Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-11-14, 10:35
Medlem
Bitar ur historien

Augusti 1977. Ungefär samtidigt som Stanislaw Gonerka grips för dubbelmordet i Ystad varnar en debattör för en radikaliserad kvinnorörelse, "Hat och vrede riktad mot män är en viktig fas i frigörelseprocessen- [...] Oroande blir det först när en grupp bygger sitt ideologiska system och sin kamp utifrån detta hat". http://imageshack.us/photo/my-images/801/ehv1.jpg/

December 1984. Teet Härm "Obducenten" grips för första gången. http://imageshack.us/photo/my-images/842/0wbt.jpg/

April 1991. Annika Hagström kommenterar rättegången vid Kammarrätten. "Någonting är sjukt när obducenten har kvar sin legitimation" http://imageshack.us/photo/my-images/689/n72l.jpg/ se även http://imageshack.us/photo/my-images/46/k9m0.jpg/
Senast redigerad av echoesofglory 2013-11-14 kl. 11:05.
Citera
2013-11-14, 15:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Bitar ur historien

Augusti 1977. Ungefär samtidigt som Stanislaw Gonerka grips för dubbelmordet i Ystad varnar en debattör för en radikaliserad kvinnorörelse, "Hat och vrede riktad mot män är en viktig fas i frigörelseprocessen- [...] Oroande blir det först när en grupp bygger sitt ideologiska system och sin kamp utifrån detta hat". http://imageshack.us/photo/my-images/801/ehv1.jpg/

December 1984. Teet Härm "Obducenten" grips för första gången. http://imageshack.us/photo/my-images/842/0wbt.jpg/

April 1991. Annika Hagström kommenterar rättegången vid Kammarrätten. "Någonting är sjukt när obducenten har kvar sin legitimation" http://imageshack.us/photo/my-images/689/n72l.jpg/ se även http://imageshack.us/photo/my-images/46/k9m0.jpg/

Men Gonerka var väl också man ?
Om vi leker lite med tanken att det istället var han som blev åtalad för att ha avslutat Catrines liv på ett brutalt sätt, hade vi kunnat applicera dom där tankegångarna på Da Costa fallet då ?
Citera
2013-11-14, 17:55
Medlem
Datum, geografiska punkter, sammanträffanden

Det är alltid intressant att pussla ihop förhörsuppgifter, jämföra skilda utredningsfragment, och låt oss nu titta på Vincents geografiska placeringar 1984 och vissa tidpunkter. Låt oss jämföra vittnesutsagor och spridda fakta, spaningsuppslag osv.

Vincent är verkligen ett ymnighetshorn, ett fenomen, och som sagt var, hade han inget alls med Catrines sista tid att göra, visste han inte ett smack, då har han astronomisk otur alltså. Vincent verkar ha haft grym otur jämt, eller kanske inte.

Han saknade alibi för den kritiska tidsperioden, och han var dessutom i centrala Stockholm och i Catrines närzon i början av juni, om man ska gå efter hans egna förhörsuppgifter.

Han sa att han var var på Hotell Anglais "i början av juni", och han var bevisligen på krimjouren den 15/6 (låg nog på Kungsholmen), och dessutom fanns Vincents juridiska ombud på Malmskillnadsgatan 47. Polisen kontaktade ombudet i slutet på 1984, och man får förmoda att ombudets kontakt med Vincent var någorlunda aktuell.

MS-gatan 47 ligger ca 500 m från Brunkebergstorg, där Catrine ofta stod när hon raggade sexkunder. Hotell Anglais låg säkerligen vid Stureplan, och det var ca 500 m till Kungsträdgården (fågelvägen), och det var ca 500 m till Malmskillnadsgatan (fågelvägen).

Kungsträdgården var ett favorittillhåll för Catrine, och hon ville alltid dit, enligt Tor Åberg. Att Vincent skulle ha stött på Catrine spontant på våren 1984 verkar sannolikt, särskilt som han kände henne och var torsk, och att han skulle sprungit på henne i juni 1984 är inte omöjligt alls.

