Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Som du ser så finns det en lång rad skribenter som drivs av en fast övertygelse om att ena eller andra personen är ond på alla sätt och vis. Bara som ett exempel i mängden är signaturen HenrikJ envete fast i bilden av Daddy som jorden avskum.
Allt som förknippas med Daddy läses i ljuset av denna övertygelse. Det har inträtt ett svårt tunnelseende. Med det följer en myscket selektiv perception och tt våldsamt arbete för att omtolka allt - allt - för att upprätthålla denna hypotes (en hypotes som hålls för Sanning). Det går inte att ta miste på hur den stora, troligen enda, drivkraften är hat. Ett hat som i detta exempel riktas mot Daddy. Det finns inte minsta utrymmer till genuin reflektion över Dottern. Något inkännande med Dottern är det inte tal om. Med en sådan psykologisk beredskap är det naturligtvis helt omöjligt att upprätthålla någo slags neutralitet i förhållande till tillgänglig information eller till de människor som är inblandade.
Att jag nämner det beror på att denna enkla och högst mänskliga psykologiska process inte alls är ovanlig.
Vi ser exempel på dem i denna tråd.
Jag tror också vi kan se exempel på det i tjänstemännens handläggning av detta ärende. Ärendets utfall har varit mer avhängigt hur mycket hat man tagit sig friheten att spela ut än omsorg om Dotterns väl och ve.
Så rätt du har Pentyl, enligt mitt sätt att se på hela detta, ser jag också att barnets mående verkar ha blivit en biverkning som bortses ifrån. Hennes livssituation dribblas bort i ett töcken av dimridåer.
HenrikJ anser att flickan har det bra, det är ett ytterst märkligt påstående då det framkommit annat. Hon har mycket tydligt visat på motsatsen, tex genom att uppvisa ett hysteriskt beteende.
Det skylls på Joakim på ett ytterst betydande sätt av några få skribenter vilket är helt verklighetsfrämmande.
Det är situationen som skapar barnets verklighet, en svår verklighet lever hon i.
En verklighet skapad av de hon är beroende av.
Vems är felet? Är det en persons fel? Är det samtliga inblandades fel? När gick det fel? Vad är fel?
Spelar det någon roll egentligen?
Nu är nu och framtiden är viktig. Nu är det dags att göra bot. Ändra på det dåliga till något bra.
HenrikJ, jag kommer aldrig att bespara mig tårar när barn far illa, vilket detta barn gör.