2010-09-05, 12:11
Medlem
Kimbo

Jag tror inte att rättsapparaten har rätt att ställa så´na krav på en enskild medborgare. Och jag vet inte heller om jag litar på JR i tolkningen av överenskommelsen.

Tänker man efter lite så tror jag nog snarare att DI´s beslut ligger till grund för avtalet om att inte "outa" flickan mer på nätet. Dvs att mamman/DI väcker inget åtal mot JR, så länge han INTE skriver om barnet/mamman.

För det fanns ju, enligt DI fog för att väcka åtal om mamman nu önskade det. Och om jag uppfattat det rätt.

Att JR skulle erkänna sakens riktiga omständighet tror jag inte en sekund på. Ist gör han sig till "the good guy". De ber honom och han förstår, instämmer och fattar vidden av vad han utsatt sin dotter och hennes mamma för? Inte så troligt va?

Hahha.. Lite kul är det allt att han avslutar med: "Så länge de håller sig på mattan, så följer han deras spelregler". Jo, ja.. Men visst. Fint att avsluta med ett hot! Fint att ha så stor tilltro till sin egna person att man inbillar sig att man i sin sjukdom ska få alla andra att förstå hur fel de har och hur rätt man är själv. Håhåjaja! JR skuter sig själv i foten HELA TIDEN! Hålfotsinlägg.. Någon?
Citera
2010-09-05, 16:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Någon juridiskt kunnig person borde titta på detta, d.v.s där han skriver att han lovat rätten att inte publicera känsligt material om dottern, så länge inga som helst utredningar om gränslöshet görs. Det är i en kommentar han skriver det, minns inte under vilket inlägg och går in i bloggen i fråga så sällan som möjligt...
Det ser ut som en utpressningssituation, vad jag undrar är om man verkligen har rätt att ställa sådana ultimatum.
Nej, man kan inte ställa sådant ultimatum.

Joakim försöker få det att framstå som om han på något sätt har makt att styra över de beslut som tas - dvs att hans blogg skulle betraktas som en maktfaktor som skulle skrämma myndigheterna.
Så är det givetvis inte. Om det kommer att föreligga skäl för att öppna en ny utredning mot Joakim för att flickan signalerar att det försigår oegentligheter så kommer en ny utredning att öppnas.
Joakim skrämmer inte myndigheterna med sina hot.

Vad Joakim däremot inte förstår, och borde tänka på, är att han när han påstår att han skrämt myndigheterna till tystnad och till att inte agera gällande utredningar och gränslöst beteende faktiskt säger att det finns skäl att utreda honom - men att de inte vågar på grund av hans hot.
Jag skulle alltså akta mig för att sprida en sådan bild om mig själv om jag vore Joakim.
Citera
2010-09-05, 18:34
Bannlyst
Är det såna här fall som drivs till domstol förstår jag till fullo, när man skaffa två familjer parallellt så är det ju bäddat för problem. Gifta män som skaffar två familjer parallellt gör ju att problem uppstår. I det här fallet är det kvinnan som har valt att gå ut med vårdnadstvisten på internet och mannen som känner sig uthängd.

Det är klart att det blir vårdnadstvister när folk inte planerar bättre än så, vad får en att skaffa två familjer samtidigt? Det måste ju vara något radiskalt fel. Hoppas det inte är allt för vanligt i alla fall.

Någonstans måste ju folk förstå själv, det kan ju inte vara information som saknas utan sunt förnuft. Och hur fungerar medling i såna fall? När det saknas sunt förnuft och säkerligen lite annat innan för pannbenet också så hur ska andra kunna hjälpa när det har gått så långt?

Mansjourer (och kvinnojourer, helst gemensamt) bör och ska jobba med preventiva metoder och nå ut till unga innan situationerna uppstår. Man bör informera om hur man sköter sina relationer och om att bägge parterna bör ta del av barnets skötsel för att barn ska få bästa kontakt med sina bägge viktiga föräldrar.

