Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-24, 19:15
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Jag undrar vem det är som är "foliehatt" här egentligen. Jag tycker att det är besvärande att du tar detta uttryck i din mun eller vad man ska säga. Det finns ing som helst indicier på att Vinof är inblandad utan det där är påhittat.

Okey, då tar vi och benar lite i indicierna.

- Enligt foliehatt nr. 1 så är det största beviset för att TH är inblandad att en polis har sett TH i tunnelbanan med CdC (det mesta tyder på att det är en felaktig observation) några år tidigare. D.v.s. det skulle finnas bevis för att det funnits kontakt.
- Kända fakta: Vinof fanns i CdC´s telefonbok. D.v.s. det finns bevis för att kontakt funnits.

- Fortfarande enligt foliehatt nr.1, så styrker närvaro på Malmskillnadsgatan delaktighet i styckandet av CdC. TH har 'erkänt' att han köpt sex av prostituerade ett par gånger, här är jag osäker på om det erkännandet inkluderar Malmskillnadsgatan, samt att han i yrkets vägnar varit där.
- Kända fakta: Vinof var känd på Malmskillnadsgatan, han befann sig i dessa kretsar. Han köpte sex av prostituerade på och ikring dumpningsplatsen.

Kan du då som expert ta och tala om för oss vart dessa indicier pekar?
Citera
2014-09-24, 19:37
Medlem
Ja, alla har ju rätt att yttra sina teorier, men jag tror då inte att den skyldige var en extremt flummig och nersupen typ. Det har skrivits en väldig massa om denne Vinof, och jag får bilden av en människa som säkert passar in på många i Catrines krets. Att han råkade hålla till i närheten av fyndplatserna är väl ändå i vagaste laget. Alkis, dessutom...och flummare. Låter alldeles för passiv och seg för att ligga bakom en sådan gärning, den sinnesnärvaron har knappt missbrukare. Låt gå att han dosade i sig amfetamin för att vakna till ibland, det jag läst om honom i tråden binder honom inte mer till Catrine än någon annan kriminell lättkränkt buse....(som det verkar ha funnits gott om).
Citera
2014-09-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Ja, alla har ju rätt att yttra sina teorier, men jag tror då inte att den skyldige var en extremt flummig och nersupen typ. Det har skrivits en väldig massa om denne Vinof, och jag får bilden av en människa som säkert passar in på många i Catrines krets. Att han råkade hålla till i närheten av fyndplatserna är väl ändå i vagaste laget. Alkis, dessutom...och flummare. Låter alldeles för passiv och seg för att ligga bakom en sådan gärning, den sinnesnärvaron har knappt missbrukare. Låt gå att han dosade i sig amfetamin för att vakna till ibland, det jag läst om honom i tråden binder honom inte mer till Catrine än någon annan kriminell lättkränkt buse....(som det verkar ha funnits gott om).

Men alla i CdC:s krets var inte styckkunniga, och höll sig inte borta från polisen i flera månader...I det hänseendet är/var Vinoff unik.
Citera
2014-09-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Men alla i CdC:s krets var inte styckkunniga, och höll sig inte borta från polisen i flera månader...I det hänseendet är/var Vinoff unik.
Ok, ngt jag missat i alla textmassor om denne mansperson...är han slaktare nr 2, alltså?
Att hålla sig borta från polisen sitter i ryggmärgen hos alla busar, han verkar haft mer än en anledning att göra det...som blandmissbrukare var han väl rejält paranoid, såg poliser överallt.
Citera
2014-09-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ok, ngt jag missat i alla textmassor om denne mansperson...är han slaktare nr 2, alltså?
Att hålla sig borta från polisen sitter i ryggmärgen hos alla busar, han verkar haft mer än en anledning att göra det...som blandmissbrukare var han väl rejält paranoid, såg poliser överallt.

Det finns en mängd anledningar till att Winoff/Vinoff är intressant som GM, inte bara att han sov över i en barack i närheten av FP2, en barack han använt till möten med prostituerade. Vinoff kom från en gammal jägarsläkt från norrland, hans farmor var same, han har jobbat med djur hela sitt liv, jobbat med köksarbete, cirkus, var travtränare och under en kort tid en av Sveriges största hästägare.

Att denna person hade kunskaper och erfarenhet av djurslakt råder det inga tvivel om. Det går inte riktigt att jämföra Vinoff med andra missbrukare i C:s krets, han kände offret, bodde i närheten av FP2, hade erfarenhet av olika slakttekniker, höll sig undan förhör i ett halvår. Winoff hade tillskillnad från Catrines missbrukarpolare resurser, visst gick firman omkull och han själv drogs med problem av olika art, men han hade ändå tillgångar i form av bilar, lokaler och hade t.o.m en advokat m.m. V hade det förmodligen bättre ställt än de kvinnor på gatan han utnyttjade, och de trasiga människor som C omgav sig med.

