Citat:
Om du hade tagit till dej det som skrivits i tråden angående ADHD så är man rörande överens om att man inte är en sämre förälder pga ADHD diagnosen, däremot kan man se hur problemen förknippade med ADHD har ställt till det för honom i relationen med mamman.
Ursprungligen postat av severiano
Så vad innebär funktionshindret ADHD då enligt dig? Och är det inte så att den diagnosen väldigt ofta tagits upp här i tråden som ett ytterligare skäl till att Daddy inte kan fungera som förälder? Då kan vi alltså helt bortse från den i fortsättningen alltså - enligt dig befinner sig Daddy i en kris och det bästa sättet att bemöta folk i kris är att gå hårt åt dem....eller?
Ditt svar gör nog inte bara mig förvirrad är jag rädd....
Ditt svar gör nog inte bara mig förvirrad är jag rädd....
ADHD är en funktionsnedsättning, det stämmer, men det gäller ju inte allt...
En persom med nedsatt syn får problem att köra bil, och om personen inte förstår att den har en synnedsättning utan tror att alla ser världen som den personen gör så är risken stor att den personens självuppfattning blir skev gällande bilkörning samt att konflikter kan uppstå med en ev passagerare angående bilkörningen.
När personen får fastställt att det är synen som är nedsatt bör personen också inse att att det är lämpligt att vidta åtgärder för att få fullgod syn, och tills dess att glasögon finns med rätt styrka bör personen inte köra bil, men det hindrar inte att åka bil och bestämma vart målet för färden ska vara.
För att anpassa detta exempel till ADHD, så låt oss anta att man provar sig fram med olika styrkor på glasögonen, en del styrkor passar bättre andra sämre, och under den tiden får man anpassa bilkörandet efter hur styrkan passar tills man hittat rätt styrka.
Detta innebär att personen är fullt kapabel att köra bil i övrigt, vet hur man växlar och när, vet var bilen ska vara placerad på vägen, vet vad skyltar betyder osv, med andra ord kan vara en god förare med en synnedsättning som med rätt verktyg (glasögon med rätt styrka) inte inverkar på förmågan att köra bil även om själva synnedsättningen kvarstår.
Det du säger är att man pga denna synnedsättning inte skulle kunna diskutera eller bemöta påståenden som denna bilförare gör gällande att det är andra trafikanters fel att det blivit krockar, och det opponerar jag mej emot. Varken synnedsättning eller ADHD har med förmågan att se sin egen del att göra.