Citat:
Att lägga ut något i eget namn o sen utsätta både din och min omgivning för detta är ju det jag egentligen hakar mig mest på och reagerar emot.
Tompten.

http://blogg.aftonbladet.se/14232/2007/11/642219#comments
Citera
2010-09-05, 20:01
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHemming
Är det såna här fall som drivs till domstol förstår jag till fullo, när man skaffa två familjer parallellt så är det ju bäddat för problem. Gifta män som skaffar två familjer parallellt gör ju att problem uppstår. I det här fallet är det kvinnan som har valt att gå ut med vårdnadstvisten på internet och mannen som känner sig uthängd.

Det är klart att det blir vårdnadstvister när folk inte planerar bättre än så, vad får en att skaffa två familjer samtidigt? Det måste ju vara något radiskalt fel. Hoppas det inte är allt för vanligt i alla fall.

Någonstans måste ju folk förstå själv, det kan ju inte vara information som saknas utan sunt förnuft. Och hur fungerar medling i såna fall? När det saknas sunt förnuft och säkerligen lite annat innan för pannbenet också så hur ska andra kunna hjälpa när det har gått så långt?

Mansjourer (och kvinnojourer, helst gemensamt) bör och ska jobba med preventiva metoder och nå ut till unga innan situationerna uppstår. Man bör informera om hur man sköter sina relationer och om att bägge parterna bör ta del av barnets skötsel för att barn ska få bästa kontakt med sina bägge viktiga föräldrar.

http://blogg.aftonbladet.se/14232/2007/11/642219#comments

Mycket intressant länk. Det hela påminner mycket om Leroys berättelse om sin gode vän, och är väl värd att diskuteras här. Bloggen är en partsinlaga, men det var ju Daddys också. Är det alltså rätt att slåss offentligt på nätet ibland men ibland inte?

Ursprungligen postat av Leroy1
Citat:
Ni verkar vara samma gäng som njuter av att diskutera detta in absurdum. Ta upp andra spår än frågan som JanH lyfte. Flera Nick av samma användare som florerar?
(Med tanke på alla konstiga sammanfallande kommentarer.)

Varför skulle inte denna fråga vara relevant, och varför skulle vi "ta upp andra spår"?
Ingenting hindrar väl att man gör både och?
Citera
2010-09-05, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Mycket intressant länk. Det hela påminner mycket om Leroys berättelse om sin gode vän, och är väl värd att diskuteras här. Bloggen är en partsinlaga, men det var ju Daddys också. Är det alltså rätt att slåss offentligt på nätet ibland men ibland inte?

Ursprungligen postat av Leroy1

Varför skulle inte denna fråga vara relevant, och varför skulle vi "ta upp andra spår"?
Ingenting hindrar väl att man gör både och?

På tal om att kalla någon pappa. Om man som pappa ber kvinnan man väntar barn med att skaffa andra som stöd för barnets uppväxt för att man själv inte kommer att delta så måste man ju förstå att om man sen kommer på att man vill delta och det redan finns en man som barnet kallar för pappa, att det blir problem för ett väldigt litet barn om det ska bli två pappa. Att kräva att barnet ska använda pappa-uttrycket då verkar mycket egoistiskt och egotrippat. De i bloggen hade ett förhållande i ett helt år innan graviditeten uppstod!

Den man som Leroy beskriver verkar inte vara vuxen. Det låter som en person som skyller på allt på andra.

Sen tycker jag inte att den här kvinnan har hängt ut så mycket jämfört med hur Joakim har exponerat dottern med polisförhöret.
Citera
2010-09-05, 20:50
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHemming
Sen tycker jag inte att den här kvinnan har hängt ut så mycket jämfört med hur Joakim har exponerat dottern med polisförhöret.

