2013-10-27, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Men, har du belägg för att de ljög?

Ja, jämför man polisens beskrivning av vittneskonfontation med ljud och bild från densamma så framgår det klart och tydligt.

Echoes postade 6 volymer ur fup:en häromdagen, men det missade du säkert?

Det spelar ingen roll hur många böcker man läser om man enbart läser vartannat ord. Vete katten om ens ljudböcker skulle lösa den sortens problematik. Bottenlös förnekelse.
Senast redigerad av P-o-beln 2013-10-27 kl. 00:57.
Citera
2013-10-27, 00:39
Medlem
Jag frågade inte om du läst om "Monstret i Florens", det är irrelevant, jag uppmanar dig att läsa Preston/Spezis bok Monstret i Florens. Det finns inga likheter mellan seriemorden i Florens och transportstyckningen av CdC. Det finns påfallande många likheter mellan åklagare, polis och medier liksom falska vittnen i båda fallen. Skillnaden är att CdC-fallet fortfarande tillåts förstöra två oskyldiga personers liv. Du har uppenbarligen inte läst Prestons bok. Inte en chans.
Citera
2013-10-27, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whalestalker
Min kritik begränsar sig till kampanjen som kallar denna historia för „den största rättskandalen i Sverige“ alternativt „mediemord“ och „justitiemord“.

Eftersom ingen i denna tråd de fakto VET hur det ligger till i skuldfrågan, vill jag begränsa mig till hur detta mål använts och av vilka.

Det snackas mycket om mytbildning i detta fall. Den största mytbildningen i den här soppan är den om den feministiska konspirationen, som genomsyrar alla samhällets lager, som kontrollerar polis och rättsväsende och vars målsättning det är att sätta oskyldiga svenska män i fängelse.

Man får känlslan när man läser mediemordvännernas retorik att det hela skulle ha varit från början orkestrerat av H. Olson och „hennes gelikar“. Men ärligt talat; vem tror att akademiska feminister har något större inflytande över svensk polis? Hur skruvad är man då? Snacka om „foliehattar“, för att returnera ett uttryck som förekommit i den här tråden av o till.

Mediemordsvännerna anklagar media och blandannat H .Olson för att bedriva politik.Den kampanj som drivits med störst frenesi o kraft de senaste ca 15 åren är vad man kan kalla för „mediemords“ -kampanjen, som drivs av en övertygelse av att T.H o T.A är oskyldiga samt att de är offer för en konspiration.

Hanna Olsons bok som är den som kom ut först i raden, koncentrerade sig på tesen att alla inte är lika inför lagen: att man inte lyssnar på prostituerade kvinnor, och att män ur samhällets övre skikt skyddas av samhällstrukturen. Hennes kritik av fallet är relevant-även om man lämnar skuldfrågan därhän! Att en åklagare inte vill ta in prostituerade kvinnor som vittnen för att han „inte vill ha fladdriga vittnen i rättsalen“- detta när målet gäller en styckad prostituerad kvinna(!), är värt all kritik, oavsett målets utgång. Detta är bara ett exempel.

Man kan säga att hennes tes - att män med makt försvarar män med makt- är bevisad flera gånger om, just genom „mediemords“ kampanjen, där några av sveriges mäktigaste debattörer o journalister varit drivande i åratal; böcker, artiklar, debattartiklar, uttalanden i media etc,etc. Guilllou har blåst i stortrumpeten från kvälltidningarnas ledarsidor, P.L´s bok har som någon annan påpekat här, gjort flera generationer svennebananer till nyfrälsta antifeminister., G.W´s tvärsäkra spekulationer...exemplen är många. Framstegen är trots det lika med noll, inga nya bevis har tillkommit.
Som Borgnäs i sin bok tydligt visat så arbetar Guillou enligt principen att ingen journalist utom han själv får driva kampanj i rättssak.

Det enda mediemordsvännerna har lyckats med är precis det man anklagar „kulturknuttarna“ „vänstermedia“och „radikalfeministerna“ för: karaktärsmord på vittnen, smutskastning, spekulationer.

Vilka är dessa tillskyndare, dessa mediemordsvänner? Vad driver dem?

Man måste fråga sig:
Vilka har något att vinna på att barns trovärdighet tillintetgörs i rättfall gällande övergrepp? (det här fallet har använts gång på gång som slagträ mot att överhuvudtaget barns vittesmål ska sättas tilltro till, man talar om häxprocesser och vittnande „genom medium etc“. )

Vilka vinner på att föda myten om en ondsint feministisk konspiration som vill sätta oskyldiga i fängelse?

