Det har inte gått att missa uppköpet av Piratebay. Men när jag läser om uppköparen Hans Pandeya tycks nästan alla vara väldigt negativa. Vem är han egentligen? Varför vill von Holstein uttryckligen inte ha med Pandeya att göra? Varför varför varför?
När aktieägarna på torsdagen samlas på Tekniska muséet i Stockholm saknas inte debattämnen. Finansieringen av Pirate Bay-förvärvet, stämmans huvudfråga, är fortfarande oklar.
"Vi har ännu inte fått frågan om finansieringen säkerställd, som vi efterfrågat. Tyvärr", säger Peter Gönczi, vice vd och chef för marknadsövervakningen på Aktietorget.
Handelsplatsen stoppade i fredags handeln i GGF-aktien just på grund av de finansiella oklarheterna. Vd Hans Pandeya sa i måndags till di.se att finansieringen kommer att vara på plats på torsdagen.
Efter två avhopp består nu styrelsen av två personer: Hans Pandeya och hans maka Majken Brigitte Hummel-Gumaelius. Med 63 procent av aktierna kontrollerar de bolaget.
I GGF:s bolagsordning står att styrelsen minst ska ha tre ledamöter.
Aktiespararnas bolagsbevakare John Örtengren anser att bolagets styrelse för närvarande inte är beslutsfähig.
"Just nu uppfyller styrelsen varken noteringskraven, aktiebolagsförordningen eller kraven från Bolagsverket", säger han.
"Det är inte en långsiktigt acceptabel styrelse", säger Peter Gönczi.
Val av styrelse är en av punkterna på torsdagens dagordning. Hans Pandeya uppgav i måndags för di.se att två nya ledamöter var på väg in. Men bolaget har fortfarande inte offentliggjort något förslag på nya styrelseledamöter.
Aktietorget har inga formella krav på när en nominering ska finnas tillgänglig. Men Peter Gönczi tycker ändå att det hade varit rimligt att i förväg kommunicera ett förslag.
"Det är högst otillfredsställande att allt beslutsunderlag inte finns tillgängligt", säger John Örtengren.
Samtidigt har Hans Pandeya privatekonomiska problem. Som di.se kunde berätta på tisdagen har Kronofogden börjat undersöka möjligheter att utmäta hans egendom för att reglera hans skatteskuld på 782.516 kronor.
"Ett generellt krav är att huvudägare och vd uppfyller sundhetskriterier för att säkerställa förtroendet från aktiemarknaden. Man måste i det ljuset göra rätt för sig inför staten", säger Peter Gönczi.
Hur ser du på risken för att turerna kring GGF påverkar förtroendet för Aktietorget?
"Det är tråkigt i så fall. Vi har gjort det som vi ska som markadsövervakare. Bolagen ska leverera korrekt, relevant och tillförlitlig marknadsinformation. När så inte sker stoppar vi handeln."
Peter Gönczi kan inte utesluta att en avnotering av GGF.
Skall bli intressant att se om Aktietorget gör allvar av saken. Om de gör det kan man ju fråga sig vad som händer med TPB-affären. Om jag förstått Pandeya rätt så hävdar han att han kommer garantera affären med sitt eget aktieinnehav i GGF. Men frågan är vad som händer med värdet på dessa aktier om de inte kan handlas publikt, för bolaget i övrigt känns väl ganska tomt.
Skall bli intressant att se om Aktietorget gör allvar av saken. Om de gör det kan man ju fråga sig vad som händer med TPB-affären. Om jag förstått Pandeya rätt så hävdar han att han kommer garantera affären med sitt eget aktieinnehav i GGF. Men frågan är vad som händer med värdet på dessa aktier om de inte kan handlas publikt, för bolaget i övrigt känns väl ganska tomt.
Men hur ska han kunna garantera affären när hans aktier var värda ca 30miljoner innan handelsstoppet, om vi leker med tanken att aktien inte går ner den dagen handelsstoppet hävs så saknas det ändå 30miljoner.
Men hur ska han kunna garantera affären när hans aktier var värda ca 30miljoner innan handelsstoppet, om vi leker med tanken att aktien inte går ner den dagen handelsstoppet hävs så saknas det ändå 30miljoner.
Enligt artikeln så skulle ju inte ens 100% av aktierna räcka för att täcka köpet eftersom det indikerade värdet på GGF skulle ligga på ca 59 miljoner (vilket, skulle jag gissa, förutsätter att aktien kan handlas publikt). Möjligen räknar han med att värdet hoppar upp när köpet genomförs, men vilken säljare skulle vilja ta en sådan risk?
Enligt artikeln så skulle ju inte ens 100% av aktierna räcka för att täcka köpet eftersom det indikerade värdet på GGF skulle ligga på ca 59 miljoner (vilket, skulle jag gissa, förutsätter att aktien kan handlas publikt). Möjligen räknar han med att värdet hoppar upp när köpet genomförs, men vilken säljare skulle vilja ta en sådan risk?
Vem är Hans Pandeya? Min gissning: en skojare.
Japp. Tänkte göra som Alex Vik och Alex Richards, men det sket sig ordentligt kan man säga. Och handelsstoppet lär definitivt bli spiken i kistan.
Tydliga psykopat-wibbar från den där killen.. han ljuger och ljuger igen och går till motattack mot aktietorget när han får kritik. Hur en sådan här person ens kan komma till den position han gjort är bortom vad jag förstår.