitet är röjd men får inte ens nämnas på "yttrandefrihetsforumet" Flashback på grund av att personen i fråga har skyddad identitet.

Ok, tack. Jag tänker nog heller inte att det rent juridisk ska gå att komma vidare med, mer ur synpunkten att frigöra TA och TH från anklagelserna.
Kan man rent juridiskt arbeta på det sättet?
Som ni förstår är jag fullständig novis i frågan så jag ber om ursäkt om frågorna är "knäppa"
Citera
2025-01-05, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men vad exakt har Lind*berg bevisat för 25 år sedan?

Uppdrag gransknings fyra granskande reportage 2001-2002 gav en annan bild än det Lind*berg förde fram i sin bok.

Borgnäs bok 2003 upprättade väl dessutom i viss mån fotohandlarparets utsagor. Avsnittet om arkitekten var dessutom fråga om riktig bra grävande journalistik.

Det stora problemet som fortfarande finns att tampas med är att det har inte dykt upp någon ny bevisning sen fallet var uppe i kammarrätten, ingenting av vikt som försvagar bevisningen.

Nej, det har inte dykt upp något nytt som försvagar bevisningen. Det såväl Lindeberg som nu Josefsson visar är ju hur oerhört svag bevisningen var ens från början. Åklagaren borde aldrig ha väckt åtal.

DET i sig är inte bevis för att de är oskyldiga. Det visar bara hur polisen valde ett av spåren och drev det till sin spets, trots att en massa andra trådar inte var färdigutredda.

Länge sedan jag läste Borgnäsboken, men håller med om att den på ett bra sätt balanserade upp en del av Lindebergs påståenden. Det stora problemet med Lindeberg är annars att den är så otroligt lång och omständlig. Den borde ha kortats ned till en tredjedel.
Senast redigerad av Perjson74 2025-01-05 kl. 21:00.
Citera
2025-01-05, 21:01
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Jag gissar Tomas avser göra som han sagt han har som plan: hitta "nya" uppgifter vilket behövs för att få ok till resningsansökan och ny rättegång,,När det är avklarat har T O sagt att resten lär inte vara något problem! då det ju i verkligheten inte finns några bevis mot läkarna,,

Ok, du menar att om han bara hittar nya omständigheter hur "lite" det än skulle var så går han inte vidare med den delen (annan skyldig) sen. Tack för synpunkt.
Citera
2025-01-05, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Ska kolla. Angående Wijkman så gjorde rättsliga rådet ner hans intyg. Om han inte nämndes i serien så går det på ett ut då det heller inte nämndes att han blev nedgjord.

Angående hans slutsats att det var någon skicklig som sedan dolde sin skicklighet som styckade så kan man göra en jämförelse att man fick se en måltavla från en omgång skytte. Säg att den innehöll en perfekt fullträff och resten grova missar. Vilken är då den mest närliggande slutsatsen att dra? Att det är en skicklig skytt som dolt sin skicklighet eller att det är en dålig skytt som fått en lyckoträff? Jag lutar åt det sistnämnda.

Ja, men nu gällde väl frågan inte i första hand Rajs slutsatser utan hur han hade kommit fram till dem, inte sant? Dokumentären - liksom många som debatterar här - menar att han var färgad av att TH misstänktes och ville sätta dit TH för att inte bli associerad med honom och få karriären nedsolkad. Det är en ganska grov beskyllning. Han ger själv en annan bild i förhöret. Var och en får skapa sig en egen uppfattning.
Citera
2025-01-05, 22:00
Medlem
UT64s avatar
Suttit och läst ur dropboxen idag. En hel del intressanta saker och man slås över hur mycket tips som kommit in under årens lopp. Jag tar ett ur mängden som är otäckt, och ger en inblick i hur Catrines liv gick till innan mordet:

"Gick på gatan tillsammans under tiden för mordet. Catrine hade en kille som hon var jättekär i. Kom från Spanien eller Italien. Catrine hade blivit drogad i något källarutrymme. Vaknade utan kläder söndertrasad i underlivet. Hände strax innan hon blev mördad. Killen bodde utomlands. Åkte ofta dit och hälsade på."

Mottaget av "Efterlyst" 1999-10-14

Deprimerande läsning men belyser att prostituerade är en brottsutsatt grupp.
Citera
2025-01-05, 22:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1

Men hur skulle man kunna lämna in en resningsansökan när det inte finns en fällande Tingsrättsdom att begära resning av?

Allgen och Härm har i en laga kraft vunnen Tingsrättsdom friats för mord på CdC.
Det går inte att begära resning för att fria någon redan friad en gång till!
En friad kan aldrig själv överklaga en friande dom. I Sverige kan endast domar överklagas - aldrig domskäl eller texten i en dom.

Att begära en ny rättegång med åtal mot någon annan som man skulle kunna bevisa mördade och styckade CdC är också omöjligt. Samtliga brott mot CdC är preskriberade och ingen kan någonsin åtalas.

Det man kan göra är att rikta in sig på Kammarrättens deslegitimeringsdom och begära resning i Kammarrätten. Dvs begära att indragningen av Allgens och Härms läkarlegitimationer ogiltigförklaras.
För ett sådant förfarande behöver inte någon annan pekas ut som gärningsman - det räcker att man visar att utredningen och bevisen för Allgens och Härms skuld i styckningen inte håller.
Citera
2025-01-05, 22:17
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challenger1996
JR, tar jag efter ha sett hela serien som en av dom störta pajasen inom rätts läkare kåren och för övrigt kanske en av dom största i hela Sverige. Men han är ju jude i grunden så varför skulle han vara trovärdig överhuvudtaget.

Hör av dig till Ekis på Parabol. Hon behöver skribenter.
Citera
2025-01-05, 22:26
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Hör av dig till Ekis på Parabol. Hon behöver skribenter.

Ja på Parabol verkar det inte finnas någon övre gräns för dumhet hos skribenterna.
Senast redigerad av coli 2025-01-05 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in