2011-06-08, 16:39
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
(min fetmarkering)

.
Har lite ont om tid, men ska försöaka svara lite snabbt:

Anklagelser om övergrepp bör socialen lämna över till polisen att utreda ja, om socialen först skulle göra en egen utredning kunde det vara förödande. Daddy har någonstans på sin nya blogg en film från danmark där socialen "förutreder", och det är långtifrån rättsäkert för den anklagadevilket filmen visar exempel på.

Däremot, när det är överlämnat till polisen finns inget som hindrar dem att sätta in stöd för mamman och hjälp att hantera resultatet av utredningen.
Nu gjordes inte det (vad som framgår i allafall), och då fanns chansen efter att polisutredningen lades ner. Soc skulle arbeta för barnet skull, och snabbt se till att sätta igång ett bevakat umgänge parallellt med den fortsatta utredningen...det hakade upp sig i många kuggar där på vägen och tiden gick.
Efter den första utredningen (efter att polisutredningen lades ner) fanns indikationer på att man sett att det fanns problem hos mamman, och man bestämde att ytterligare utredning på utredningshem skulle genomföras...och där gömde man helt bort umgänget - och tiden gick.

Nu tycks man ha glömt både utredningar och umgänge.
Citera
2011-06-08, 17:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Har lite ont om tid, men ska försöaka svara lite snabbt:

Anklagelser om övergrepp bör socialen lämna över till polisen att utreda ja, om socialen först skulle göra en egen utredning kunde det vara förödande. Daddy har någonstans på sin nya blogg en film från danmark där socialen "förutreder", och det är långtifrån rättsäkert för den anklagadevilket filmen visar exempel på.

Däremot, när det är överlämnat till polisen finns inget som hindrar dem att sätta in stöd för mamman och hjälp att hantera resultatet av utredningen.
Nu gjordes inte det (vad som framgår i allafall), och då fanns chansen efter att polisutredningen lades ner. Soc skulle arbeta för barnet skull, och snabbt se till att sätta igång ett bevakat umgänge parallellt med den fortsatta utredningen...det hakade upp sig i många kuggar där på vägen och tiden gick.
Efter den första utredningen (efter att polisutredningen lades ner) fanns indikationer på att man sett att det fanns problem hos mamman, och man bestämde att ytterligare utredning på utredningshem skulle genomföras...och där gömde man helt bort umgänget - och tiden gick.

OK. Fair enough. Jag förstår vad du menar. När en part i en vårdnadstvist ger yttryck för en så allvarlig anklagelse måste soc lämna över utredningen av övergreppet till polisen.

Men när socialen efter den nedlagda förundersökningen menar att det finns fortsatt anledning till oro; vad gör de då i praktiken annat än att bedriver egen brottsutredning?

Du och jag har ju diskuterat det förut, men beslutet av TR i oktober 2009 innebär ju att man sätter oskuldspresumtionen ur spel. Och här ställer sig ju familjerätten i Kungsbacka på den ena partens sida. När förundersökningen är nedlagd finns det ju inget som längre hindrar att man tar Joakim Ramstedts oro på lika stort allvar som mammans. Det gör man ju också uppenbarligen till slut, men trots att den visar sig välgrundad kvarstår de bevakade umgängena som inte kommer till stånd ända fram till familjehemsvistelsen. Och umgänge har fortfarande inte kommit till stånd.

Jag håller ändå inte med dig om vad som hände i samband med de motstridiga anmälningarna. Du säger att soc måste lämna över ärendet till polisen i det läget, men det innebär ju också att de gör ett val att tills vidare strunta i en allvarlig orosanmälan,för att det finns en ännu allvarligare. Någonstans här måste de ju sägas göra en bedömning och därmed ta ställning ändå?
Citera
2011-06-08, 17:30
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
...och där gömde man helt bort umgänget - och tiden gick.

Host host. Glömde bort! Ja, det var ju en snygg omskrivning....
Citera
2011-06-08, 18:22
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
OK. Fair enough. Jag förstår vad du menar. När en part i en vårdnadstvist ger yttryck för en så allvarlig anklagelse måste soc lämna över utredningen av övergreppet till polisen.

Men när socialen efter den nedlagda förundersökningen menar att det finns fortsatt anledning till oro; vad gör de då i praktiken annat än att bedriver egen brottsutredning?

