2023-03-26, 10:57
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
I teorin kan hon ha avlidit hos NA men det känns osannolikt eftersom NA tog en underlig omväg via Täby Kyrkby efter den påstådda avlämningen av CdC i Kungsan.

Det vi ska fråga oss är varför felkörningen ägde rum just den dag då CdC försvann?

Du menar vad han skall ha gjort med kroppen medan han var borta?

Jag tänkte mig något i stil med följande:

CdC får sova hos gubben natten till pingstaftonen. Kanske har de sex först, kanske inte. På morgonen upptäcker han att hon är livlös efter en förmodad överdos (om han inte själv tagit kål på henne). Med tanke på hur hon levde är det märkligt att hon inte råkat ut för detta innan. Han blir naturligtvis nervös av detta och talar med någon han anser sig kunna lita på. Det kan vara polismannen vars far han skulle besöka senare under dagen (om inte inbjudan materialiserades samma dag som ett slags alibi) eller så kontaktar han TH direkt. Hur som helst vill han bli av med kroppen.

Ett antal scenarion kan sedan tänkas: (1) NA lyckas - trots ålder och skröplighet - förflytta kroppen till sin bil för vidare befordran till TH och styckning; (2) TH eller polismannen eller bägge kommer till NA för att avlägsna kroppen; (3) något annat, mer komplicerat, upplägg vidtas involverandes Täby kyrkbyherrarna.

Det är sannolikt att NA bevistade pingstmiddagen varvid han via "felkörningen" antingen träffade TH och/eller polismannen eller hämtade upp någon eller bägge av dem eller släppte av dem beroende på exakt hur långt i processen av kroppsavlägsnandet de hunnit.

Av ren paranoia nämner NA felkörningen i smb m den initiala utredningen av CdC:s försvinnande.
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-03-26 kl. 11:20.
Citera
2023-03-29, 21:48
Medlem
Idag publicerade The Crime Reel en kort dokumentär om fallet: https://www.youtube.com/watch?v=V8swbH2ESWc
Citera
2023-03-29, 22:29
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Idag publicerade The Crime Reel en kort dokumentär om fallet: https://www.youtube.com/watch?v=V8swbH2ESWc

Tack för länken!

Alltså, denne Stanislaw Gonerka - den polske slaktaren - hade jag faktiskt helt missat men han har dock omnämnts flitigt i denna tråden tidigare. Det är klart att teorien om SG som gärningsman bör "köras runt kvarteret". NA kom i vanlig ordning undan såsom han icke nämndes. Tvärtom framfördes påståendet att CdC senast skulle ha setts i livet stigandes ur en bil som om detta var alltigenom bekräftat. Man skulle vilka tipsa youtubern om Lars Borgnäs syn på mordet på CdC i Uppdrag granskning men dessvärre är ju detta program på svenska.

Av kommentarerna förefaller fallet att hålla en förhållandevis hög internationell standard av såväl mysterium som bisarreri.

Har sett andra engelskspråkiga youtubeupplägg om fallet och det är en veritabel prövning att höra malträterandet av alla namn som inte är engelska; exempelvis omtalades de bägge läkarna i ett upplägg som Dr. Alien och Dr. Harm. (I detta upplägg hade vi exempelvis ett oigenkänneligt uttal av Malmskillnadsgatan (Momskinhead's gotten). La pièce de résistance var väl ändå när youtubern uttalade Palmes namn som paloma - dvs "duva" på spanska - vilket gav åtminstone mig associationer till dennes besök hos Castro 1975 och att en del kallade honom för "fredsduvan"...)
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-03-29 kl. 23:16.
Citera
2023-03-29, 23:40
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Lol.

Men bättre teorier har dykt upp. Desvärre kommer fallet att förbli olöst vilket ju är beklagansvärt inte minst med hänsyn till de involverade.

Finns det skäl att tro att just anställda vid en Rättsläkarstation löper en större risk att bli mördare? En intressant fråga. För att framgångsrikt kunna fungera som exempelvis kirurg krävs vissa mentala förutsättningar vilka också återfinnes som enstaka diagnoskriterier för narcissistisk personlighetsstörning men det betyder inte i sig att alla kirurger är psykopater.

Inte alla kirurger. Men om du adderar variabeln - kirurger som inte hyser dubier mot att köpa sex av narkotikabrukande gatuprosituerade?
Citera
2023-03-30, 01:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn

Dokumentären var i kortaste laget. Man har överhuvudtaget inte ens nämnt arkitekten eller hans "felkörning" via Täby kyrkby samma dag som CdC försvann.

Istället halkar Stanislaw Gonerka in på ett bananskal trots att det inte finns en atom som binder honom vid CdC.

Ridå ner.
Citera
2023-04-09, 22:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Och du har förstås aldrig hört talas om kontaminerade vittnen? En kedja är ju som bekant inte heller starkare än dess svagaste länk och här har du ju bevisligen (även om du inte godkänner vetenskapliga bevis som i t.ex. fallet med barnets berättelse) en hel drös med svaga länkar (vittnen).

