2010-07-18, 03:38
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Men OM det är så att det ena könet är mer utsatt för dödligt våld än det andra så kan det ju finnas anledning att rikta pengarna - inte sant?

Pengarna ska riktas till de som behöver det. Inte som idag, 100% till kvinnorna. Alla andra insatser än det skadar vårt samhälle.

Citat:
Sedan kan jag hålla med om att det hade varit väldigt bra om man hade ett gemensamt arbete mot våld och övergrepp, men risken är tror jag att det också skulle bli något som män ansåg att kvinnor kunde pyssla med eftersom de ju har det "i blodet" att vara vårdande!

Det förekommer ganska frekvent här på forumet uttryck för attityder att kvinnor som inte både kämpar för mäns och kvinnors rättigheter är skit, men jag ser inte prov på det motsatta - alltså att män skulle ha någon anledning att kämpa för kvinnor utan den kampen ska bara förbehållas de kvinnor som tillhör den enskilde mannen. Skulle för övrigt vara intressant att se hur det ligger til med ideellt arbete överhuvud taget - hur många män respektive kvinnor är inblandade i sådant som inte genererar pengar? Skulle tro att kvinnor är överrepresenterade om det handlar om ideellt arbete som riktar sig till alla. (Vet at det finns en massa män inom idrottsrörelsen som lägger ner en hel del gratisjobb och även inom t.ex. länkrörelsen, men de de riktar sig till är i övervägande mening också pojkar/män).

BRIS, diverse telefonjourer som "någon at tala med" etc - hur många män är engagerade i sådant?

Det kanske är sant, men det är inte min poäng. min poäng är att just kvinnoorganisationer, oavsett vem som utövar detta.. tar de hand om "mäns våld mot kvinnor" så finns mycket pengar att hämta.. och det är ta mig fan diskriminerande
Citera
2010-07-18, 03:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Vadå ta pengar ifrån? Fråga dig istället varför vi ger en miljard till kvinnor och inte till våldsoffer? Fast, du kanske inte ens har tänkt på att det finns kvinnor som slår män, och att när regereringen ger kvinnor pengar så är det inte direkt .. rättvist? En miljard går till kvinnliga offer, inga pengar går till manliga offer. Är du för jämställdhet, eller kvinnlig dominans?

Du anklagar mig för att inte veta vad jag pratar om, att vara arrogant och ettrig. Jag har generellt ganska bra underbyggda åsikter, vilka du kan se här, https://www.flashback.org/t1190642

Därför att kvinnor har jobbat upp en organisation. Ska de inte få det för att inte män har gjort detsamma? Så kan man ju inte resonera. Frågan är om män klarar av att organsiera, eller om de gör som du bara sitter och skriker på internet om vad kvinnor får. Tycker du det är viktigt kan du ta foten ur munnen och göra något. Försök i alla fall resonera vettigt. När män jobbar ideellt, eller för all delen om kvinnor jobbar ideellt för att hjälpa män så kan de också söka de här pengarna som tycks vara allt du intressera dig för. Det flyger som bekant inte stekta sparvar i käften på en så man får allt för lite själv också.

Kanske Daddy så småningom och andra män i hans situation kan gå ner i arbetstid och jobba ideellt med ditt ekonomiska stöd och då kan de söka bidrag sen enligt samma premisser som alla andra. Vore inte det en strålande idé?

Män i vårdnadstvister måste ju göra något med sina erfarenhet och samla sig för att organisera sig. Vem ska annars samla deras kunskaper? Fotbollsklubben, syjuntan, BRIS eller en mansjour startad utav eldsjälar? Vilket tror du passar bäst?

Angående din inledande meningar, menar du att kvinnor aldrig är våldsoffer?
Citera
2010-07-18, 03:40
Bannlyst
Citat:
Pengarna ska riktas till de som behöver det. Inte som idag, 100% till kvinnorna. Alla andra insatser än det skadar vårt samhälle.

Det kanske är sant, men det är inte min poäng. min poäng är att just kvinnoorganisationer, oavsett vem som utövar detta.. tar de hand om "mäns våld mot kvinnor" så finns mycket pengar att hämta.. och det är ta mig fan diskriminerande

Men varför bryr sig ingen om de här männen? Varför tror du att män är så dåliga på att organisera sig?
Citera
2010-07-18, 03:40
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Men OM det är så att det ena könet är mer utsatt för dödligt våld än det andra så kan det ju finnas anledning att rikta pengarna - inte sant?

Nej. Varför då? Konstatera varför problemet finns och attackera det på individnivå.. sen kanske det råkar vara flest pojkar eller flickor.. men att FRÅN BÖRJAN när man inte ens vet hur det ligger till diskriminera ett kön.. det är tamejfan inte OK i min bok.
Citera
2010-07-18, 03:41
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHemming
Men varför bryr sig ingen om de här männen? Varför tror du att män är så dåliga på att organisera sig?

Oavsett, menar du att de ska få mindre pengar i bidrag för det?
Citera
2010-07-18, 03:42
Bannlyst
Citat:
Nej. Varför då? Konstatera varför problemet finns och attackera det på individnivå.. sen kanske det råkar vara flest pojkar eller flickor.. men att FRÅN BÖRJAN när man inte ens vet hur det ligger till diskriminera ett kön.. det är tamejfan inte OK i min bok.