Du och jag har ju diskuterat det förut, men beslutet av TR i oktober 2009 innebär ju att man sätter oskuldspresumtionen ur spel. Och här ställer sig ju familjerätten i Kungsbacka på den ena partens sida. När förundersökningen är nedlagd finns det ju inget som längre hindrar att man tar Joakim Ramstedts oro på lika stort allvar som mammans. Det gör man ju också uppenbarligen till slut, men trots att den visar sig välgrundad kvarstår de bevakade umgängena som inte kommer till stånd ända fram till familjehemsvistelsen. Och umgänge har fortfarande inte kommit till stånd.

Jag håller ändå inte med dig om vad som hände i samband med de motstridiga anmälningarna. Du säger att soc måste lämna över ärendet till polisen i det läget, men det innebär ju också att de gör ett val att tills vidare strunta i en allvarlig orosanmälan,för att det finns en ännu allvarligare. Någonstans här måste de ju sägas göra en bedömning och därmed ta ställning ändå?
Har du läst de två presenterade dokumenten som påstås vara samtida orosanmälningar (vilket jag i och för sig betvivlar av redan nämnda skäl) - dock skillnaden i substans på det mamman presenterar helt utan att man ens tar med övergrepp i bilden och det som Joakim lämnar in, kan du verkligen inte se det?
Citera
2011-06-08, 18:56
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Maria Brages fortsatta utredning var den som skedde efter det att förundersökningen om övergrepp lades ner. Hon arbetar nära socialen i form av barnhuset i Göteborg. Varför fortsätter utredningen mot Joakim Ramstedt när det står klart att det inte kommer att bli något åtal?

Man skall misstro slumpen. Det finns inga säkra belägg för det som Joakim Ramstedt misstänker angående PUL-anmälan. Men menar ni att det är uteslutet att man beslutat att lägga den på is för att inte förstöra något i den känsliga vårdnadstvisten? Men visst kan det vara en slump att polisen ringer när Daddys blogg börjar ta upp hans vårdnadstvist igen.

På Daddys blogg finns i alla fall nu belägg för att socialen/polisen använder sekretessmarkeringen som ett påtryckningsmedel mot Ramstedt och inte för dess egentliga syfte. Det gör det troligare att de även använder PUL-anmälan på samma sätt. Jag kan inte tänka mig att man får använda lagar och förordningar på det sättet, om så nu skett.

(min fetmarkering)

Jag håller med JR. Jag tolkar det som om sekretessmarkeringen, som gör att Joakim Ramstedt inte ens kan ringa sin dotter, finns inte pga av det verkligen föreligger något hot mot C, utan som ett vapen för henne i vårdnadstvisten. Då tycker jag det är en rimlig undran om även PUL-anmälan behandlas på samma sätt, med socialens och polisens goda minne. Om JR sköter sig och inte bloggar mer och kritiserar myndigheten och är besvärlig, så är det inget brott. Om han återupptar bloggandet är det ett brott igen.

Kan ni garantera att det absolut inte förhåller sig så?

Nej jag kan inte garantera att det inte förhåller sig så.
Och som jag har sett av dina svar till andra så kan du knappast
garantera att det verkligen förhåller sig så heller.

OM han återupptar bloggandet och därigenom hänger ut människor till höger
och vänster, självförskyllt eller inte (även om du vet vad jag tycker om pisset
han håller på med) så gör han sig återigen skyldig till brott mot PUL.

Du spekulerar i om det är olika myndigheter i maskopi som försöker stoppa
J i hans vårdnadstvist. Jag tror att det är så enkelt att det inte har något
alls att göra med hans vårdnadstvist utan snarare hans vana att hänga ut
folk som han gör, som en hämnd, för reellla och ihopfantiserade oförrätter.

I och med att människor som blivit uthängda på sagda blogg också fått
hot riktade mot sig (oavsett om det är J själv som stått bakom det eller inte)
så ser väl JK en smula allvarligare på det hela och tar också till det kraftuttryck
han KAN ta till. Och det bör också nämnas att det är MYCKET ovanligt att JK
överhuvudtaget reagerar på en blogg eller hemsida. Det ska fan så mycket till
för att det ska hända. Believe me, I know.

Ingen konspiration, endast ren dumhet från J's sida om han fortsätter i den
stil han håller på med.

Och detta är som sagt, vad jag i alla fall tror, helt oavsett hans vårdnadstvist.
Jag tror att JK skiter fullständigt i hans VT, men inte hans sätt att hänga ut folk.
Citera
2011-06-08, 19:03
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Jag tror att JK skiter fullständigt i hans VT, men inte hans sätt att hänga ut folk.