Källor:
Bla volymen om Winoff i arkivet: http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Vinoff%20Vincent%20Olausson
Senast redigerad av echoesofglory 2014-09-24 kl. 20:47.
Citera
2014-09-24, 22:18
Medlem
habets avatar
Citat:
Äsch, förträngning var ju bara ett exempel på vad folk kan använda sig av för ursäkter när de vill dölja ngt. Jag vet att gamle Freuds läror inte anammas överallt, men försvarsmekanismer har alla människor.
Betr. gärningsbeskrivning står det formulerat i TR2, tyvärr kan jag inte uttrycka mig utförligare. Lawn har försökt otaliga gånger, men bara fått svaren att det hela är omöjligt. Så hur kan man tillföra något till en debatt när "icke önskade" inlägg ogiltigförklaras? Snacka om ytterligare en försvarsmekanism; förnekelse. Rena rama strutsbeteendet.
Att säga "det kan inte ha hänt" duger inte eftersom vi inte känner till alla variabler (eller vad man ska kalla det). En del tidsangivelser är mer eller mindre luddiga. Det stora hela visar i alla fall att man inte kan säga att "det inte kan ha hänt".Indiciemålets karaktär.

Det gläder mig att jag till slut ändå fått ett svar på vad du tror om hur det skall ha gått till.
Då kan vi konstatera att du tror att det tänkta mordet har skett på annandagen den 11/6. Orsaken till att 'Lawn' får det svaret är att det är omöjligt!
Se LGWP´s debattartikel i DN från feb. 1999.

"1) Fått tag i Catrine, som saknade bostad, telefon etc och levde ett väldigt stökigt liv vid den här tiden, och bestämt möte med henne ute vid rättsläkarstationen i Solna.
2) Själva begett sig från sina bostäder i Täby Kyrkby respektive på Kungsholmen. Allmänläkaren medförande bland annat sin 18 månader gamla dotter samt barnvagn.
3) Sammanträffat med varandra under vägen eller senast vid eller i närheten av rättsläkarstationen.
4) Efter sammanträffandet, och av okända skäl, valt att bege sig till rättsläkarstationen via en helt annan byggnad belägen cirka 125 meter från rättsläkarstationen.
5) Sammanträffat med Catrine vid eller i närheten av rättsläkarstationen varefter alla fyra gått in på stationen.
6) Genomfört någon form av sexuell aktivitet med Catrine inne på stationen.
7) Mördat Catrine genom någon form av våld mot hennes huvud och/eller hals.
8) Placerat Catrines döda kropp på ett obduktionsbord i en av stationens två obduktionssalar.
9) Styckat Catrines kropp på det ställe där hon placerats.
10) Försäkrat sig om att det 18 månader gamla barnet kunnat observera i vart fall moment 9). Eftersom barnet är betydligt kortare än höjden på obduktionsbordets skiva innebär detta att hon antingen placerats högt eller att någon hållit upp henne.
11) Fotograferat styckningen av Catrine varvid åtminstone allmänläkaren måste ha skiftat roller genom att han påstås vara inblandad i såväl styckningen som fotograferingen.
12) Någon gång under momenten 6) till och med 8) tagit på sig andra kläder, och då sannolikt obduktionskläder.
13) Någon gång under momenten före 6) till och med 7) tagit av Catrine hennes kläder och smycken eller fått henne att själv göra det.
14) Efter styckningen stoppat ner kroppsdelar, inre organ, kläder och övriga tillhörigheter i minst fem olika paket bestående av minst åtta plastsäckar.
15) Städat obduktionssalen, gjort rent obduktionsborden samt de instrument som använts.
16) Bytt om från obduktionskläder till vanliga kläder.
17) Gjort sig av med de använda obduktionskläderna.
18) Gjort sig av med plastsäckarna och deras innehåll på ett sådant sätt och ett sådant ställe att de inte omgående påträffas.
19) Gjort den sista avslutande kontrollen av att allt är "lugnt" och därefter lämnat rättsläkarstationen med barn, barnvagn och övrigt pick och pack.
20) Återvänt till sina respektive hem och anhöriga utan att framstå som känslomässigt påverkade av det som de just varit med om. Allmänläkaren till exempel åt middag med hustrun, barnet och sina föräldrar."

