Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas-P
En intressant fråga att också grotta i, är vilka fordon strulputten vincent skrotade just 84 ..... och vilka han lät bli att skrota ;-/
En egen karta kan man absolut göra, där man märker ut viktiga platser med siffror: Catrines favorittillhåll, den rutt som polisen och TÅ tog när han vallades, platsen för misshandeln, hotellen, Vincents adresser, stugan som NK besökte osv. Vore jäkligt intressant att ha överblick, men mkt jobb blir det
Och Vincent-stoffet verkar aldrig ta slut. Dåren gjorde sig av med en släpvagn också, i oktober 1984. Det finns ett exakt datum också, jag tror det var sent i månaden. Enligt advokatpapper (konkursinventering) så köptes släpvagnen på avbetalning, men köpet avbröts.
Och vagnen råkade alltså återvända till säljaren under samma månad som polisen inledde konkret markspaning, kollade Vincents adresser, om man ska döma av spaningsuppslagen alltså. Enligt de papper jag har avyttrade Vincents firma alltså 2 bilar och en släpvagn kort efter Catrines död.
Den första bilen (antagligen en lastbil) ska ha skrotats på sommaren, och sedan skrotades en personbil, i oktober, och sedan försvann alltså släpvagnen, ungefär samtidigt som det fordon som borde passat släpvagnen: personbilen. Vincent var ju flyttgubbe/åkeriägare, så han föredrog nog personbilar med dragkrokar.
Jag ska kolla exakt vad det står i mina papper, i advokattexten, så återkommer jag. Jag tror jag missade släpvagnen för att det är så förbannat många detaljer, ett sannskyldigt myller.
Hm. Vilka bilar som inte skrotades, såldes svart eller dumpades i skogen, det får vi aldrig veta. Vincents bilpark var rörig, men lastbilen, personbilen och släpvagnen har ju antecknats, lustigt nog. Man kan faktiskt tänka sig att Vincent inte hade koll på månader, händelser, sammanhang.
Om han var så borta i skallen som han själv påstår (spritdimma, långsupande, grava minnesluckor), då var det som skedde sommaren och hösten 1984 säkert suddigt för honom när han förhördes, 1985 och 1986. Dygnet-runt-fulla människor är ju väldigt speciella, de är halvpsykotiska och närmast personlighetskluvna ibland, men de kan få saker gjorda ändå, i ngn sorts maskinell zombie-tillvaro
Om man nu tror att Vincent på ngt sätt var kopplad till Catrines död (som avlägset vittne, medhjälpare eller mkt aktiv person, man kan tänka sig massor av varianter), vilket jag tror, så är det lätt att ordna bilskrotningarna och avyttrandet av släpvagnen i det stora mönstet.
Jag tror (obs: tror) att Vincent skötte allt detta som han skötte mkt annat: impulsivt, stressat, halvdant, slugt, affekterat. Han hade massor att göra, han söp, han hade ett förhållande, han var kriminell, han gick i konkurs osv, och jag tror att han avyttrade saker spontant.
De 2 bilarna och släpvagnen verkar ingå i ett mönster, en kort kedja; först panikskrotas lastbilen, den kanske är viktigast, och Vincent pustar ut, fixar med annat, men han blir stressad av polisen på hösten, och för säkerhets skull åker en personbil och vagnen också, och sen sticker Vincent, håller sig undan till början på 1985.
Jag kan inte bevisa ett dugg, men med tanke på den faktabas som finns anser jag att detta scenario är trovärdigt, oavsett vem som är skyldig till vad. Det kan vara så att Vincents polare lämnat honom i skiten. Om Catrine lämnades död på Vincents kontor är det mkt troligt att städade bort, styckade och dumpade kroppen, kanske i ren panik, han kanske inte tänkte alls.
Och vad han verkligen tänkte och vad som hände får vi nog aldrig veta, och det verkar inte finnas ngn kvar i livet som vill hjälpa oss fylla i luckorna. Det är den bistra sanningen.