De som har uppfunnit och lanserat den här "seriemördarteorien" är alltså i tur och ordning Anne-Cathrines pappa Rolf Svanberg, Olle Lindqvist, Jovan Rajs och Lars Borgnäs. Det är förstås en teori som är skräddarsydd för att passa Teet Härm, även om man ibland låtsas som om den påstådde seriemördaren kan vara vem som helst. Det finns inte tillstymmelse till bevis för teorien.
De fyra programmen som Borgnäs gjorde var inte det enda som anmäldes. Även Granskningsnämndens beslut anmäldes till JO med anledning av misstänkt jäv, men föranledde ingen åtgärd. Anmälarna innefattade de främsta förespråkarna för läkarnas oskuld, Per Lindeberg och Patrik Nyberg, men även t.ex Gustaf von Platen och Frank Hirschfeldt.
http://www.mediemordet.com/lindeberg-jo.html
Nu är jag för en mycket vidsträckt yttrandefrihet, så jag anser att det är både bra och intressant att Lars Borgnäs granskar fallet utifrån sina subjektiva utgångspunkter. Jag skulle vilja se dem igen, nu när de väl är gjorda.
Men man måste ifrågasätta proportionerna här. En statligt anställd journalist ägnar två år och fyra entimmesprogram på bästa sändningstid åt att misstänkliggöra en enskild medborgare, som till råga på allt i många polisutredningar dels är friad från de påstådda brott (mordet på sin hustru och Cathrine Da Costa) programmen handlar om! Dels aldrig av polisen ens misstänkt för dem (morden på de andra kvinnorna.) Dessutom har han redan granskats av pressen och olika journalister tidigare, in absurdum.
Lika mycket kraft verkar ha lagts ner av den statliga televisionens granskande journalistiska flaggskepp på att föra fram en långsökt spekulativ seriemördarteori om Teet Härm, som på att granska landets statsminister eller politiska ledning!