• 1
  • 2
2009-07-01, 11:46
Medlem
Caves avatar
Jag var ute och shoppade, hittade äntligen en Marabou Sommar och lade ned den i handsfacket. Shoppade vidare och kommer hem cirka 2 timmar senare och min chokladkaka flyter nu runt löst i förpackningen. Jag lade då in kakan i kylen och grejar lite. Ungefär 2 timmar senare tar jag ut den. Då visar det sig att kakans struktur är pajad och att den nu är en mer "kompakt" choklad. Men det häftigaste är att kakan har dragit ihop sig till ungefär hälften av sin massa.

Så det som måste ha hänt när kakan smälte var att luften försvann ur kakan och att chokladen samlades i en mer kompakt form som sedan stelnade.

Slutsatsen blir då att en Marabou egentligen är ungefär 50% luft och 50% choklad. Är det någon som har liknande erfarenheter?
Citera
2009-07-01, 11:58
Moderator
Snuffelbutts avatar
Det finns redan 2 trådar om just den här chokladen, varför inte använda någon av dom trådarna?
Citera
2009-07-01, 12:02
Medlem
Piddelitos avatar
Haha, det kunde man ju ge sig fan på. Visserligen får man den vikt choklad man har betalat för, men i en upplåst storlek. Allt hittar de på för att håva in mer stålar.

Ungerfär som att glassarna på något vis blivit mindre och mindre. Jävla bluffmakare.
Citera
2009-07-01, 12:02
Medlem
Är det en ny choklad?
Citera
2009-07-01, 12:06
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Det finns redan 2 trådar om just den här chokladen, varför inte använda någon av dom trådarna?

Om du läser lite så menar ts inte just speciellt chokladsorten utan det faktum att chokladen krympen efter den smälter

För övrigt så tror jag att det skall vara luft i för att få den godare, blockchoklad har ju ingen luft i sig just för att det inte ska krympa så mycke när man smälter den.
Blockchoklad tycker iaf jag inte är lika gott som marabous.
Citera
2009-07-01, 12:10
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Om du läser lite så menar ts inte just speciellt chokladsorten utan det faktum att chokladen krympen efter den smälter

För övrigt så tror jag att det skall vara luft i för att få den godare, blockchoklad har ju ingen luft i sig just för att det inte ska krympa så mycke när man smälter den.
Blockchoklad tycker iaf jag inte är lika gott som marabous.

Den vinkeln känns vettigast, att det är för att få en bättre konsistens som den inte är lika kompakt som blockchoklad. Om det nu beror på luft eller annat känns irrelevant, man betalar som sagt för vikten, inte volymen.
Citera
2009-07-01, 12:18
Medlem
bild!
Citera
2009-07-01, 12:24
Medlem
dePauls avatar
Om jag minns rätt så utförde Heston Blumenthal ett experiment med egen chokladtillverkning. Orsaken till att kakan smälte är ju att den tempereras till runt 31 grader C. Blir den varmare så smälter den. Den här graden av "anlöpning" är precis lagom så att kakan inte smälter i handen, men väl i mun.

När en tempererad kaka smälter så blir den förståss av med både luft och vatten. Den blir således både mindre och lättare.

~Paul~
Citera
2009-07-01, 12:26
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Haha, det kunde man ju ge sig fan på. Visserligen får man den vikt choklad man har betalat för, men i en upplåst storlek. Allt hittar de på för att håva in mer stålar.

Ungerfär som att glassarna på något vis blivit mindre och mindre. Jävla bluffmakare.

Är det inte tvärtom? Marabou har väl ökat sina chokladkakor från 200 till 230 gram?
Citera
2009-07-01, 12:29
Medlem
Herculesss avatar
Själv tror jag att chokladen läckte ut
Citera
2009-07-01, 12:53
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Är det inte tvärtom? Marabou har väl ökat sina chokladkakor från 200 till 230 gram?
Sommarkakan är iaf bara på 180 gram
Citera
2009-07-01, 12:59
Medlem
Benzonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herculess
Själv tror jag att chokladen läckte ut
Ja, chokladatomernas hastighet ökade av värmen vilket medförde att chokladens volym expanderade till en sån grad att emballaget inte räckte till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in