En annan sak som förundrar mig är mediemordsvännernas skenbara naivitet vad gäller media. Slå upp vilken tidning som helst idag där ett rättsfall eller utredning beskrivs, och du kommer finna att journalister alltid arbetar med hypoteser och antaganden. Det kallas „story“ på journalistspråk. Att skriva stories är deras jobb. Precis som Guillou, Lindberg o co drivit den fantastiska storyn om justitiemordet och den radikalfeminisiska konspirationen etc. Det är deras sätt att göra karriär, att rida på ett av sveriges mest uppmärksammade kriminalfall. Det är deras arbete, hur cyniskt det än kan förefalla.
Det som förvånar mig är o ena sidan mediemordsvännernas totalt distanslösa slukande av den hårt vinklade mediemordsstoryn av P.L o Guillou m.fl, å andra sidan denna eviga klagosång om "smutskastningskampanjer" och "justitiemord" som skulle bedrivits av journalister som på något sätt inte varit främmande för att läkarna är skyldiga.

Riktigt bra inlägg! Och allt detta har jag själv många gånger funderat på. Kan inte se på det som PL och de övriga läkarvännerna sysslar med som annat än en kampanj, som inte är så liiite politisk heller.

Ja, Hanna Olsson har definitivt en poäng och därför saknar hennes bok absolut inte substans. PLs bok, däremot, är bara en anklagelseskrift från första till sista sidan. Läkarvännernas syn på journalistiken/mediaväsendet, domstolsväsendet, feminismen och annat i samband med rättegångarna 1988 och 1991 är på tok för överdriven och alltför förvriden.

Ja, inget nytt har tillkommit, som på minsta vis har substans, trots allt hätskt Döden är en man-kampanjande. Det är helt riktigt.
Citera
2013-10-27, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Jag frågade inte om du läst om "Monstret i Florens", det är irrelevant, jag uppmanar dig att läsa Preston/Spezis bok Monstret i Florens. Det finns inga likheter mellan seriemorden i Florens och transportstyckningen av CdC. Det finns påfallande många likheter mellan åklagare, polis och medier liksom falska vittnen i båda fallen. Skillnaden är att CdC-fallet fortfarande tillåts förstöra två oskyldiga personers liv. Du har uppenbarligen inte läst Prestons bok. Inte en chans.

Nej, men jag passade ändå på att tala om det.

Jo, jag förstod att likheterna inte avser hur någon dött eller hur många som dött.

Ja, du tror ju på "falska vittnen" i fallet CdC. Det gör inte jag.

Och jag tror inte det var en s.k. transportstyckning.

Du vet inte huruvida läkarna är oskyldiga.

Nej, det är sant, jag har inte läst boken du syftar på.
Citera
2013-10-27, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Ja, jämför man polisens beskrivning av vittneskonfontation med ljud och bild från densamma så framgår det klart och tydligt.

Echoes postade 6 volymer ur fup:en häromdagen, men det missade du säkert?

Det spelar ingen roll hur många böcker man läser om man enbart läser vartannat ord. Vete katten om ens ljudböcker skulle lösa den sortens problematik. Bottenlös förnekelse.

Jag har inte fått den uppfattningen och då har jag tagit del av ljudbanden som avser videokonfrontationen. Jag tror PL hörde det han ville höra och att ni bara följer hans
exempel.

Nej, jag har inte missat något som Ekot länkat till. Tvärtom.

Jag har läst vartenda ord som stått i de böcker (och annat) som jag läst.

Och inget, och då menar jag också inget, har fått mig att ändra min uppfattning i skuldfrågan.
Inga Agells, inga Tillingers och allt vad de nu heter har fått mig att ändra min ståndpunkt.
Citera
2013-10-27, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag förstår inte din och en person till i trådens inställning som går ut på ingen kan vara oskyldigt anklagad om man inte VET vem som egentligen gjorde det.

Kan tänka mig (eftersom jag bara ytligt följt Quick-dramat) att det fanns/finns så mycket som starkt talade/talar för att Bergwall inte kunde/kan ha begått morden, som han tidigare har tagit på sig, och det av flera olika skäl. I de båda läkarnas fall, däremot, har det inte gått att slå fast på något framgångsrikt sätt att de inte är skyldiga. Skrivningen i domskälen gör än idag gällande att de tillsammans och i samförstånd styckat CdCs kropp, även om de friats från mordanklagelsen.
Citera
2013-10-27, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Kan tänka mig (eftersom jag bara ytligt följt Quick-dramat) att det fanns/finns så mycket som starkt talade/talar för att Bergwall inte kunde/kan ha begått morden, som han tidigare har tagit på sig, och det av flera olika skäl. I de båda läkarnas fall, däremot, har det inte gått att slå fast på något framgångsrikt sätt att de inte är skyldiga. Skrivningen i domskälen gör än idag gällande att de tillsammans och i samförstånd styckat CdCs kropp, även om de friats från mordanklagelsen.
Det är ingen som tror på domskälen. Har då inte sett att någon uttryckt sitt försvar för att dessa är riktiga.
Citera
2013-10-27, 02:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shri
Det är ingen som tror på domskälen. Har då inte sett att någon uttryckt sitt försvar för att dessa är riktiga.

Men snälla du, de flesta bryr sig inte längre och har inte gjort det på ett antal år, det finns inget att kämpa för längre, fallet är preskriberat sedan år 2009 och de som är intresserade vet att herrarna förlorade sina läkarlegitimationer slutgiltigt år 1991, kanske en form av poetisk rättvisa ?