Det tar väl 5 - 10 min att gå 500 m i storstan, och att köra bil tar ngn minut.

Här är ett utdrag ur polisens spaningsguppslag:

84-11-15 kontaktades Vincents juridiska ombud H*** M***, Malmskillnadsgatan 47 A, Sthlm, tel 10 95 45 - vilken upplyste om att han kopplade av V*** sedan han märkte att det inte stod riktigt rätt till [...]

[slut på utdrag]

Tyvärr skrev man inte upp när Vincent kopplades av, men som sagt var, kontakten borde ha varit någorlunda aktuell. Annars skulle nog inte ombudets namn ha varit intressant.

Och här är ett utdrag ur ett förhörsprotokoll. Förhöret hölls kl 12:20, den 6/2 1985.

V*** uppger att i början av juni 1984 så hade han ett sammanträffande med J*** på Anglais. J*** vill denna gången lämna en revers på 87 000 till V*** [...]

[...] Några dagar efter detta så gjorde V*** en polisanmälan. [...]

[Slut på utdrag]

Vincent förhördes sedan om Catrine, kl 16:00 på samma dag, den 6/2 1985. Vincent saknade förhörsvittne under båda dessa förhör.

Lägg märke till förhörens datum och klockslag. Vincent förhörs om flera ärenden på samma dag, och på samma dag förhörs han både om Catrine och sina skumma affärer, och han nämner att han var i city i början av juni 1984, och datum för Vincents polisanmälan har vi ju (15/6).

Polisen visste alltså att Vincent var i Catrines närzon i början av juni 1984, kort innan hon dog, och man fick närbesläktade uppgifter på samma dag, med ca 3 timmars mellanrum. Och detta var alltså en man man jagat länge, ett högst intressant objekt.

Och flera vittnesuppgifter från de som kände Catrine väl talar ju för att hon levde efter pingsten, och Vincents närvaro är klart intressant.

Och han hade alltså 3 kopplingar till MS-gatan: han kände Catrine, han var sexköpare, och hans juridiska ombud fanns under en period på MS-gatan.

Vincent sa att han gjorde sin polisanmälan "några dagar efter mötet på Anglais", och då bör väl mötet ha skett på Måndagen den 11/6 eller lite tidigare, kanske en vecka innan 15/6,

Men hur man än vänder och vrider på detta så rörde sig Catrine och Vincent antagligen i samma livszon, och dessutom hade Vincent ett gott öga till Café Opera, vid Kungsträdgården.

Och enligt TÅ och BM (som sa att de letade efter Catrine efter pingsten) stötte de på 3 personer som sa att de nyligen sett Catrine, och det var två "klasskompisar" och en kvinna som skulle hetat "Kristin", som TÅ och BM ska ha träffat på MS-gatan.

Kort sagt: om Vincent och TÅ:s och BM:s källor talade sanning så var Catrine på Norrmalm (ung där Vincent rörde sig) i början av juni 1984.

Och så har vi sammanträffandet med den stressade mannen också. Jag är ute på hal is här, men visst är JE:s vittnesmål tänkvärt ...

Vincent gjorde sin anmälan på krimjouren vid 14-tiden den 15/6 (på Norrmalm eller Kungsholmen), och JE sa att Catrine sågs med en stressad, missbruksrelaterad man i medelåldern den 15/6, och klockan ska ha varit ung 19:00, enligt JE alltså, och JE sa att han mötte Catrine på Norrmalm, på Gamla brogatan.