Nej, verkligen inte! Den här kvinnan bloggar ju mest om allt möjligt annat. Det är undantag att hon skriver om tvisten om dottern. Mest när Tompten (flickans pappa) skriver långa kommentarer nätterna igenom, som hon uttrycker det nånstans.
Han verkar betrakta sig som kvinnans ställföreträdande pappa och tjatar om vad hon ska göra och tycka, samtidigt som hon anses vara en fullfjädrad femme fatale som förfört en hjälplös tjugo år äldre man.
Citera
2010-09-06, 07:03
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Nej, verkligen inte! Den här kvinnan bloggar ju mest om allt möjligt annat. Det är undantag att hon skriver om tvisten om dottern. Mest när Tompten (flickans pappa) skriver långa kommentarer nätterna igenom, som hon uttrycker det nånstans.
Han verkar betrakta sig som kvinnans ställföreträdande pappa och tjatar om vad hon ska göra och tycka, samtidigt som hon anses vara en fullfjädrad femme fatale som förfört en hjälplös tjugo år äldre man.

Klart hon har. Enligt Leroys uppfattning så är det så här: "En älskarinna som försökte sno en gift man? "
Det är ju faktiskt synd om den stackars kraken till man som råkar ut för en sådan fräck varelse som försöker stjäla en bara så där.
Citera
2010-09-06, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmenvafan
Kimbo
Jag tror inte att rättsapparaten har rätt att ställa så´na krav på en enskild medborgare. Och jag vet inte heller om jag litar på JR i tolkningen av överenskommelsen.
Tänker man efter lite så tror jag nog snarare att DI´s beslut ligger till grund för avtalet om att inte "outa" flickan mer på nätet. Dvs att mamman/DI väcker inget åtal mot JR, så länge han INTE skriver om barnet/mamman.
För det fanns ju, enligt DI fog för att väcka åtal om mamman nu önskade det. Och om jag uppfattat det rätt.
Att JR skulle erkänna sakens riktiga omständighet tror jag inte en sekund på. Ist gör han sig till "the good guy". De ber honom och han förstår, instämmer och fattar vidden av vad han utsatt sin dotter och hennes mamma för? Inte så troligt va?
Hahha.. Lite kul är det allt att han avslutar med: "Så länge de håller sig på mattan, så följer han deras spelregler". Jo, ja.. Men visst. Fint att avsluta med ett hot! Fint att ha så stor tilltro till sin egna person att man inbillar sig att man i sin sjukdom ska få alla andra att förstå hur fel de har och hur rätt man är själv. Håhåjaja! JR skuter sig själv i foten HELA TIDEN! Hålfotsinlägg.. Någon?
Ståltåhätta är nog att rekommendera
Citera
2010-09-06, 14:55
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmenvafan

Det här låter inte helt juridiskt korrekt heller - det vill säga om skriverierna var åtalbara (och det låter sannolikt) så tror jag inte att det i sig har med saken att göra om han fortsätter outa eller inte. Lagen brukar väl inte fungera så - "om du inte gör om det så väcker vi inte åtal".
Fast jag vet inte.
Citera
2010-09-06, 15:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det här låter inte helt juridiskt korrekt heller - det vill säga om skriverierna var åtalbara (och det låter sannolikt) så tror jag inte att det i sig har med saken att göra om han fortsätter outa eller inte. Lagen brukar väl inte fungera så - "om du inte gör om det så väcker vi inte åtal".
Fast jag vet inte.
Jo, i sådana här mål kan det fungera så eftersom det handlar om enskilt och inte allmänt åtal - det är alltså mamman som avgör om åtal får väckas. Vill inte hon driva målet så får inte åklagaren väcka åtal.
Citera
2010-09-06, 15:14
Bannlyst
Citat:
Fast jag vet inte.
Nja, nu går ju inte detta under allmänt åtal, det är upp till mamman om hon vill dra Joakim inför domstol. Vilket jag absolut tycker att hon ska göra om han inte håller sig på mattan.
Läs sid 7 och 8: http://www.datainspektionen.se/Documents/beslut/2010-05-06-blogg.pdf
Citera
2010-09-06, 17:23
Medlem
Naturligtvis kan inte staten tvinga Joakim.

Men som sagt, mamman kan ju väcka enskilt åtal. Och kan därmed också använda det i ett förhandlingläge om hon så önskar. Både för sig själv och barnet.

Dit hän tror jag att det kommit.

Inget annat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in