Ovanstående skall alltså ha skett på ca 2 timmar!
Vilka tidsangivelser är det du har problem med? De är väl ganska tydligt uppgivna i förhör så spelrummet är väl inte så stort, jag uppfattar det som GW har läst förhören och utgår från dem, eller är du av annan uppfattning?
Citera
2014-09-25, 00:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Ok storkmor så här är det, du måste förstå att Vincent är läkarfolkets "våta dröm", äntligen finns en någorlunda trovärdig syndabock som det går att skylla allt på, Vincent är dessutom avliden sedan 2005 så han kan ju inte direkt bemöta alla insinuationer i tråden.
Att Vincent brukade hålla låg profil lite då och då och även smita undan beror antagligen till största delen på att han hade "vissa" kriminella aktiviteter för sig och är det något som missbrukare och kriminella avskyr så är det kontakt med lagens långa arm och det oavsett vad saken än gäller.
Nu ska inte jag hålla nåt försvarstal för den där filuren och hans stökiga liv och leverne men det finns ärligt talat ingenting som talar för att han var inblandad i Catrines död/styckning, allt som finns är otroligt svaga indicier och läkarfolkets utsvävande teorier plus en massa osakliga spekulationer i tråden, thats it !

Och visst är blandmissbrukare ofta paranoida, inte bara dom förresten , det är bara att läsa igenom tråden så inser man att det finns mer av den "varan" här hos vissa debattörer
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-09-25 kl. 01:21.
Citera
2014-09-25, 01:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ovanstående skall alltså ha skett på ca 2 timmar!
Vilka tidsangivelser är det du har problem med? De är väl ganska tydligt uppgivna i förhör så spelrummet är väl inte så stort, jag uppfattar det som GW har läst förhören och utgår från dem, eller är du av annan uppfattning?

Allt ska ha skett på två timmar ?
TA lämnade väl hemmet på förmiddagen/mitt på dan med dottern i släptåg och återvände inte till hemmet förrän kl 18 00 och det kunde också en väninna till hustrun bekräfta, han var alltså borta med dottern mer än två timmar den 11/6.
Det där tidschemat verkar inte riktigt stämma

Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Den 10:e satt Allmänläkaren "mest och surade" inne på sitt rum, enligt hustrun, men började delta i festligheterna på kvällen. Den 11:e var han borta med dottern i flera timmar och återvände inte förrän kl. 18 på kvällen. En gäst (anhörig, granne eller annan bekant), som var i deras bostad den dagen, kunde stämma in i att maken varit borta en stor del av dagen. En mansperson - som inte presenterade sig - hade ringt och frågat efter Allmänläkaren, enligt hustrun, men denne har senare hävdat att det var hans mor som ringt.

Faktum är att styckningen behöver inte ha ägt rum samma dag som offret dog, dvs åklagarens gärningsbeskrivning behöver inte stämma till punkt och pricka, styckningen ska enligt rätten ha skett under eller i nära anslutning till Pingsthelgen och det bör beaktas speciellt när det snickras ihop något svajigt tidsschema som inte verkar hålla ihop för 5 öre.
Citera
2014-09-25, 07:34
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Allt ska ha skett på två timmar ?
TA lämnade väl hemmet på förmiddagen/mitt på dan med dottern i släptåg och återvände inte till hemmet förrän kl 18 00 och det kunde också en väninna till hustrun bekräfta, han var alltså borta med dottern mer än två timmar den 11/6.
Det där tidschemat verkar inte riktigt stämma

Faktum är att styckningen behöver inte ha ägt rum samma dag som offret dog, dvs åklagarens gärningsbeskrivning behöver inte stämma till punkt och pricka, styckningen ska enligt rätten ha skett under eller i nära anslutning till Pingsthelgen och det bör beaktas speciellt när det snickras ihop något svajigt tidsschema som inte verkar hålla ihop för 5 öre.

TA? Du glömmer väl något nu?
Men i vanlig ordning kan du inte låta bli att glida på sanningen för att det skall kunna gå ihop för dig. Kl.18.00 var TA hemma och satte sig vid middagsbordet.
Som sagt tror du inte GW har läst förhören?

Du har sedan jag ställt frågan till dig i mars inte vågat komma med någon gärningsbeskrivning men när nu någon faktiskt säger rent ut vad den tror då skall du blanda dig i detaljerna.
'Storkmor' har uttryckligen sagt att det är TR2´s gärningsbeskrivning som han/hon tror på, då utgår jag från den, d.v.s.:
"TA och TH har pingsthelgen 1984 i Stockholm eller Solna tillsammans och i samråd uppsåtligen berövat Catrine da Costa livet genom strypning, trubbigt våld mot huvudet, skarpt våld mot halsen eller annat våld"
I alternativet anger man bara "på tid, plats och sätt som ovan"

Vad i tidsschemat är det som du menar är svajigt?
Citera
2014-09-25, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det finns en mängd anledningar till att Winoff/Vinoff är intressant som GM, inte bara att han sov över i en barack i närheten av FP2, en barack han använt till möten med prostituerade. Vinoff kom från en gammal jägarsläkt från norrland, hans farmor var same, han har jobbat med djur hela sitt liv, jobbat med köksarbete, cirkus, var travtränare och under en kort tid en av Sveriges största hästägare.