Varför skulle inte J ha rätt att berätta vad han varit med om, vad personer i han omgivning gjort och hur han har upplevt det?
Citera
2011-06-08, 19:15
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Varför skulle inte J ha rätt att berätta vad han varit med om, vad personer i han omgivning gjort och hur han har upplevt det?

Jag förstår detta kommer som en överaskning, men även grandiosa rättshaverister & foliehattar följer under samma lag som andra.

Det sorgliga är att du och likar som Joakim inte ser att det faktiskt går att göra detta utan att hänga folk till höger och vänster och därmed bli föremål för DI om och om igen.
Citera
2011-06-08, 19:17
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded

Absolut får han det. Frågan är HUR han berättar det... Och om det verkligen ÄR rätt personer
han hänger hit och dit? Men det kanske inte spelar så stor roll, bara han får oja sig?
Citera
2011-06-08, 19:19
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Absolut får han det. Frågan är HUR han berättar det... Och om det verkligen ÄR rätt personer
han hänger hit och dit? Men det kanske inte spelar så stor roll, bara han får oja sig?
Fast myndigheter ger väl ett offentligt svar, och det får de stå för? Det är väl inget att hänga ut när man berättar om vad som hänt? Skillnad på att publicera officiella svar från myndigheter till att gå in och kontrollera och skriva om deras privatliv.
Citera
2011-06-08, 19:21
Medlem
Aposterioris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
"Våra grannar i alternativbyn i Svenshögen var underbara människor som öppnade famnen för C när hon kom dit som ett vrak"

Samma människor som figurer här:

Jag foljde med hem till honom... till Svenshögen och "Alternativbyn"... hans lägenhet... ett i mina ogon flummigt hem med saronger pa vaggarna... kristaller overallt... jattedammigt... for det visade sig att han hade matt jattedaligt ett langt tag och bara gravt ner sig och undrade om detta var "allt" livet hade att erbjuda honom.

Dessutom... under den första veckan hemma hos honom kom polisen på besök... husrannsakan efter knark... Tro mig det var en liten chock för mig... men manipulativ som är lyckades han få mig att tro på honom att han bara rökte på av hälsoskäl och att det inte var så allvarligt... att han mådde bra av att röka etc... Den ena polisen skrev ner mitt namn i sin lilla svarta bok... Det enda de hittade var dock EN mayaplanta som stod i fönstret...

Denna alternativby som jag hade hamnat i var dessutom ett helt kapitel för sig... Extremt mycket konflikter... trasiga själar... droger... missbruk... brottslighet etc etc etc...

Alternativbyn somnade sedan in pga alla konflikter och ekonomiska oegentligheter.

Och här tyckte Daddy att hans unga sambo efter att ha varit på behandlingshem skulle bo och låta barnet växa upp.
Var kan jag hitta att det var pappan som valde att bo där? Hur vet du att det inte var ett gemensamt val? Tvingade han henne att bo där? Tvingade han henne att knarka? Eller vad vill du ha sagt?
Citera
2011-06-08, 19:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Har du läst de två presenterade dokumenten som påstås vara samtida orosanmälningar (vilket jag i och för sig betvivlar av redan nämnda skäl) - dock skillnaden i substans på det mamman presenterar helt utan att man ens tar med övergrepp i bilden och det som Joakim lämnar in, kan du verkligen inte se det?

Idag har vi ju facit, eller hur? Mammans oro bedöms sakna grund medan JR:s oro hade en grund. Så där kan man väl prata om skillnad i substans? Såvida inte det som Joakim säger är ljug förstås. Mamman har vad jag förstår också anmält utredningshemmet för övergrepp på hennes dotter? Det kanske bara är ljug?. Hon kanske inte alls avvikit från utredningen, JR fått tillbaka vårdnaden. Det kanske bara är ljug? Hon kanske blev så glad när psykologernas bedömning framkom, så att det var vad hon gjorde? Hon fick rätt, så hon avvek från hemmet och tog dottern med sig. Ja, så måste det väl vara? Det talar för sig själv. Den enda slutsatsen av hennes agerande är så klart att JR ljuger.

Menar du att JR ljuger om att han skickade in ett brev till Christina Petterson den 23 mars 2009?

http://ingrid-carlqvist.blogspot.com/2009/03/en-pappas-fortvivlan.html

Citat:

................

