2009-06-30, 18:53
Medlem
Hej,

Bor i ett villaområde och en granne spelar har gjort om sin f.d. villa till något annat. Där bor iaf. 6 ungdomar (19-22 år) och 5 äldre. Förra veckan spelade de hög musik från 20-23 på kvällen då vi till slut gick över och frågade om de vänligen kunde sänka musiken. Detta gjordes, sen höjdes den, sen till sist slutade dem spela helt och hållet. Nu idag så gjorde dem det igen, men nu ännu högre så jag gick in och vänligen sa till dem att i ett villaområde (övre medelklass, iaf resten av området...) är det inte kutym att uppföra sig såhär (jag använde vänligare ordalag). De sänkte musiken, sen höjde dem den igen. Nu har de gått in i huset, fast musiken är på nu på en tolerabel ljudnivå.

Om detta fortsätter, jag tror att de två sista tog studenten i år och nu är alla arbetslösa, hur ska vi då gå tillväga? Förra veckan när jag gick in runt 23 så var mamman där och festade med ~20åringarna och var minst lika däng. En kille började skricka "Jag ska ringa min advokat".. Suck.

Jag har hört talas om att man fram till 22 i hyreshus får föra 'oljud' - men till vilken nivå? Och när man bor i villa vilka ska man då ta kontakt med för hjälp, då vi inte har en hyresvärd el. dyl. Vad säger lagen?

Om delar av historien inte riktigt går ihop är för att den är skriven av en 23-åring åt min pappas vägnar (jag (23-åringen) är hemma för sommarjobb mellan studier).

Tack för att du läst och tack för eventuell hjälp
Senast redigerad av munkhyddan 2009-06-30 kl. 19:01.
Citera
2009-06-30, 19:07
Medlem
Hawxs avatar
Fram till 22 får man spela vad och hur högt man vill enligt reglerna. Sen kan man ju visa respekt för sina grannar och inte spela så pass högt så det stör, men tyvärr funkar inte det systemet för alla (har själv samma problem).

PS: Dunka på själv en gång så dom får sig en omgång, kan rekommendera 2best enemyphases för dunkdunk som kan få väggarna att lyfta.
Citera
2009-06-30, 19:08
Medlem
dannekerrors avatar
Det är bara ringa securitas eller polisen så kommer dom och säger åt dom att sänka musiken
Citera
2009-06-30, 19:52
Medlem
Tjohildas avatar
Ring polisen och säg med förskräckt röst: "Ni måste komma, det låter som om de håller på att slå ihjäl varandra! Och det luktar cannabis ända hit!"

Då kommer nog farbror blå som ett skott...
Citera
2009-06-30, 20:07
Medlem
swebarbs avatar
Eh får man alltså inga spela musik hur man vill i en villa ? annat är det i lägenhet ju med tak och väggar till granne men villa ?
Citera
2009-06-30, 20:10
Medlem
DennisOlofs avatar
munkhyddan, nja.

De regler som finns i BRF och Samfälligheter gäller inte villor på samma sätt, det finns mer utrymme till att väsnas och bära sig illa åt utan att man drabbas av problem.

Det är klart om man stör allmän ordning är det inte bra och man kan säkert drabbas av problem tillslut men det tar mycket längre tid innan det sker några åtgärder så att säga.

Jag tycker du och även med dina föräldrar ska ta och gå över dit och prata med dem (alt. fråga andra i området också), jag tycker de ska kunna respektera att man inte BÖR spela musik efter 22 tiden, i alla fall på vardagar, däremot kan jag förstå om man håller på till 23 eller 24 på fredagar och lördagar. Inte lika farligt då de flesta inte jobbar så att säga.

Om dom inte bryr sig kan man inte göra så mycket åt det, inte värt besväret, försök hitta någon annan plats i huset du kan sova de dagar dom spelar musik.
Citera
2009-07-01, 00:22
Medlem
Dionyoss avatar
Gör som i 44 minutes. Killen ber grannarna sänka, de sänker och sedan höjjer igen. Han går tillbaka och ber de sänka, ingenting händer och sedan går han o klipper sönder elkablarna xD. Kanske värt? Fast undvik bara så att de inte ser dig.

Fast störningsjouren kanske kan göra något? Fast det är villa?
Citera
2009-07-01, 00:54
Medlem
MaZtoRs avatar
Ring polisen varje gång de spelar för högt. Iaf häromkring kristianstad så kommer de bara av den anledningen. Även på fredagar och lördagar. När ja va mindre och bodde hos mina föräldrar fick jag ofta besök av polisen när jag hade huset för mig själv och lite kompisar där.
Citera
2009-07-01, 04:36
Medlem
sisususis avatar
Det löser du genom att dra igång gräsklipparen 05.00 morgonen därpå och klipper gräsmattan.
Senast redigerad av sisususi 2009-07-01 kl. 04:39.
Citera
2009-07-01, 05:32
Medlem
JedanProblems avatar
Var bor du? Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att cykla förbi och kasta en sten genom deras ruta; det borde väl få slut på festandet, i alla fall för den kvällen. Så länge det är fler grannar än du som har klagat så borde det väl inte kunna leda till några tråkigheter för dig?
Citera
2009-07-01, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
Det är bara ringa securitas eller polisen så kommer dom och säger åt dom att sänka musiken

Ingen idé att ringa Polisen då dem har viktigare saker att göra. Käka munkar och dricka kaffe på den lokala mojjen tex.

Har skrivit det förut, men jag hade samma problem när jag bodde i min förra lägenhet. I hyreshuset mittemot var det ett JÄVLA liv, dunka dunka musik och bilar som stod och tokvarvades mitt i natten. Rejäla fester med minderåriga som söp sig dyngraka...

Sa det åt Polisen när jag ringde, men tyvärr var det inte ett prioriterat ärende. Eftersom det är en annan värd som har det huset så var det ingen idé att ringa jouren heller kändes det som...
Citera
2009-07-01, 13:18
Medlem
Piddelitos avatar
Be dom spela bättre musik.

Men allvarligt, om det varken funkar med polisen, starta en motkampanj med att föra ett jävla liv tidigt på morgonen tills de ger sig. Ont ska med ont fördrivas!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in