Hej,
Bor i ett villaområde och en granne spelar har gjort om sin f.d. villa till något annat. Där bor iaf. 6 ungdomar (19-22 år) och 5 äldre. Förra veckan spelade de hög musik från 20-23 på kvällen då vi till slut gick över och frågade om de vänligen kunde sänka musiken. Detta gjordes, sen höjdes den, sen till sist slutade dem spela helt och hållet. Nu idag så gjorde dem det igen, men nu ännu högre så jag gick in och vänligen sa till dem att i ett villaområde (övre medelklass, iaf resten av området...) är det inte kutym att uppföra sig såhär (jag använde vänligare ordalag). De sänkte musiken, sen höjde dem den igen. Nu har de gått in i huset, fast musiken är på nu på en tolerabel ljudnivå.
Om detta fortsätter, jag tror att de två sista tog studenten i år och nu är alla arbetslösa, hur ska vi då gå tillväga? Förra veckan när jag gick in runt 23 så var mamman där och festade med ~20åringarna och var minst lika däng. En kille började skricka "Jag ska ringa min advokat".. Suck.
Jag har hört talas om att man fram till 22 i hyreshus får föra 'oljud' - men till vilken nivå? Och när man bor i villa vilka ska man då ta kontakt med för hjälp, då vi inte har en hyresvärd el. dyl. Vad säger lagen?
Om delar av historien inte riktigt går ihop är för att den är skriven av en 23-åring åt min pappas vägnar (jag (23-åringen) är hemma för sommarjobb mellan studier).
Tack för att du läst och tack för eventuell hjälp