Att denna person hade kunskaper och erfarenhet av djurslakt råder det inga tvivel om. Det går inte riktigt att jämföra Vinoff med andra missbrukare i C:s krets, han kände offret, bodde i närheten av FP2, hade erfarenhet av olika slakttekniker, höll sig undan förhör i ett halvår. Winoff hade tillskillnad från Catrines missbrukarpolare resurser, visst gick firman omkull och han själv drogs med problem av olika art, men han hade ändå tillgångar i form av bilar, lokaler och hade t.o.m en advokat m.m. V hade det förmodligen bättre ställt än de kvinnor på gatan han utnyttjade, och de trasiga människor som C omgav sig med.

Källor:
Bla volymen om Winoff i arkivet: http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Vinoff%20Vincent%20Olausson

Vinof var inte bara det enda seriösa spaningsobjektet (tro mig, jag har plöjt igenom tips och spaningsuppslag och slasken och gud vet vad för pappersmassor) under 1984.

Han var helt unik, både i Catrines dokumenterade bekantskapskrets och som spaningsobjekt.

Man kan skriva en hel bok om Vinofs intressanta personliga egenskaper, hans yrkesliv, han geografiska knutpunkter (han var knuten till fallets närområde på flera sätt), hans utflippade och obehagliga bekanta/anställda på Eugeniavägen 25 (Robert var tex kriminell och missbrukare, och utreddes för knivvåld, rån, skadegörelse och gud vet vad), hans tidslinje (han var på E-vägen i juni och fanns överhuvudtaget i Catrines urbana livszon i juni), hans sexköpande, hans extremt långvariga och envisa flykt från polisen, hans våldsamma liv, den grava alkoholismen (som ökar risken för impulshandlingar, våld, är emotionellt avtrubbande, ger hjärnskador osv) hemmastaddheten på Malmskillnadsgatan, flera faktorer som tyder på att han kunde stycka, hallickryktet, knarkryktet, bordellryktet, kriminaliteten, hästmorden, hans dubbelnatur (var jovialisk i ena sekunden och bytte till "stirret" i nästa sekund), den utvecklade kontakten med Catrine (enligt Vinof gick de på krogen tillsammans, och var också på Röda rummet, en riktig social knutpunkt på 80-talet, så de var inte rädda att synas ihop, det är ett som är säkert), ljugandet om Eugeniavägen i förhör som hölls 1985 (Vinof påstod att verksamheten var förintad 1984, vilket är en mycket grov lögn), kroppskrafterna (han var bred, en tyngdlyftartyp, kroppsarbetare), det faktum att han var en utpräglad djurmänniska (han jobbade på cirkus, skötte hästar i stor skala, och var uppvuxen på en gård, och hade samiska rötter, via sin mor), bilskrotandet (2 bilar försvinner sommaren 1984, och en släpvagn försvinner i oktober 1984, samma månad som polisen inleder sin spaning på E-vägen), hans psykiska status (enligt en affärskollega var Vinof "allvarligt personlighetsstörd"), hans instabilitet, hans behov av vägledning och stöd, en mentor, som råkade vara RS, som anmälde Vinof för olaga hot våren 1984.

Vincents bostadshistoria är snårig, men han kan kopplas till inte mindre än 3 adresser som låg mycket nära fyndplatserna: Karlbergsvägen 66 (kontor), Fleminggatan 77 (bostad - jag kan minnas fel ang numret) och Eugeniavägen 25 (bostad), där han skrev sig på våren 1984.

Vinofs närhet till fastighetsskötaren (han som hittade säckarna vid Karlberg) är också lite intressant, eftersom gubbarna bodde på samma gata, och deras yrken är ju också nära varandra, och det är tänkbart att de träffades någon gång. Vinof var Stockholmare i många år, och var skriven på Upplandsgatan i slutet på 60-talet, och fastighetsskötaren flyttade till Upplandsgatan i början på 70-talet, om jag minns rätt, och tipset gavs till polisen när fastighetsskötaren "baxade möbler" eller dyl. Jag har försökt kontakta någon som kände denna fastighetsskötare, men utan resultat.