Helt galet alltså. Visst kan man bortförklara ett par grejer, prata om slumpen, men allt detta är nog inte bara slumpens verk, och finns det ngn som kan prata för Vincents sak så är det M*** N***, men från henne hörs inte ett pip.
Senast redigerad av Eremona 2013-11-14 kl. 18:16.
Citera
2013-11-15, 12:01
Medlem
April 1991 Per Svensson om Thomas Allgén: "Han är kuslig att se -och ett mysterium"
http://imageshack.us/photo/my-images/39/m8gl.jpg/
http://imageshack.us/f/819/gw8o.jpg/
Citera
2013-11-16, 10:23
Medlem
Han är kuslig att se diktade Per Svensson om Allgén.

Teet Härm är en seriemördare, sade Lars Borgnäs, som mördar kvinnor pga att deras namn kan tokas som försvenskade varianter av några av de mordoffer varav några felaktigt tillskrevs Jack the Ripper (okänd GM, antal kända offer sannolikt tre, möjlig GM körkarl som undigck radarn när polisen letade efter bl. a läkare, svårt psykiskt sjuka bland de judiska immigranterna runt East End och en ökänd homosexuell bedragare).
Citera
2013-11-16, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Vincent gjorde sin anmälan på krimjouren vid 14-tiden den 15/6 (på Norrmalm eller Kungsholmen), och JE sa att Catrine sågs med en stressad, missbruksrelaterad man i medelåldern den 15/6, och klockan ska ha varit ung 19:00, enligt JE alltså, och JE sa att han mötte Catrine på Norrmalm, på Gamla brogatan.

Bravo. Det är kanske läge för någon form av karta över när hon syns och med vilka. Och när Vincent skrotar bilar och hur tidpunkterna kan förankras i utredningen.
Citera
2013-11-17, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Bravo. Det är kanske läge för någon form av karta över när hon syns och med vilka. Och när Vincent skrotar bilar och hur tidpunkterna kan förankras i utredningen.
En intressant fråga att också grotta i, är vilka fordon strulputten vincent skrotade just 84.....och vilka han lät bli att skrota ;-/
Citera
2013-11-17, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
En intressant fråga att också grotta i, är vilka fordon strulputten vincent skrotade just 84 ..... och vilka han lät bli att skrota ;-/

En egen karta kan man absolut göra, där man märker ut viktiga platser med siffror: Catrines favorittillhåll, den rutt som polisen och TÅ tog när han vallades, platsen för misshandeln, hotellen, Vincents adresser, stugan som NK besökte osv. Vore jäkligt intressant att ha överblick, men mkt jobb blir det

Och Vincent-stoffet verkar aldrig ta slut. Dåren gjorde sig av med en släpvagn också, i oktober 1984. Det finns ett exakt datum också, jag tror det var sent i månaden. Enligt advokatpapper (konkursinventering) så köptes släpvagnen på avbetalning, men köpet avbröts.

Och vagnen råkade alltså återvända till säljaren under samma månad som polisen inledde konkret markspaning, kollade Vincents adresser, om man ska döma av spaningsuppslagen alltså. Enligt de papper jag har avyttrade Vincents firma alltså 2 bilar och en släpvagn kort efter Catrines död.

Den första bilen (antagligen en lastbil) ska ha skrotats på sommaren, och sedan skrotades en personbil, i oktober, och sedan försvann alltså släpvagnen, ungefär samtidigt som det fordon som borde passat släpvagnen: personbilen. Vincent var ju flyttgubbe/åkeriägare, så han föredrog nog personbilar med dragkrokar.

Jag ska kolla exakt vad det står i mina papper, i advokattexten, så återkommer jag. Jag tror jag missade släpvagnen för att det är så förbannat många detaljer, ett sannskyldigt myller.

Hm. Vilka bilar som inte skrotades, såldes svart eller dumpades i skogen, det får vi aldrig veta. Vincents bilpark var rörig, men lastbilen, personbilen och släpvagnen har ju antecknats, lustigt nog. Man kan faktiskt tänka sig att Vincent inte hade koll på månader, händelser, sammanhang.

Om han var så borta i skallen som han själv påstår (spritdimma, långsupande, grava minnesluckor), då var det som skedde sommaren och hösten 1984 säkert suddigt för honom när han förhördes, 1985 och 1986. Dygnet-runt-fulla människor är ju väldigt speciella, de är halvpsykotiska och närmast personlighetskluvna ibland, men de kan få saker gjorda ändå, i ngn sorts maskinell zombie-tillvaro

Om man nu tror att Vincent på ngt sätt var kopplad till Catrines död (som avlägset vittne, medhjälpare eller mkt aktiv person, man kan tänka sig massor av varianter), vilket jag tror, så är det lätt att ordna bilskrotningarna och avyttrandet av släpvagnen i det stora mönstet.

Jag tror (obs: tror) att Vincent skötte allt detta som han skötte mkt annat: impulsivt, stressat, halvdant, slugt, affekterat. Han hade massor att göra, han söp, han hade ett förhållande, han var kriminell, han gick i konkurs osv, och jag tror att han avyttrade saker spontant.

De 2 bilarna och släpvagnen verkar ingå i ett mönster, en kort kedja; först panikskrotas lastbilen, den kanske är viktigast, och Vincent pustar ut, fixar med annat, men han blir stressad av polisen på hösten, och för säkerhets skull åker en personbil och vagnen också, och sen sticker Vincent, håller sig undan till början på 1985.

Jag kan inte bevisa ett dugg, men med tanke på den faktabas som finns anser jag att detta scenario är trovärdigt, oavsett vem som är skyldig till vad. Det kan vara så att Vincents polare lämnat honom i skiten. Om Catrine lämnades död på Vincents kontor är det mkt troligt att städade bort, styckade och dumpade kroppen, kanske i ren panik, han kanske inte tänkte alls.

Och vad han verkligen tänkte och vad som hände får vi nog aldrig veta, och det verkar inte finnas ngn kvar i livet som vill hjälpa oss fylla i luckorna. Det är den bistra sanningen.
Senast redigerad av Eremona 2013-11-17 kl. 05:55.
Citera
2013-11-17, 10:08
Medlem
Citat:
De 2 bilarna och släpvagnen verkar ingå i ett mönster, en kort kedja; först panikskrotas lastbilen, den kanske är viktigast, och Vincent pustar ut, fixar med annat, men han blir stressad av polisen på hösten, och för säkerhets skull åker en personbil och vagnen också, och sen sticker Vincent, håller sig undan till början på 1985.

Jag kan inte bevisa ett dugg, men med tanke på den faktabas som finns anser jag att detta scenario är trovärdigt, oavsett vem som är skyldig till vad. Det kan vara så att Vincents polare lämnat honom i skiten. Om Catrine lämnades död på Vincents kontor är det mkt troligt att städade bort, styckade och dumpade kroppen, kanske i ren panik, han kanske inte tänkte alls.

Precis så kan det vara. Det räcker med att CdC dör i en lägenhet och hamnar på Vincents bord, han måste dumpa henne. Att dumpa levande djur hade han inte problem med så en styckad kropp var säkert genomförbart om han var konstant känslomässigt avstängd under den här perioden. Kanske han själv klippte till CdC efter eller innan polisanmälan. Det räcker med ett slag, hon dör, han styckar eller ber om hjälp, han får bort säckarna från sin "tomt" och det får räcka. Hade han varit nykter så hade han kört till Norrtälje, nu fick det bli där vid stubben. Så länge.
Citera
2013-11-17, 10:39
Medlem
Jag tänker så här; OM vo skrotade två fordon som var rätt så fräscha (nyligen i bruk) 1984 och samtidigt lät några äldre o avställda exemplar stå kvar ex.vis på Evägen, DÅ osar det verkligen katt här.....

