2009-07-01, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munkhyddan
Hej,

Bor i ett villaområde och en granne spelar har gjort om sin f.d. villa till något annat. Där bor iaf. 6 ungdomar (19-22 år) och 5 äldre. Förra veckan spelade de hög musik från 20-23 på kvällen då vi till slut gick över och frågade om de vänligen kunde sänka musiken. Detta gjordes, sen höjdes den, sen till sist slutade dem spela helt och hållet. Nu idag så gjorde dem det igen, men nu ännu högre så jag gick in och vänligen sa till dem att i ett villaområde (övre medelklass, iaf resten av området...) är det inte kutym att uppföra sig såhär (jag använde vänligare ordalag). De sänkte musiken, sen höjde dem den igen. Nu har de gått in i huset, fast musiken är på nu på en tolerabel ljudnivå.

Om detta fortsätter, jag tror att de två sista tog studenten i år och nu är alla arbetslösa, hur ska vi då gå tillväga? Förra veckan när jag gick in runt 23 så var mamman där och festade med ~20åringarna och var minst lika däng. En kille började skricka "Jag ska ringa min advokat".. Suck.

Jag har hört talas om att man fram till 22 i hyreshus får föra 'oljud' - men till vilken nivå? Och när man bor i villa vilka ska man då ta kontakt med för hjälp, då vi inte har en hyresvärd el. dyl. Vad säger lagen?

Om delar av historien inte riktigt går ihop är för att den är skriven av en 23-åring åt min pappas vägnar (jag (23-åringen) är hemma för sommarjobb mellan studier).

Tack för att du läst och tack för eventuell hjälp

Va, du bor i ett villaområde och går in och klagar tidigare under dagen och då postade du innan kl 1900. Får ni väl ge er.

Min högst personliga uppfattning av boende är att surkärringar utan liv irriterar sig i onödan. Andra är mer lättsamma.
Citera
2009-07-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hawx
Fram till 22 får man spela vad och hur högt man vill enligt reglerna.
Helt fel! Dock tycks många yngre tro att det är så.
Du får vanligtvis tåla ett visst ljud fram till 22:00 i hyreshus (enligt hyreskontraktet) eftersom det bor andra där.

Dock får du ALDRIG vara direkt störande.

Testa att köra techno/dödsmetall på 130 decibel i ett par timmar runt 17:00 tiden och se hur länge du har din lägenhet kvar.
Citera
2009-07-01, 17:09
Moderator
rotadents avatar
Jag säger som jag alltid brukar säga, starta ingen hämndkampanj eller något jäkla ljudkrig. Dels är det jävligt elakt mot övriga grannar och dels är det alltid bäst att vara fläckfri själv om man ska klaga på grannarna. Det är väl knivigare att göra något åt sånt här i hus än i lägenhet, men samtal till polisen kanske ger något i längden. Att prata med mamman/ägaren när denne är nykter kan också vara en början, snorungarna skiter säkert i vilket. Speciellt när festen redan är igång.
Citera
2009-07-01, 17:17
Medlem
CoopColas avatar
Ring polisen bara. Hela tiden. Ring varje gång de spelar för högt.
Citera
2009-07-01, 18:27
Moderator
v50s avatar
starta motorsågen eller gräsklipparen tidigt morgonen efter de supit sig fulla, gärna kring 05 - 07 på morgonen fast du kanske bör förvarna dina andra grannar så de inte blir förbannade på dig i onödan
Citera
2009-07-01, 18:33
Bannlyst
Ring Robert Aschberg på TV3 så får Grannfejden komma dit och lösa problemet.
Citera
2009-07-02, 12:10
Medlem
DennisOlofs avatar
henkka precis, man får ju inte störa andra oavsett tid på dygnet, det är ju en allmän regel, sedan är det ju högre krav efter 22.00 speciellt på vardagar.

rotadent instämmer, man vinner nästan aldrig dessa strider, båda parter blir förlorare tillslut, det är ju bättre att prata med dem och tala om för dem vilket problem som finns. Är det många som störs måste dom ju rätta sig efter andras krav.

Bara för att man bor i villa innebär inte man kan ha rock-konsert ute i bushen mitt i natten, det stör förmodligen andra. Om man inte bor ute i skogen med 3mil till närmaste granne men hur många gör det
Citera
2009-07-02, 15:33
Bannlyst
Ta ett järnrör och slå sönder stereon och sig att nästa gång är det eran tur att få smaka.

Ljud krig kan du glömma de måste fatta att det kommer göra ont att bryta mot dina regler.
Citera
2009-07-02, 16:56
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htpc
Ta ett järnrör och slå sönder stereon och sig att nästa gång är det eran tur att få smaka.

Ljud krig kan du glömma de måste fatta att det kommer göra ont att bryta mot dina regler.

Du föreslår alltså att TS ska göra sin skyldig till olaga intrång/hemfridsbrott, skadegörelse/egenmäktigt förfarande samt olaga hot? Allt detta inför ett flertal vittnen. Låter inte som en alltför genomtänkt plan.
Citera
2009-07-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GL Power
Ingen idé att ringa Polisen då dem har viktigare saker att göra. Käka munkar och dricka kaffe på den lokala mojjen tex.

Har skrivit det förut, men jag hade samma problem när jag bodde i min förra lägenhet. I hyreshuset mittemot var det ett JÄVLA liv, dunka dunka musik och bilar som stod och tokvarvades mitt i natten. Rejäla fester med minderåriga som söp sig dyngraka...

Sa det åt Polisen när jag ringde, men tyvärr var det inte ett prioriterat ärende. Eftersom det är en annan värd som har det huset så var det ingen idé att ringa jouren heller kändes det som...

Nja, nu är det lite skillnad på vart du bor. För att göra en extrem liknelse så kan du ge dig fan på att tar det tusen och verkligen tusen gånger snabbare tid att få polisen fram till sitt hus på Beverly Hills än om du ringer in ett brott i ett hus som ligger i ett kvarter med massa löst knarkar-folk. Så fungerar det även i Sverige...

Men att prata med ägaren av huset borde vara den bästa iden. Kanske lika blåst den varelsen men de flesta normalt fungerande personer tycker det är rätt jobbigt att uppfattas som en "utomstående".

Själv skulle jag använt alternativet att gå in och säga till de små glinen ordentligt. Fast nu beror det givetvis på hur respektingivande man är som person. Fungerar kanske inte med den rosa Lacoste pikén.
Senast redigerad av Locos 2009-07-02 kl. 18:22.
Citera
2009-07-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Du föreslår alltså att TS ska göra sin skyldig till olaga intrång/hemfridsbrott, skadegörelse/egenmäktigt förfarande samt olaga hot? Allt detta inför ett flertal vittnen. Låter inte som en alltför genomtänkt plan.

Precis, instämmer.

Min förra granne gjorde just detta vid mitt första boende (mot en annan gemensam granne), klev in och klippte av högtalarkablarna bla. Om jag inte missminner mig var det lite handgemäng inblandat också.

Blev till att följa med konstapeln den kvällen. Obra eller vad säger man.
Citera
2009-07-03, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Var bor du? Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att cykla förbi och kasta en sten genom deras ruta; det borde väl få slut på festandet, i alla fall för den kvällen. Så länge det är fler grannar än du som har klagat så borde det väl inte kunna leda till några tråkigheter för dig?

Akta bara så dem inte hinner ikapp dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in