Men snälla lilla vän, det står dig fritt när som helst att börja engagera dig för detta. Varsågod. Vem har du tänkt ska göra det här när du är för fin i kanten då?
Citera
2010-07-18, 03:44
Bannlyst
Citat:
Oavsett, menar du att de ska få mindre pengar i bidrag för det?

Menar du att du ska få ett bidrag hem i brevlådan för ingenting? Visst förstår väl även du att en organisation måste finnas, med verksamhetsbeskrivning och allt för att kunna få pengar. Eller ville du ha till en extra rötjut varje helg som kompensation?

Varför är inte vårdnadstvister en samlande faktor för en organisation. Samla pengar, res runt i landet och stötta där det behövs. Engagera dig om du vill ha fart, för vem har du täntk ska göra det egentligen?
Citera
2010-07-18, 03:45
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Därför att kvinnor har jobbat upp en organisation. Ska de inte få det för att inte män har gjort detsamma? Så kan man ju inte resonera. Frågan är om män klarar av att organsiera, eller om de gör som du bara sitter och skriker på internet om vad kvinnor får. Tycker du det är viktigt kan du ta foten ur munnen och göra något. Försök i alla fall resonera vettigt. När män jobbar ideellt, eller för all delen om kvinnor jobbar ideellt för att hjälpa män så kan de också söka de här pengarna som tycks vara allt du intressera dig för. Det flyger som bekant inte stekta sparvar i käften på en så man får allt för lite själv också.

Nej, ditt ärkenöt. Kvinnor ska inte få mer av de statliga medlen för att gjort mer tidigare. Exakt så resonerar man. Jag gör dessutom saker utöver detta. Mina resonemang är hyggligt vettiga, det finns nog fler som kan säga att jag inte är helt ute och cyklar.

Det du pratar om att jobba ideellt.. visst, det är väl bra, men när valde regeringen senast att lägga ner 1000 miljoner kronoer på "mansproblem"? Ser du inte hur jävla skevt det är?
Citera
2010-07-18, 03:48
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Menar du att du ska få ett bidrag hem i brevlådan för ingenting? Visst förstår väl även du att en organisation måste finnas, med verksamhetsbeskrivning och allt för att kunna få pengar. Eller ville du ha till en extra rötjut varje helg som kompensation?

Varför är inte vårdnadstvister en samlande faktor för en organisation. Samla pengar, res runt i landet och stötta där det behövs. Engagera dig om du vill ha fart, för vem har du täntk ska göra det egentligen?

Jag fattar inte.. har jag sagt att jag ska få pengar för inget? Men när REGERINGEN väljer att spendera 1000 miljoner kroner på "mäns våld mot kvinnor" vilket är ett problem som inte alls är så ensidigt, så kanske man hade valt att lägga 70/30, men.. det sker inte. man ger INGA pengar alls till män och deras problem. Men, du kan ju sitta där och tro att män får lika mycket pengar.
Citera
2010-07-18, 03:48
Bannlyst
Citat:
Nej, ditt ärkenöt. Kvinnor ska inte få mer av de statliga medlen för att gjort mer tidigare. Exakt så resonerar man. Jag gör dessutom saker utöver detta. Mina resonemang är hyggligt vettiga, det finns nog fler som kan säga att jag inte är helt ute och cyklar.

Det du pratar om att jobba ideellt.. visst, det är väl bra, men när valde regeringen senast att lägga ner 1000 miljoner kronoer på "mansproblem"? Ser du inte hur jävla skevt det är?

Så det här med att få pengar efter prestation gäller inte i det här fallet då?
Citera
2010-07-18, 03:53
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Så det här med att få pengar efter prestation gäller inte i det här fallet då?

Vadå detta fall? Menar du att andra saker i samhället där regeringen ger oss pengar är per kön, per prestation? Som.. trafikolyckor?

Vi kanske ska ha 2 budgetar där med? Varför är det EN budget, när våld i nära relationer uppenbarligen ger kvinnliga offer en miljard och manliga offer ingenting?

Jag har stor respekt för dig, Severiano, men här finns det en gräns. Antingen ger staten en mängd pengar till problemet och addresserar det oavsett kön, eller så ger man, som idag, alla pengar till att hjälpa problemet för ett kön..

För min del sticker det inte lite i ögonen.
Citera
2010-07-18, 04:03
Bannlyst
Citat:
Vadå detta fall? Menar du att andra saker i samhället där regeringen ger oss pengar är per kön, per prestation? Som.. trafikolyckor?

Vi kanske ska ha 2 budgetar där med? Varför är det EN budget, när våld i nära relationer uppenbarligen ger kvinnliga offer en miljard och manliga offer ingenting?

Jag har stor respekt för dig, Severiano, men här finns det en gräns. Antingen ger staten en mängd pengar till problemet och addresserar det oavsett kön, eller så ger man, som idag, alla pengar till att hjälpa problemet för ett kön..

För min del sticker det inte lite i ögonen.

Det måste ju finnas organisationer att ge pengarna till först, duh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in