Citat:
En egen karta kan man absolut göra, där man märker ut viktiga platser med siffror: Catrines favorittillhåll, den rutt som polisen och TÅ tog när han vallades, platsen för misshandeln, hotellen, Vincents adresser, stugan som NK besökte osv. Vore jäkligt intressant att ha överblick, men mkt jobb blir det

Och Vincent-stoffet verkar aldrig ta slut. Dåren gjorde sig av med en släpvagn också, i oktober 1984. Det finns ett exakt datum också, jag tror det var sent i månaden. Enligt advokatpapper (konkursinventering) så köptes släpvagnen på avbetalning, men köpet avbröts.

Och vagnen råkade alltså återvända till säljaren under samma månad som polisen inledde konkret markspaning, kollade Vincents adresser, om man ska döma av spaningsuppslagen alltså. Enligt de papper jag har avyttrade Vincents firma alltså 2 bilar och en släpvagn kort efter Catrines död.

Den första bilen (antagligen en lastbil) ska ha skrotats på sommaren, och sedan skrotades en personbil, i oktober, och sedan försvann alltså släpvagnen, ungefär samtidigt som det fordon som borde passat släpvagnen: personbilen. Vincent var ju flyttgubbe/åkeriägare, så han föredrog nog personbilar med dragkrokar.

Jag ska kolla exakt vad det står i mina papper, i advokattexten, så återkommer jag. Jag tror jag missade släpvagnen för att det är så förbannat många detaljer, ett sannskyldigt myller.

Hm. Vilka bilar som inte skrotades, såldes svart eller dumpades i skogen, det får vi aldrig veta. Vincents bilpark var rörig, men lastbilen, personbilen och släpvagnen har ju antecknats, lustigt nog. Man kan faktiskt tänka sig att Vincent inte hade koll på månader, händelser, sammanhang.

Om han var så borta i skallen som han själv påstår (spritdimma, långsupande, grava minnesluckor), då var det som skedde sommaren och hösten 1984 säkert suddigt för honom när han förhördes, 1985 och 1986. Dygnet-runt-fulla människor är ju väldigt speciella, de är halvpsykotiska och närmast personlighetskluvna ibland, men de kan få saker gjorda ändå, i ngn sorts maskinell zombie-tillvaro

Om man nu tror att Vincent på ngt sätt var kopplad till Catrines död (som avlägset vittne, medhjälpare eller mkt aktiv person, man kan tänka sig massor av varianter), vilket jag tror, så är det lätt att ordna bilskrotningarna och avyttrandet av släpvagnen i det stora mönstet.

Jag tror (obs: tror) att Vincent skötte allt detta som han skötte mkt annat: impulsivt, stressat, halvdant, slugt, affekterat. Han hade massor att göra, han söp, han hade ett förhållande, han var kriminell, han gick i konkurs osv, och jag tror att han avyttrade saker spontant.

Och vad han verkligen tänkte och vad som hände får vi nog aldrig veta, och det verkar inte finnas ngn kvar i livet som vill hjälpa oss fylla i luckorna. Det är den bistra sanningen.
Citera
2013-11-17, 11:26
Medlem
Det sista offret

Ett år efter att läkarna förlorat sina legitimationer i Kammarrätten var det dags igen för krigsrubriker, en prostituerad kvinna polisanmälde "obducenten" för misshandel vilket fick pressen att återigen slå mynt av obducentmyten:

"Obducenten trodde att han dödat mig" http://imageshack.us/photo/my-images/13/50te.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/15/9gl3.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/163/0tsq.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/689/znlg.jpg/

Teet Härm förnekade allt och stämde kvinnan för förtal, åtalet ogillades och Teet tvingades betala rättegångskostnaderna. Kvinnan i fråga hette Mari i förnamn, vilket fick journalisten Lars Borgnäs att tänka till, var detta det sista, tilltänkta fjärde offret? Hette inte ett av "Jack the Rippers" förmodade offer Mary Kelly? Enligt Borgnäs teori var Teet en kallblodig seriemördare som kopierade Jack the Ripper, Annica Nordberg, Elisabet Jansson, och Catrine da Costa var svenska motsvarigheter till Annie Chapman, Elizabeth Stride och Catherine Eddows.