Jag menar, vad finns det att "kämpa för" ?
Att ni mediemordsivrare sedan lägger ner en herrans massa timmar på att försvara dessa herrar är ert problem
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-10-27 kl. 02:39.
Citera
2013-10-27, 02:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shri

Läkarvännerna får ju det att verka som om hela Sverige ställt sig på läkarnas sida, men man har aldrig hört talas om några stora manifestationer för läkarna. Var finns detta stöd?? Är det bara på några bloggar, denna tråd, några tidningsartiklar och mediemordet?

De kan aldrig anses vara oskyldiga, så länge skrivningen i domskälen finns där den finns. De är än idag att betrakta som skyldiga till att ha styckat en kvinnokropp. Det är iskalla fakta. Svart på vitt. De har inte fått någon "upprättelse" och har varit deslegitimerade sedan sista maj 1991. Deras chanser är väl nu, av allt att döma, helt uttömda. Nu senast var det Europadomstolen som gav avslag. Och i fjol bestämdes det att en granskningskommission inte skulle tillsättas.

Och av denna anledning enkom finns det ingen poäng överhuvudtaget för sådana som Hanna Olsson och Diesen att debattera vidare. Men, deras tystnad, särskilt HOs, tolkar läkarvännerna som att hon skäms för att hon känner att hon gjort bort sig kapitalt. Samma sak sägs om fotohandlarparet. Jösses, fotohandlaren gick bort 1998! Han "håller sig undan" av den enkla anledningen att han dog för femton år sedan, med andra ord. Frun känner sig så smutskastad av läkarvännerna att hon av fullt förståeliga skäl inte vill träda fram, inte pga att hon "skäms". Tystnad betyder inte per automatik "skamsenhet".
Senast redigerad av Hagenbach 2013-10-27 kl. 03:12.
Citera
2013-10-27, 07:13
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men snälla du, de flesta bryr sig inte längre och har inte gjort det på ett antal år, det finns inget att kämpa för längre, fallet är preskriberat sedan år 2009 och de som är intresserade vet att herrarna förlorade sina läkarlegitimationer slutgiltigt år 1991, kanske en form av poetisk rättvisa ?

Jag menar, vad finns det att "kämpa för" ?
Att ni mediemordsivrare sedan lägger ner en herrans massa timmar på att försvara dessa herrar är ert problem
Nå, det är väl inte orimligt att uppenbara justitiemord som detta fall fortsätter att diskuteras? Särskilt som etablissemanget och feministerna vägrar att ge de utsatta upprättelse, när inte ens polisen anser att käkarna är ens misstänkt längre...
Citera
2013-10-27, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nå, det är väl inte orimligt att uppenbara justitiemord som detta fall fortsätter att diskuteras? Särskilt som etablissemanget och feministerna vägrar att ge de utsatta upprättelse, när inte ens polisen anser att läkarna är ens misstänkt längre

Jag håller helt med dig. Att betrakta ett av 1900-talest mest infekterade och förvanskade rättsfall som dött och begravet är bara slappt och historielöst, och självklart ska detta fall diskuteras vidare, och självklart ska man lära sig av detta fullständiga haveri. Och eftersom Härm och Allgén varken får en ursäkt av vissa personer eller det skadestånd de ska ha så är det bra att hålla fallet levande, påminna om vad som hänt. Och det är ju riktigt ironiskt också, att den politiska mobb som hojtade om att minnas Catrine och göra henne till symbol, den mobben har tystnat och glömt Catrine för länge, länge sedan. Och de som envist gräver fram nya fakta gör ngt verkligt nyttigt för fallet och Catrines och läkarnas rättvisa, det är människor som står mkt långt från Olsson & Co. Per Lindeberg har tex gjort mer för Catrines rättvisa på egen hand än Olsson och hennes polare
Senast redigerad av Eremona 2013-10-27 kl. 09:59.
Citera
2013-10-27, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nå, det är väl inte orimligt att uppenbara justitiemord som detta fall fortsätter att diskuteras? Särskilt som etablissemanget och feministerna vägrar att ge de utsatta upprättelse, när inte ens polisen anser att käkarna är ens misstänkt längre...

Varför har det varit så lätt (allt är relativt, naturligtvis) att ge Quick upprättelse, då? Kan det vara så för att justitiemordet i det fallet varit så uppenbart? Quick själv börjar en dag "erkänna" ett mord och på det följer fler "erkännanden", men inget vittne har någonsin pekat ut honom som misstänkt GM, för något av dessa fall - eller har jag fel?. Vad beträffar det sista, så har ju däremot flera vittnen trätt fram och pekat ut läkarna som misstänkta GM i CdC-fallet.

En anledning till att CdC- fallet diskuteras kan ju vara det enkla faktum att det inte fått sig en tillfredsställande lösning. Det beror mycket på vem/vilka det är som diskuterar fallet och varför den/de gör det. Alla talar ju inte om ett "justitiemord" och fallet diskuteras inte bara här i tråden heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in