Ni satt båda och tittade på det fotografi av Molly som jag tog med till vårt senaste, och hittills enda samarbetssamtal. Ni uttryckte bägge hur fin ni tyckte hon var. Jag förutsätter också att ni båda är professionella människor som kan mycket om barn och de plikter som följer med föräldraskap, eftersom ni har detta jobb. Visst kan man undra ibland hur det kommer sig att när man köper en TV så får man med en manual på 600 sidor, medan ett barn överlämnas med endast en klapp i ryggen. Men det är ju bara att acceptera. Precis som jag hittills accepterat att bli utredd, granskad och synad i varenda söm. De lögner som uttalats mot mig har aldrig behövts bevisas, utan har istället automatiskt tagits som sanningar. Nu anser jag att jag är färdigutredd, dessutom att jag klarat granskningen med mer än godkänt betyg. Nu är det dags att ni börjar granska även den andra sidan. Dessutom hastar det.

Vårt fantastiska barns framtid vilar nu i era händer. Om socialtjänsten inte hjälper henne nu så kommer den att tvingas göra det längre fram. Då kommer detta brev också att finnas kvar som ett monument över dess misslyckande. Men då kommer det att vara för sent för Molly. För sent för sanningen. Det allra bästa hade naturligtvis varit att även Lisbeth fått hjälp att inse att ingen försöker "stjäla hennes barn". Hon är en viktig person i Mollys liv och jag hyser ingen illvilja gentemot henne och har aldrig gjort. Jag har förmågan att se att det finns orsaker till hennes beteende, men eftersom all sådan hjälp bygger på frivillighet hyser jag inga större förhoppningar om att det kan bli möjligt. Jag skulle aldrig någonsin hindra Molly från att ha ett fullgott och nära umgänge med sin mor så länge hon önskar det själv. Jag anser att detta skulle vara att göra våld på henne. Dessa ord som jag nu även lämnar skriftligt står jag för. Men i Lisbeths värld ser, som ni vet, saker annorlunda ut än i min. Men barnets bästa är det som skall vägleda er. Detta har jag nu hört varje gång jag ifrågasatt något av det som skett, och det behöver aldrig mer upprepas för mig, det lovar jag.

Nu är stunden inne då ni är nödda att leva upp till dessa ord. Allt jag skrivit i dessa två brev är sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen. Därför ser jag ingen risk med att skicka dem till er. Jag hoppas att jag lyckats formulera dem tillräckligt tydligt för att budskapet inte skall gå att missförstå. Inget av det jag hävdar i dessa brev kommer någonsin att kunna motbevisas. Däremot kan det mesta bevisas utan några större problem. Det hade det jag sa i utredningen också kunnat göras, men den gången underlät de dåvarande handläggarna att göra det. Jag hoppas, bönar och ber om att detta endast var ett oskyldigt misstag i arbetet. Jag kommer oavsett vad som sker aldrig att ge upp den högst oförskyllda, ofrivilliga, destruktiva och totalt onödiga kampen om min dotter och hennes framtid. Jag är hennes far, oavsett vad domstolar och myndigheter beslutar. Den enda hon har och någonsin kommer att få. En riktig far slutar aldrig att kämpa då hans barns trygghet och välbefinnade sätts under hot. Detta är av naturen bestämt och inget jag kan påverka.

Då jag kom hem till mitt tomma och tysta hus denna söndagskväll såg jag att rosen som Molly köpt till sin mamma låg kvar på köksbordet. Lika bra det, tänkte jag sorgset.

På heder och samvete
Tomas
(min fetning)

Då kommer detta brev också att finnas kvar som ett monument över dess misslyckande.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2011-06-08 kl. 19:55.
Citera
2011-06-08, 19:24
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Kan ni garantera att det absolut inte förhåller sig så?

Hypotetiskt (bara för att undanröja kommentarer om att jag likställer Jocke med en utomjording)
Kan du garantera att det inte finns utomjordingar till de som hävdar att så är fallet ?

Fakta är att Joakim har hängt ut folk, inte bara myndighetsfolk inblandade i hans VT eller mamman/dottern. Han har brutit mot PUL, DI har gjort en bedöming att så är fallet och vill ha det prövat. Dessvärre tror jag inte det kommer ge så mycket, men det är iaf en markering.

Hans jakt på de FB'are som inte håller med honom te.x. är ju bara för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in