2009-06-30, 16:23
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Något slog mig i dag när satt och läste i Skvaller; det börjar bli väldigt långt mellan de inlägg som innehåller faktiskt skvaller. Det stora problemet är att på en skvallrare går det tre tyckare. Åsikter om person X eller Y kan jag förstå att alla ha, men det är ju inte OK att regelmässigt slänga ur sig en oneliner om huruvida man giller en känd person eller ej.
Jag har just plöjt tråden https://www.flashback.org/showthread.php?t=428473&page=4 om Jessica Gedin

Trådens innehåll:

Kategori 1:
Skvaller (av varierande kvalitet, men ändå). 15 inlägg.

Kategori 2:
Spekulationer och antaganden utifrån allmänt kända fakta om Jessica Gedin. 8 inlägg.

Kategori 3:
Åsikter om Jessica Gedin (eller Pål Holländer!). 19 inlägg.

Kategori 4:
Kommentarer eller följdfrågor till andra inlägg. 14 inlägg.

Kategori 2 och 3 är OT och är bara utfyllnad. Man bläddrar förbi det om man intresserad av topic. Det är chat. Tråden hade varit 27 inlägg kortare.

En annan tråd som jag kommer att tänka på är tråden om kända oskulder. Tråden blev fullständigt översvämmad med inlägg om kända personer som uppenbarligen inte är oskulder (eller ens "var sena") men som olika personer av olika anledningar tyckte borde vara oskulder. Jag vill uppmana till lite allmän inläggsdisciplin. Det är frestande att dela med sig av sin åsikt i olika sammanhang, men tänkt efter först om det verkligen tillför tråden något (jag är lika skydlig som många andra ska medges).

Jag förstår att det är lätt hänt att en skvallerdisukssion utmynnar i en allmän diskussion om kändisen i fråga, men tappar inte forumet lite av sitt syfte då? Har sådana inlägg som jag nämner ovan resulterat i tillsägningar?
Citera
2009-06-30, 16:26
Medlem
Orzions avatar
Testat rapportera inlägen?
Citera
2009-06-30, 16:48
Medlem
chribsson2s avatar
Finns en lång och bra tråd i ämnet:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=735655
Citera
2009-06-30, 17:13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Men den handlar väl mer om vem-är-kändis-problematiken?

Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Finns en lång och bra tråd i ämnet:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=735655
Citera
2009-06-30, 17:25
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Men den handlar väl mer om vem-är-kändis-problematiken?
Jo det kan nog stämma det. My bad.... Den här tråden tar nog upp det som du fokuserar på:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=746302&page=9

Eller så kör vi här

I övrigt har du mitt fulla medhåll!
Citera
2009-06-30, 17:29
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Något slog mig i dag när satt och läste i Skvaller; det börjar bli väldigt långt mellan de inlägg som innehåller faktiskt skvaller. Det stora problemet är att på en skvallrare går det tre tyckare. Åsikter om person X eller Y kan jag förstå att alla ha, men det är ju inte OK att regelmässigt slänga ur sig en oneliner om huruvida man giller en känd person eller ej.
Jag har just plöjt tråden https://www.flashback.org/showthread.php?t=428473&page=4 om Jessica Gedin

Trådens innehåll:

Kategori 1:
Skvaller (av varierande kvalitet, men ändå). 15 inlägg.

Kategori 2:
Spekulationer och antaganden utifrån allmänt kända fakta om Jessica Gedin. 8 inlägg.

Kategori 3:
Åsikter om Jessica Gedin (eller Pål Holländer!). 19 inlägg.

Kategori 4:
Kommentarer eller följdfrågor till andra inlägg. 14 inlägg.

Kategori 2 och 3 är OT och är bara utfyllnad. Man bläddrar förbi det om man intresserad av topic. Det är chat. Tråden hade varit 27 inlägg kortare.

En annan tråd som jag kommer att tänka på är tråden om kända oskulder. Tråden blev fullständigt översvämmad med inlägg om kända personer som uppenbarligen inte är oskulder (eller ens "var sena") men som olika personer av olika anledningar tyckte borde vara oskulder. Jag vill uppmana till lite allmän inläggsdisciplin. Det är frestande att dela med sig av sin åsikt i olika sammanhang, men tänkt efter först om det verkligen tillför tråden något (jag är lika skydlig som många andra ska medges).

Jag förstår att det är lätt hänt att en skvallerdisukssion utmynnar i en allmän diskussion om kändisen i fråga, men tappar inte forumet lite av sitt syfte då? Har sådana inlägg som jag nämner ovan resulterat i tillsägningar?

Helt enig med dig, fattar inte riktigt varför Skvaller inte skall behöva leva upp till sitt namn utan att det tydligen också skall vara platsen för en massa nonsensklotter av typen "fan vad jag hatar X" och "X är ful". Starta i så fall hellre ett underforum eller åtminstone en Laidbacktråd för "Diverse aggressioner och antipatier" och hänvisa sådana inlägg dit, skvaller är det ju inte. Visst, man kan rapportera men det verkar ju som om det finns ett slags olycklig konsensus om att inlägg av det här slaget hör hemma i Skvaller eftersom de är så många och långlivade.
Citera
2009-06-30, 23:14
Medlem
Snövits avatar
Skvaller är extremt svårmodererat då det ofta postas så jäkla mycket där. Men vill man veta något skvaller är det svårt att hitta det bland allt annat postat skit.

Det kanske är dax för nolltolerans med tillsägelser likt det som har tillämpats i I&I samt flera moderatoerer?
Citera
2009-07-01, 01:31
Medlem
cheeffs avatar
Håller med nästan... typ Det är väldigt mycket som du säger personliga åsikter som igentligen inte har nått med tråden att göra, blir ibland väldigt svårt att faktiskt hitta nått skvaller mellan alla "han är nog jude" eller "hon är fet och ful" kommentarer.

Tittade i en tråd där det försökte luskas fram vem "media-mannen" var som grisade runt mot kvinnor och jag tror dom kom fram till att det ryktades om att Fredrik Virtanen grisade runt mycket. Tyckte det lät intressant och gick till tråden om honom. Den innehöll nästan uteslutande snack om han var en bra skribent eller inte-.- Inte mycket skvaller där inte.

Sen ska man inte prata om M. Jackson tråden som är utom all räddning. Eller kanske har lugnat ner sej lite nu men handlade mest om att "ja han var peddo" kontra "nej han var inte alls det", fram och tillbaka. Sen växte ju den iofs med 90 miljoner nya inlägg på en timme så är nog ganska omöjligt att moderera den då.

Iaf det jag menade med nästan är att ibland kan det kanske vara svårt att skvallra utan att komma in lite på kategori 2, men visst finns det ju dom som glider in på den kategorin med helt sjuka antaganden som såklart bara är bajs men vissa har faktiskt ibland en poäng i mitt tycke... aja ett gränsfall.

Sen såklart alla hundra inlägg som säger "vem är det?" eller "det är ju för fan ingen kändis" som bara förpestar. Det jag menar är iallafall att det är nog som Snövit säger, är nog jävligt svårt att moderera i Skvaller då det i mitt tycke är så överdrivet mycket trams och skit som skrivs så är nog svårt att hålla i ordning. För varje medelande en mod rensar så kommer det 1000 nya
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in