Och för den som vill bilda sig vidare finns ju denna länk, som sagt var:

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Vinoff%20Vincent%20Olausson
Senast redigerad av Eremona 2014-09-25 kl. 09:43.
Citera
2014-09-25, 11:07
Medlem
slemwalkers avatar
I dagarna har det ju varit ett annat styckmord i Gävle om jag minns rätt. Aftonbladet skriver såklart om det, men i deras fördjupning angående styckmord som är en plustjänst så listar de ett antal olösta styckmord. CdC är med bland de olösta fallen.

http://bayimg.com/JAANFaAgJ
Citera
2014-09-25, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
I dagarna har det ju varit ett annat styckmord i Gävle om jag minns rätt. Aftonbladet skriver såklart om det, men i deras fördjupning angående styckmord som är en plustjänst så listar de ett antal olösta styckmord. CdC är med bland de olösta fallen.

http://bayimg.com/JAANFaAgJ

Det har jag missat, men jag antar att gärningsmannen (antagligen en man) har sociala problem, och eventuellt en brottshistoria. Det enda positiva polisiära aspekten av ett styckningsfall är ju tolkbarheten, grovheten - det är lätt att ringa in en möjlig gärningsman, eftersom detta är ett lågt, slummigt, primitivt brott. Likstyckare är extremt sällsynta, och likstyckare med finess existerar knappt. Jag har ägnat viss tid åt att studera svenska likstyckningar som skett de senaste decennierna, och jag har hittat en enda (!) högutbildad styckare, och det var dessutom en kvinna, en ingenjör. Otroligt exotiskt fall. På 60-talet sa en läkare att en annan läkare styckat en kvinnokropp, men det fanns ju ingen klar utredning och ingen fällande dom, så man får väl lämna det fallet öppet.

Runt fallet da Costa fanns det hur som helst 4 män som är intressanta ur ren styckningssynpunkt. Det är Gonerka, Vinof, Styckmästaren i Solna (han var dömd för allvarlig sexbrottslighet och bodde granne med Uffe/väktaren, som kände Catrines bästis) och en anonym "charkuterist", omnämnd av Catrines vän NK. "Charkuteristen" ska ha varit fd narkoman, och han ska ha träffat Catrine och NK i början av juni 1984. Enligt NK var mannen välklädd och förestod ett "köttlager" eller liknande. Mkt intressant person såklart, men vi kommer aldrig att få veta vem han var.

Och kort kan man väl säga såhär, utan att säga för mycket, spekulera och fantisera - styckmästaren i Solna (som hade familj, fast jobb och fungerade socialt) verkar vara en aning för stabil och etablerad för att locka till yviga spekulationer, trots att han hade en avvikande personlighet, och en anhörig beskrev honom som "pervers". Gonerka, "charkuteristen" och Vinof uppvisar däremot mycket intressanta drag, och vi kommer säkerligen inte att få tillgång till ett större persongalleri, såvida inte någon senkommen buse får för sig att skicka ett PM och leda oss vidare

Det konstigaste saker kan ju hända, och för något år sedan dök det faktiskt upp en gammal polare till Saba i tråden, och polaren var förbannad för att vi skrev illa om henne, och det kan man väl förstå.

Och ärligt talat så är väl Gonerka söndertröskad för länge sedan - han saknade ju personkopplingen, och dessutom så bodde karln i Södertälje, så det praktiska motivet för styckningen borde ha saknats, om Catrine nu dog tillsammans med SG.

SG hade ingen bostad i S-holm, och det rimliga borde väl ha varit att han plockade upp CdC i sin bil om de nu träffades alls alltså, och om detta skedde och CdC dog så kunde ju kroppen ha körts var som helst, dumpats intakt, och CdC:s död hade inte ens skapat en frimärksnotis i pressen.

Och för att gå vidare - jag undrar fortfarande hur man får tag i planritningar. Jag vill se hur E-vägen 25 förhöll sig till FP2, och jag vill se hur lokalerna på E-vägen 25 såg ut. Enligt polisens anteckningar så satt garaget ihop med kontoret, vilket jag nämnt förut.

I förhör som hölls 1985 nämner Vinof 3 anställda: Robert, irländaren D*** M*** och P*** A***. DM och PA var inte på E-vägen i juni 1984, men det kan nämnas att P*** A*** var kriminellt belastad, liksom Robert.

D*** M*** har vi inte hittat några intressanta uppgifter om, och det enda anmärkningsvärda är ju den absurda, slumpartade, superlösa kopplingen till handduken på FP2, som råkade vara irländsk.

Weird
Senast redigerad av Eremona 2014-09-25 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in