Citat:
Eftersom många var heroinister/missbrukare men även kvinnor i desperat behov av pengar så var nog de allra flesta tvingade att "arbeta" på Malmskillnadsgatan, CdC-fallet gjorde nog rätt liten åverkan på själva sexhandeln uppe på stritan, de allra flesta var nog livrädda och inte gjorde city-mordet i juli -84 det lättare heller, nu bör vi dock komma ihåg att ett eller ett par prostitutionsmord om året var vardag i Stockholm under det tidiga 80-talet. Alla tänkte nog att det händer bara andra, inte mig. Men visst var nog kvinnorna rejält oroliga, ingen ville väl knappast sluta på ett obduktionsbord på rättsmedicin. Nu kan vi också tillägga att knarket i sig skördade betydligt många fler offer än prostitutionsmorden, knark har också den effekten att folk blir avtrubbade och inte bryr sig om farorna, det enda som gäller är nästa fix eller dos.
Och eftersom det stod i tidningarna att de personer som granskat kvarlevorna hade kommit fram till att CdC:s blivit styckad av en kunnig person så är det inte svårt att de allra flesta drog slutsatsen eller kopplingen då att läkare kunde vara inblandade och mycket riktigt så figurerar också ett halvt dussin läkare i förundersökningen och 4 av dessa hade faktiskt dokumenterad kontakt med CdC, vad kom först egentligen, hönan eller ägget?
Och eftersom det stod i tidningarna att de personer som granskat kvarlevorna hade kommit fram till att CdC:s blivit styckad av en kunnig person så är det inte svårt att de allra flesta drog slutsatsen eller kopplingen då att läkare kunde vara inblandade och mycket riktigt så figurerar också ett halvt dussin läkare i förundersökningen och 4 av dessa hade faktiskt dokumenterad kontakt med CdC, vad kom först egentligen, hönan eller ägget?
Ja jag läste också att det var många som mördades i samband med prostitution under 70-tal o 80-tal. Inte bara i Stockholm, 1980 mördades Teresa Thörling i Malmö och Gertie Jensen i Göteborg, för att bara nämna två.
Klart är att det finns ett stort mörkertal när det gäller våld mot prostituerade. De som inte utövar prostitutionen i en fast och förhållandevis säker miljö, utan bara hoppar in i bilar med totalt okända män spelar verkligen en slags rysk roulette. De galningar som vill leva ut sina våldsamma fantasier söker sig självfallet till såna kvinnor som är ensamma, utan nåt som skyddar dem. Om kvinnan sen dessutom är påverkad känner de säkert att de kan tänja på gränserna utan mycket mothugg... Heroin är förrädiskt även av den anledningen att det har en sån avtrubbande effekt, i samband med sex kan smärtförnimmelsen vara lika med noll...vilket kan driva en våldsam kund till det yttersta.
Helt galet anser jag är att bortse från den jätterisk Catrine utsatte sig för, i stort sett dagligen. Torskarna var väl en salig mix av män som på endera sättet ville ha en snabb utlösning, men där fanns som sagt också en och annan tok med helt andra begär.
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att Catrine hamnade i bråk och t.o.m hotades (det hör tyvärr till de flesta knarkares vardag) men att det var något stort som spårade ur, det tror jag var i samband med en sexkund.