• 1
  • 2
2009-06-30, 23:48
Medlem
Manstankss avatar
* Ledsen om den är felpostad, flytta till rätt avdelning då. *

Här nedan kommer en matematisk gåta. Den som först löser får en E-kaka Rolig hjärngympa.

" En gång för länge sedan var det tre män som var dömda till döden av olika anledningar. Domaren i det här fallet var landets konung. Konungen var känd för att ha bisarra avrättningsmetoder, och denna gång var det giljotin som gällde. Dock gav han de tre männen en chans att undkomma dödsstraffet.

Han ställde de tre männen på rad. Den mannen längst bak kunde de de två framför honom, alltså person A kunde se person B och C. Person B kunde bara se person C och person C kunde inte se varken A eller B.

Han satte på männen ögonbindlar, och sedan gav han dem varsin hatt. Han tog sedan av ögonbindlarna. Han sade till de tre männen att han hade haft tre gröna och två röda hattar att välja på. Om någon av de tre männen kunde lista ut vilken färg hans egen hatt hade skulle han gå fri, men bara om han hade en korrekt förklaring till hur han hade löst uppgiften.

Efter en stunds tänkande av de tre männen utbrister den mannen längst fram, alltså person C att han vet vilken färg hans hatt har. Han svarar helt rätt och har rätt motivering, och kungen låter honom gå fri. "

Nu till uppgiften.

Hur kunde person C veta vilken färg hans hatt hade? Han gissade inte, utan hade en korrekt motivering. Ingen av de tre männen fick vända sig om eller titta på sin egen hatt. Person C kunde således inte se någon hatt alls. Ändå svarade han rätt.

Hur?

Förklaring och motivering krävs.

Lycka till!

/

Manstanks

PS: Kan erkänna att det tog en stund innan jag löste uppgiften, tog ungefär 30 minuter DS.
Citera
2009-06-30, 23:51
Medlem
jäjgs avatar
Du har missförstått uppgiften. C vet bara vilken hatt han har först efter att A och B har svarat att de inte vet.
Citera
2009-06-30, 23:54
Medlem
Manstankss avatar
Du har missförstått vad jag skrivit. Jag har skrivit av uppgiften ordagrant, och det gick att lösa den.

Det var försten som svarade, och C var den enda som svarade. Och han svarade rätt.

Frågan är hur?
Citera
2009-06-30, 23:58
Medlem
jäjgs avatar
Den här varianten har jag aldrig sett. Mitt svar är att det inte går. Du får gärna PMa mig en förklaring.

*Fan vad dum jag är. Jag måste läsa igenom uppgiften ordentligt innan jag börjar besserwissa mig.
Senast redigerad av jäjg 2009-07-01 kl. 00:02.
Citera
2009-06-30, 23:58
Medlem
♫♫♫s avatar
Jag kan bara komma fram till att personerna B och C hade antingen 2 gröna eller en röd och en grön.
Citera
2009-07-01, 00:01
Medlem

Har jag rätt eller har jag missat nått?
Citera
2009-07-01, 00:05
Medlem
♫♫♫s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA

Tror du fick med allt

Enjoy the cookie!
Citera
2009-07-01, 00:05
Medlem
Om A hade sett två röda hattar hade han vetat att han själv hade en grön. Men han säger inget. Alltså ser A inte två röda hattar.

Detta förstår B, men eftersom han inte säger något så vet han att han själv och C har antingen varsin grön hatt eller att den ena har grön och den andra har röd.

Om han hade sett en röd hatt på C hade han vetat att han själv har en grön. Men han säger inget.

Därmed vet C att han har en grön hatt.

Cool fråga.
Citera
2009-07-01, 00:06
Medlem
Manstankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA

Vi har en vinnare.

Du tänker helt rätt och förklarar din tankegång på ett mycket bra sätt.

*skickar en E-kaka till ♫♫♫*
Citera
2009-07-01, 00:07
Medlem
Manstankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisTheMan
Om A hade sett två röda hattar hade han vetat att han själv hade en grön. Men han säger inget. Alltså ser A inte två röda hattar.

Detta förstår B, men eftersom han inte säger något så vet han att han själv och C har antingen varsin grön hatt eller att den ena har grön och den andra har röd.

Om han hade sett en röd hatt på C hade han vetat att han själv har en grön. Men han säger inget.

Därmed vet C att han har en grön hatt.

Cool fråga.

Rätt på samma sätt, fast ♫♫♫ hann före :P Du tänkte rätt dock.

Bra jobb.

EDIT: Sorry för dbl-post.
Citera
2009-07-01, 00:07
Medlem
♫♫♫s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manstanks
Vi har en vinnare.

Du tänker helt rätt och förklarar din tankegång på ett mycket bra sätt.

*skickar en E-kaka till ♫♫♫*

Får jag också kaka?
Citera
2009-07-01, 00:08
Medlem
Jag vill ha en kaka
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto