2010-05-22, 01:03
Medlem
Bagarn.

Då tycker jag vi lägger den diskussionen bakom oss nu, inte längre ser det som ett hinder. Vi låter det handla om frågan om barnet har fått möjlighet till umgänge med sin far, sysskon och övrig släkt samt faderns vänner. Vi inte längre diskuterar person eller saker in absurdum, när varken fastställd diagnos eller dom finns.
Vi diskuterar i stället om det kan vara så att utredningar skett på ett bra sätt eller inte. Vi pratar om barnens rätt till sina sociala baser, funderar på vilken vilja, ev. lämplighet samt möjlighet till bevisad förmåga myndigheter bidragit till.

Det förekomer så många ovidkommande detaljer som man väljer att lyfta/diskutera som visar att man fortsatt vill att status quo skall råda eller att pappan skall hindras från framtida möjlighet till kontakt i stället för att diskutera om barnet har rätt till sina föräldrar och ifrågasätta om en far ev. har rätt att träffa sitt barn fast den andre parten inte vill det. Fundera över om vuxna har mer rätt än barnen.

Leroy
Citera
2010-05-22, 01:04
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leroy1
KiaW.

Ni fastnar gång på gång i förhör av flickan och det MB.- Förhörsledaren (Bekant signatur om man kollat bloggen, ng har jag sett den signaturen på flera ställen? Undra hur många gånger jag har hört dessa frågorna och fraser upprepats?) Man via många frågor fått barnet att prata kring detta. Handlar det om att leta efter sanning eller att höra det man vill höra? Leta efter saker att hänga upp en anklagelse på eller en öppen frågeställning där man vill belysa hur detev förhållit sig eller så?

Ja som man ropar får man svar brukar man säga, men det beror ju på vad man ropar.

Leroy
Jag måste vara trött...vilka är "ni"? Vad syftar du på när du pratar om MB?

Sakfågan var om daddy blivit felbehandlad av myndigheterna, för att ta reda på det måste man ju titta på vad som föranledde myndigheternas inkopplande och därefter titta på om de felbehandlade honom. Hänger du med på det?

I detta kommer ständigt samma sak upp, nämligen ett konstaterande från flera om att daddy blev falskt anklagad för sexualbrott.
Jag håller inte med och menar att efter utredning visade det sig att man inte fann bevis för att ett övergrepp skett, samtidigt visar det sig att det fanns grund för mamman att ta upp saken med myndigheterna.
Min uppfattning och åsikt är att det finns goda grunder att tro att både daddy och mamman berättar sanningen, och de grunderna återfinns i förhöret om flickan vilket hänvisas till i mina argument.
Hänger du fortfarande med?

Så här långt har både mamman, och åklagaren (samt förhörsledaren) gjort sitt jobb, mamman har låtit myndigheterna utreda det hon fått höra från dottern, myndigheterrna har utrett och lagt ner misstankarna...

Det som händer därefter är den viktiga frågan, den som det finns väldigt många åsikter om, nämligen hur socialen hanterar saken....och här blir vi alla störda av att det om och om igen tas upp att daddy är falskt anklagad för sexualbrott, att förhörsledaren gjort det ena felet efter det andra trots att daddy blev friad från misstankar efter att förhöret genomförts....och så börjar vi om igen.

Du räknar antalet gånger förhöret tas upp av mej, var då snäll och räkna antalet gånger det är som ett svar på något som har anknytning till det.

Blanda inte ihop mej med andra är du snäll, används förhöret i andra syften av andra så får det stå för dem. Vi kan inte komma ifrån att det är en central fråga då sakfrågan är om daddy blivit felbehandlad av myndigeterna då han blev anklagad för sexualbrott.

Sen skulle det vara önskvärt om du själv deltar i diskussionerna istället för att klaga över hur andra diskuterar. Hittills har jag bara sett dej upprepa vad du anser sakfrågorna är och komma med flummiga frågor.
Citera
2010-05-22, 01:06
Medlem
KiaW
Ni= De som fastnat i att leta fel i stället för att diskutera lösning.

MB= Förhorsledaren.

Nej KiaW. Jag räknar inte antalet gånger du tagit upp förhören Jag bara noterar vilka som gång efter gång tar upp olika saker kopplat till dessa. Som inte kan släppa detta och se till att gå vidare.

Verkar ha fastnat i prestige frågor i stället för att diskutera framtida lösningar.

Leroy
Senast redigerad av Leroy1 2010-05-22 kl. 01:12.
Citera
2010-05-22, 01:14
Bannlyst
Citat:
KiaW

MB= Förhorsledaren.

Nej KiaW. Jag räknar inte antalet gånger du tagit upp förhören Jag bara noterar vilka som gång efter gång tar upp olika saker kopplat till dessa. Som inte kan släppa detta och se till att gå vidare.

Verkar ha fastnat i prestige frågor i stället för att diskutera framtida lösningar.

Leroy

Jag är i alla fall väldigt lösningsorienterad av mig Leroy så därför ställde jag mina frågor till dig.
Citera
2010-05-22, 01:18
Medlem
Det är bra det severiano.

Inga dolda meningar, budskap eller hot.

Förr eller senare så hinner sanningen ikapp de som far med osanning, eller väljer att vrida på den verklighet som råder.

Då får vi vuxna stå till svars om vi kan, oavsett det gäller barn eller vuxna.

Leroy
Citera
2010-05-22, 01:22
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Snälla rara "Logga-ut"--varför gör du dig till tolk för andra? Du svarar upprepat på saker som jag adresserar till andra--det är liksom det som är meningen med citera-funktrionen, alltså att det man skriver är adresserat till dem man citerar....

Som jag skrev från början så var det ett tag sen jag läste förhöret, så om ni vill vara så snälla att "jog my memory" genom att länka till där jag kan läsa det igen är det uppskattat.

Logga-ut svarade sen iofs inte på om kopia på ljudupptagningar eller teckning från detta som jag och andra kunde få lyssna/titta på fanns, vilket Logga-ut alltså insinuerade...

Och nu påstår också KiaW att det finns en teckning föreställande en snopp--en snopp enligt vems definition frågar jag då bara?

Frågan om hur man ska tolka begreppet "återberätta" kan vi nog lämna till ett annat forum, vad jag vet kan jag sedan uttala i den tråden. Om nån av er två nu startar en. Annars kanske jag gör det själv...

:goof: Logga-ut till Anteaus: "Frågan ställdes. Även om du inte förstod och kunde greppa och tolka det."
Suck...
Citat:
återberätta

1. föra vidare en berättelse som man själv fått berättad för sig
2. (överfört) berätta om en händelse; konstruera en berättelse runt något och återge denna
Kan du vara snäll och lämna det nu?

Flickan ska ha gjort en teckning som föreställde en huvudfoting med ett streck (vet ej om det är ordagrant) mellan benen, detta enligt daddy...varför läser du inte daddys blogg istället, allt vi diskuterar utgår ju från den.
Citera
2010-05-22, 01:28
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
KiaW

MB= Förhorsledaren.

Leroy
Har jag fastnat i att leta fel? Läs om, läs rätt...
Är det inte du och andra som fastnat i att skuldbelägga mamman genom att ständigt återkomma till att daddy är falskt anklagad och att barnet blev kidnappad och att myndigheterna hjälpte hennes bedrägliga beteende?
Hur vore det om ni tar ett steg tillbaka så att ni kan se hela bilden och äntligen börja diskutera lite nyanserat?
Citera
2010-05-22, 01:34
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Bagarn.

Citat:
Då tycker jag vi lägger den diskussionen bakom oss nu, inte längre ser det som ett hinder. Vi låter det handla om frågan om barnet har fått möjlighet till umgänge med sin far, sysskon och övrig släkt samt faderns vänner. Vi inte längre diskuterar person eller saker in absurdum, när varken fastställd diagnos eller dom finns.
Som jag har förstått saken så hade JR varannan-helgs umgänge fram till åtminstone nov.-08 ev. våren-09 då soc. gjorde en anmälan.
Citat:
Vi diskuterar i stället om det kan vara så att utredningar skett på ett bra sätt eller inte. Vi pratar om barnens rätt till sina sociala baser, funderar på vilken vilja, ev. lämplighet samt möjlighet till bevisad förmåga myndigheter bidragit till.
Återigen så verkar utredningarna sköts rätt JR blev ju frikänd. Att soc. avbröt umgänget vid utredningen tycker jag låter rimligt så att inte flickan kunde ev. påverkas av den för tillfället misstänkte. Jag anser att ett bevakat umgänge kunde startats någon vecka efter förhöret och det är mycket beklagligt att så inte skedde.
Citat:
Det förekomer så många ovidkommande detaljer som man väljer att lyfta/diskutera som visar att man fortsatt vill att status quo skall råda eller att pappan skall hindras från framtida möjlighet till kontakt i stället för att diskutera om barnet har rätt till sina föräldrar och ifrågasätta om en far ev. har rätt att träffa sitt barn fast den andre parten inte vill det. Fundera över om vuxna har mer rätt än barnen.
För att kunna finna lösningar måste man först identifiera problemen. Då kan det tyvärr bli diskussioner om småsaker utan att för den skull vill att status quo fortsätta råda. Det är barnet rätt som måste beaktas i första hand. I detta fallet så har barnet fått ett eget ombud och man får anse att myndigheterna har sett barnets bästa. Vad man därimot kan kritisera är att det tagit på tok för lång tid att få i gång ett umgänge.
Citera
2010-05-22, 01:40
Medlem
KiaW.

Ställ dig frågorna.
Vad har varit lönsamt? För vem?
Vilka har agerat och hur?

Skall man då fortsätta att stötta det som varit om nu pappan friats och barnet förlorat möjlighet till normalt umgänge under så lång tid?

Jag bara undrar hur du kan gå på den tråden och balansera eftersom det handlar om den rätta sanna vägen eller den fortsatta vägen på lös grund som förr eller senare kan visa sig kanske inte bära eller hålla för den belastning som den en dag måste kunna bära då kloka barn söker svar på frågan WHY. :
http://www.youtube.com/watch?v=A_hp2ubJaNo

Nobody answers the questions.

Leroy
Citera
2010-05-22, 01:46
Medlem
bagarn.

På papperet såg nog umgänget ut så. Hur det blev av är en annan sak.

I övrigt är jag possitiv till den insikt du visar om att det tagit allt för lång tid i det här fallet och att myndigheter inte agerat riktigt bra.

Ett barn som är 5-år borde efter 4-års diskussion/vårdnadstvist fått möjlighet till långt mycket mer tid med den andre föräldern, sysskon, släkt och vänner.

Tänk själva hur det skulle kännas om Ni inte ens fick läsa en godnattsaga för Era egna barn!

Leroy
Citera
2010-05-22, 07:55
Medlem
HenrikJ du har uppgett sådant som enbart kan komma från modern eller mormodern dvs det finns inte på bloggen att hitta. Då ser jag att du är ett språkrör för henne och anser att hon visst får komma till tals genom dig. Då faller snacket om att modern inte får komma till tals även om hon inte skriver själv.
Senast redigerad av Tyfonen 2010-05-22 kl. 07:59.
Citera
2010-05-22, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten

Jag har aldrig sagt att det är konstigt om Daddy missbrukade alkohol efter separationen, jag funderade bara på om han betett sig olämpligt pga alkoholmissbruk och oebhandlad ADHD som gjorde att han inte ensam fick ta ansvar för barnet.
Du pratar om och om igen om obehandlad adhd. Hur var Jocke som person när han hade obehandlad adhd? Och hur är han nu? Är han likadan nu som innan och vad är skillnaden? Hur agerade han i olika situationer innan och nu? Vad exakt är hans problematik med just den adhd han har? Vad har blivit bättre med medicineringen? När började han att medicinera?
Hur var mamman när hon missbrukade? Som bekant skadas vissa delar av hjärnan vid det missbruk hon hade och hur har det påverkat henne? Det är viktigt i det stora hela. Hur påverkade hennes missbruk deras förhållande? Hur är Jocke nu? Hur är mamman nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in