De tekniska bevis som faktiskt fanns räknar du ju dessutom bort. Handduken med CdC:s hårstrå på den ena fyndplatsen håller du otroligt nog för sannolikt att den INTE tillhör fallet. Du tycker det låter rimligare att hårstrået av en slump råkat landa just på handduken efter att ha följt med säckarna via statisk elektricitet. Att det fanns andra hår på handduken som CDC:s landade bredvid är också bara en slump. Tycker du på allvar att det låter rimligare än att handduken togs dit av gm?

En annan sak rörande tekniska bevis: Jag har för mig att det fanns fingeravtryck på säckarna, men att dessa sköljdes bort när man skulle få bort likmaskarna. Är jag rätt ute här? I så fall så var inte gm så noggrann trots allt.

Om det nu var så viktigt att fotografera styckningen, varför har aldrig bilderna återfunnits? Någon av läkarna borde ju ha haft dem tillgängliga. Kom nu inte med mastermind-argumentet igen. Det håller inte. Om polisen hittar rätt person/er och den/dessa har sparat saker för att minnas brottet/brotten så hittas garanterat dessa saker när deras liv och tillhörigheter vänds ut och in.

Jag har också en sista fundering eftersom du alltid helgarderar dig med att ingenting går att utesluta. Visst tror du att brottet ägde rum på SRS den 11/6? Detta eftersom du anför som "bevis" att det finns vittnen som har sett att ett obduktionsbord var städat efter helgen plus att du tror att CdC ringde Ragnar på morgonen/fm den 11:e innan "det hemska hände". Om det nu är på det viset, varför är det intressant att veta läkarnas alibi ända fram till den 21/6? 1X2 i alla 13 matcher på tipset?

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
(det fetade)
1. Kan du bevisa att det var fråga om "kontaminerade" vittnen ?

2. Kan du bevisa med 100% säkerhet att handduken har med säckfyndet att göra ?

3. Handskar användes troligtvis vid hanteringen av säckarna, eventuella fingeravtryck kan ha tillkommit senare av flanörer i området eller eventuellt poliser (kanske hundägaren som larmade?) som inte tänkte sig för, går detta att utesluta ?

4. Styckbilderna har aldrig återfunnits (och det beror nog på att gärningsmannen (-männen) såg till att undanröja bevis i god tid) men det betyder inte att dom aldrig har existerat, den svarta axelremsväskan som Catrine alltid bar med sig och i vilken en intressant anteckningsbok fanns har inte heller återfunnits, med din märkliga logik så har väl den aldrig ens existerat ?

5. En helgardering är aldrig fel för det går INTE att utesluta att Catrine kan ha levt ända fram till den 21 juni, du vet mycket väl att tingsrätten gjorde denna bedömning (om du läst igenom domen 1988) trots att den "krockar" med åklagarens gärningsbeskrivning.

Mvh
Här är ett klockrent exempel på hur de två sidorna resonerar. Den ena sidan som tror att läkarna är oskyldiga lyfter fram problem i de bevis som anfördes mot dem. Den sida som tror att läkarna är skyldiga kommer med luddiga förklaringar bakom alla problem.

Tyvärr Lawnmoverman2011 har jag läst igenom dina inlägg och mig lyckas du inte övertyga om läkarnas skuld.
Citera
2023-04-11, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Här är ett klockrent exempel på hur de två sidorna resonerar. Den ena sidan som tror att läkarna är oskyldiga lyfter fram problem i de bevis som anfördes mot dem. Den sida som tror att läkarna är skyldiga kommer med luddiga förklaringar bakom alla problem.

Tyvärr Lawnmoverman2011 har jag läst igenom dina inlägg och mig lyckas du inte övertyga om läkarnas skuld.

Finns ingen psykiskt frisk, normalbegåvad människa som tror att TH och TA är mördare år 2023.

De justitiemördades i en helt annan tid, när polisen (med hjälp av ett par tidningar och teve) kunde detaljstyra hur svensson tänkte och tyckte. 80-talet var extremt inskränkt, jämfört med nu.

Idag är det svårt att förstå hur miljoner svenskar kunde köpa en story som var så j-a dum.

Och det fantastiska är: personer som kunde berätta om da Costas sista timmar och hennes död, de fanns antagligen i utredningen. Antagligen noterades de av vittnen mkt tidigt, i slutet på sommaren 1984. Antagligen interagerade da Costa med 3 män (som var knutna till E-vägen) i början av juni 1984.

Hon bör ha sprungit på dessa män i juni 1984. Alla tre var farliga.

En av männen rörde sig vanemässigt på samma platser som da Costa. Två av männen hade samma signalement som två män som interagerade med da Costa, i början sommaren 1984, i en park.

Männen jag syftar på var "Vincent", "Robert" och "Stig".

"Vincent" är död. "Robert" och hans ungdomskompis "Stig" lever fortfarande.
Om R och S ställde upp på varsin intervju, skulle de antagligen hjälpa oss knäcka en av Sveriges mest kända kriminalgåtor. Hur det ska gå till, det har jag tyvärr ingen aning om.
Citera
2023-04-11, 15:49
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Finns ingen psykiskt frisk, normalbegåvad människa som tror att TH och TA är mördare år 2023.