Gemensamt för dessa svenska kvinnomord var att de skedde nära E4:an. Ett annat offer, Kristina Bäckman, som hittades mördad i Humlegården föll också offer för samma gärningsman enligt rättsläkaren Olle Lindquist. Även "Eva" som lämnade uppgifter om obducenten och som dog 1987 är även hon, ett potentiellt offer för seriemördaren Teet Härm. Lars Borgnäs och Olle Lindquist är även av övertygelsen att Härm mördat sin tidigare hustru Anne-Catherine "Cattis". Sammanlagt har alltså "Obducenten" mördat sex olika kvinnor, många med koppling till sjukhus och E4:an, en teori som Borgnäs bla lanserade i kapitlet "Döden längs E4:an" i boken Sanningen är en sällsynt gäst.

Att läsa vidare
”Children of the Ripper”, Ripperologist nr 62 2005
"Borgnäs hetsar mot ´obducenten´", Resumé 2002-05-23
Senast redigerad av echoesofglory 2013-11-17 kl. 12:24.
Citera
2013-11-17, 12:37
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det sista offret

Ett år efter att läkarna förlorat sina legitimationer i Kammarrätten var det dags igen för krigsrubriker, en prostituerad kvinna polisanmälde "obducenten" för misshandel vilket fick pressen att återigen slå mynt av obducentmyten:

"Obducenten trodde att han dödat mig" http://imageshack.us/photo/my-images/13/50te.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/15/9gl3.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/163/0tsq.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/689/znlg.jpg/

Teet Härm förnekade allt och stämde kvinnan för förtal, åtalet ogillades och Teet tvingades betala rättegångskostnaderna. Kvinnan i fråga hette Mari i förnamn, vilket fick journalisten Lars Borgnäs att tänka till, var detta det sista, tilltänkta fjärde offret? Hette inte ett av "Jack the Rippers" förmodade offer Mary Kelly? Enligt Borgnäs teori var Teet en kallblodig seriemördare som kopierade Jack the Ripper, Annica Nordberg, Elisabet Jansson, och Catrine da Costa var svenska motsvarigheter till Annie Chapman, Elizabeth Stride och Catherine Eddows.

Gemensamt för dessa svenska kvinnomord var att de skedde nära E4:an. Ett annat offer, Kristina Bäckman, som hittades mördad i Humlegården föll också offer för samma gärningsman enligt rättsläkaren Olle Lindquist. Även "Eva" som lämnade uppgifter om obducenten och som dog 1987 är även hon, ett potentiellt offer för seriemördaren Teet Härm. Lars Borgnäs och Olle Lindquist är även av övertygelsen att Härm mördat sin tidigare hustru Anne-Catherine "Cattis". Sammanlagt har alltså "Obducenten" mördat sex olika kvinnor, många med koppling till sjukhus och E4:an, en teori som Borgnäs bla lanserade i kapitlet "Döden längs E4:an" i boken Sanningen är en sällsynt gäst.

Att läsa vidare
”Children of the Ripper”, Ripperologist nr 62 2005
"Borgnäs hetsar mot ´obducenten´", Resumé 2002-05-23

De tre olösta fallen med de prostituerade kvinnorna, Nordberg, Jansson och Da Costa har väl också en annan intressant beröringspunkt, Nordberg hittades inte långt ifrån Långbro sjukhus, hade inte obducenten arbetat där tidigare under en kort period ? (Har läst detta någonstans men kommer inte ihåg vart men stämmer detta ?)
Och Jansson hittades väl inte så långt ifrån Löwenströmska sjukhuset ?
Hade någon av läkarna en koppling till detta sjukhus ?
Vart fyndplatserna för Da Costas kvarlevor låg känner vi alla till.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10422837.ab
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-11-17 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in