Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jo, det gäller.... /Husvagnssvensson enträgna fråga, min anm./
Tingsrätten utgår från att händelsen ägt rum när de vidtar åtgärder....det framgår ju.
Jag vill inte ta ordet ur HvS:s mun, den debattören har förmåga att tala för sig själv, men jag tror HvS säker att steg för steg tvinga fram en precis argumentation och ett exaktare ställningstagande i varje logiskt led i de olika lutledningar som många gör här.
Det är nämligen just så som också rätten måste göra.
(Och givet det extremt vida tolkningsutrymmet så borde vi kunna enas om att det debatterade interimistiska beslutet är långt från så precist uttryckt som det borde).
OM rätten hade funnit det bevisat att Daddy hade utfört handling A, B och C,
OCH
OM rätten hade funnit det troligt att Daddy också i frmtiden skulle komma att utföra A, B eller C,
SÅ borde rätten också ha skrivit: "Tingsrätten finner det styrkt att Daddy utfört A, B och C,
OCH rätten finner det finns en stor risk att Daddy också i framtiden kommer utföra A, B och C
OCH rätten skall särskilt beakta risken för att barn far illa varför...
SLUTSATS ... Dottern skall träffa fadern i sällskap med kontaktperson".
Men så skriver inte Varbergs tingsrätt.
Hade de varit av den åsikten så hade de skrivit så - skriver rätten inte så, så är rätten inte av den uppfattningen.
Jag kan inte göra reda på rättens text på annat sätt än så här:
Rätten finner det inte styrkt att Daddy begått brott eller ens de handlingar han av Modern och socialtjänst påstås ha gjort (åklagaren påstår det inte, min anm), men det kanske trots allt är något lurt med det här. Enär utredningsunderlaget är i allt väsentligt bristfälligt måste vi reda ut ett och annat. Men om det kanske är nåt lurt så har vi ju sagt att det kanske finns en risk för illafarande och stipulerar kontaktpersonumgänge.
Dvs, jag
tror att rätten
tror att det
kan finnas en risk för att Dottern far illa på något ännu inte klarlagt sätt. Och att rätten vill ha den saken utredd.
På något plan kan jag hysa förståelse för utredningsviljan och att rätten är mån om Dottern. Om rätten tycker det kanske finns vissa indikationer på att missförhållanden kan föreligga (t ex socialtjänstens misstankar härom) så har rätten i den här sortens mål att
ex officio tillse att saken reds ut.
Men (!) frågan är på hur svaga/starka indicier rätten kan intervenera så extremt kraftigt (och garanterat menligt) i en så ung flickas liv? Härvidlag kan vi bara konstatera att domstolen, otvistligen, inte redovisat hur den värderat bevisningen/informationen.
Det är i sig ett mycket allvarligt problem, ett principiellt rättssäkerhetsproblem. (Jämför de riktigt skandalösa fall då rätten inte heller redovisat sina tankegånger vidare noga, avfärdat misstankarna och barnet farit illa bortom det föreställningsbara).
Nästa fråga är hur i jösse namn man i ett rättssamhälle, som hyllar barnens rättigheter, kan tillåta att denna numera avslutade utredning kan få ta tio månader och hela processen fem år? En utredning som rimligen borde kunna vara avklarad på i arbetstid en eller två veckor, fördelat på en ā två månader.
När för medborgaren livsavgörande beslut tillåts dra ut på tiden - en tid då medborgaren helt maktlös bara har att vänta - leder det inte till annat än ren depressivitet eller rentav apati.
När hel väntetiden dessutom tar formen av ett preliminärt skyldigbeslut är det svårt att hålla modet uppe. Speciellt som det preliminära skyldigbeslutet tenderar att få kraftfulla effekter i sig: Även om man omsider finner det vara grundlösa anklagelser har men med denna tidsåtgång skapat en därmed etablerad situation som rätten ofta hänvisar till att man inte vill bryta.
Europadomstolen har i några fall uttryckt att när det rör sig om så för barnet allvarliga saker (i de fallet sexuella övergrepp) så måste man hysa förståelse för att staten agerar kraftfullt - i det fallet diskuterades om ett ytterst begränsat umgänge i sig var acceptabelt: man avhandlade Proportionalitetsprincipen. Däremot hade Europadomstolen ingen förståelse för att en sådan utredning drog ut på tiden, även om utredningen var svår).