De justitiemördades i en helt annan tid, när polisen (med hjälp av ett par tidningar och teve) kunde detaljstyra hur svensson tänkte och tyckte. 80-talet var extremt inskränkt, jämfört med nu.

Idag är det svårt att förstå hur miljoner svenskar kunde köpa en story som var så j-a dum.

Och det fantastiska är: personer som kunde berätta om da Costas sista timmar och hennes död, de fanns antagligen i utredningen. Antagligen noterades de av vittnen mkt tidigt, i slutet på sommaren 1984. Antagligen interagerade da Costa med 3 män (som var knutna till E-vägen) i början av juni 1984.

En av männen rörde sig vanemässigt på samma platser som da Costa. Två av männen hade samma signalement som två män som interagerade med da Costa, i början sommaren 1984, i en park.

Om R och S ställde upp på varsin intervju, skulle de antagligen hjälpa oss knäcka en av Sveriges mest kända kriminalgåtor. Hur det ska gå till, det har jag tyvärr ingen aning om.

Om jag säger så här, är obducenten och allmänläkaren två väldigt problematiska personer? Den ena har ett antal självmord inom den närmsta kretsen och kontakter med prostituerade. Den andre har ett infekterat äktenskap och en obehaglig fascination för lik och styckning (det solida utpekande enligt Borgenäs).

Vi har två obehagliga misstänkta som vi inte kan utesluta som mördare. Vi kan inte heller utesluta att de är helt oskyldiga. Det är därför som debatten kommer fortsätta.

Däremot så tror jag inte att det är många som år 2023 tror att styckningen gått till så som det beskrivs i åtalet.
Citera
2023-04-11, 20:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Det finns nog ingen psykiskt frisk normalbegåvad människa som tror på de insinuanta "misstankar" som nu riktas mot Vinof, Stig och Robert eftersom det inte finns en atom som binder dessa till da Costa vid tidpunkten för hennes försvinnande. Denna plats upptas istället av arkitekten men det sista vittnet är du inte intresserad av och det är konstigt eftersom han ej utreddes i grunden.

En annan aspekt på det hela är att CdC arbetade som gatuprostituerad och kan i teorin ha plockats upp av vilken okänd strökund som helst. Det finns nog inte heller någon yrkesgrupp som kommer i kontakt med så många okända män och följer med dessa som gatuprostituerade.
Citera
2023-04-13, 17:13
Medlem
Härm och Allgén var naturligtvis inte kapabla att ha ihjäl någon.
Härm utreddes fö efter sin partners självmord och man fann inget intressant.
Rajs närvarade tydligen vid rekonstruktionerna och tyckte allt var blaha blaha.

Att Vinof, "Robert" och "Stig" var kapabla att ha ihjäl någon, står däremot utom all diskussion.
Och att alla tre använde lokalerna på E-vägen på sommaren 1984, framstår som självklart.

I synnerhet "Stig" sticker ut i sammanhanget. Jag tänker inte upprepa misstagen som gjordes när CB hängdes ut på internet, för 15 år sedan. Jag ska vara försiktig med vad jag skriver.

Att S både umgicks med Vinof, "Robert" och "Monika" på 80-talet säger såklart en hel del.
Därutöver bör det ha funnits en psykiatrisk problematik, som gjorde S utomordentligt farlig (i synnerhet om han var berusad och/eller narkotikapåverkad). Liksom R och M, var han en antagligen en tickande bomb och utomordentligt svårläst för människor runt honom.
Vi gör en ring runt hans namn med röd spritpenna. Detta bör ha varit en mkt speciell man.
Citera
2023-04-14, 22:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Om jag säger så här, är obducenten och allmänläkaren två väldigt problematiska personer? Den ena har ett antal självmord inom den närmsta kretsen och kontakter med prostituerade. Den andre har ett infekterat äktenskap och en obehaglig fascination för lik och styckning (det solida utpekande enligt Borgenäs).

Vi har två obehagliga misstänkta som vi inte kan utesluta som mördare. Vi kan inte heller utesluta att de är helt oskyldiga. Det är därför som debatten kommer fortsätta.

Däremot så tror jag inte att det är många som år 2023 tror att styckningen gått till så som det beskrivs i åtalet.
SVT:s dokumentär från 2005 finns kvar på Youtube. Kolla på den:
Styckmordet - Berättelsen om en rättsskandal SVT (2005)
https://www.youtube.com/watch?v=Af8up0fFehM
Citera
2023-04-14, 23:22
Medlem
swimp78s avatar
Sedan Per Lindesbergs ideologiskt drivna ”döden är en man” tilläts sätta narrativt för att vi skulle uppfatta detta som en ”rättsskandal” har man i alla diskussioner om läkarna valt att låtsas som om
besök hos gatuprostituerade narkomaner inklusive mordoffret inte i sig är ett extremt tydligt indicie.

Per Lindberg och Leif Gw köper kanske sex av horor men låtsas inte som om det är det normala
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in