Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men du låtsas vara neutral här och säger att vi inte har alla fakta. Samtidigt drar du dig inte för att rakt ut beskylla en man som nekar till alla former av sexuella övergrepp, och där inga sådana har visats förekomma, för att ha förgripit sig på sin dotter. Det är mycket, mycket obehagligt.
Beskyller jag honom? Jag ifrågasätter motsägelser i det han säger och det material som läggs fram. Jag beskyller honom inte för någonting - eftersom jag fortfarande inte har någon uppfattning om vad som egentligen hänt.
Den uppfattning jag har i frågan är att det såvitt jag kan se utifrån materialet fanns anledning för mamman att reagera - där stannar jag.
Citat:
Jag vet inte vad som har hänt och ankalgelserna skall förstås utredas i grund. Vad som får mig att luta åt att inga övergrepp har förekommit är förstås att dessa anklagelser dyker upp efter år av samarbetssvårigheter mellan föräldrarna, där det verkar helt klart att mamman hyser en stor motvilja mot att ge pappan något umgänge alls. Det passar lite för bra.
Joakims anmälan mot mamman passar också lite för bra och lagom ihop med att flickan säger det som får mamman att reagera. Så frågan är vad som skall hållas emot vem, om vi vill föra det resonemanget.
Citat:
Å andra sidan kan det förstås vara sanna anklagelser. Det är heller inte så att mamman behöver ljuga, även om anklagelserna inte stämmer. Hon kan vara ett offer för sitt eget önsketänkande.
Önsketänkande! Du tror inte det kan vara så enkelt som att hon oavsett vad som verkligen förevarit helt enkelt reagerat på det barnet säger - och agerat utifrån det? Att hon - som uppenbarligen har en trasslig historia med Joakim sedan tidigare helt enkelt inte sett det som en möjlighet att försöka kommunicera med honom.
Det kan ju till och med vara så ATT hon har försökt kommunicera med honom - och att det är då han skickar sitt mail till socialtjänsten, bättre att förekomma än att förekommas.
Vi vet väl inte?
Citat:
Hur som helst, så måste anklagelserna vid någon punkt inom en rimlig tid antingen fastslås stämma eller inte stämma och Daddy få ett ordnat umgänge med sin dotter eller fråntas rätten till det.
Man kan tycka det. Men av någon anledning kommer man fram till att det umgänge som Joakim skall ha skall vara begränsat och det skall vara övervakat. Tror du att man fattar det beslutet om man inte har någon form av skäl till det?
Citat:
Rättssäkerheten kan inte tillåta att de sociala myndigheterna sätter människor fast i ett limbo där de upplever att allt hänger i luften. Oavsett om Daddy är det ena eller det andra är det ju hemskt att han skall behöva känna den här ovissheten. Det måste väl alla förstå hur stressande en sådan situation är.
Rättssäkerheten måste gälla barnet i första hand. Vi vet inte grunden till det beslut som nu har fattats av TR, och som Joakim inte får prövningstillstånd på. Vi vet att det är granskat och ligger fast.
Joakim är just nu inte i Limbo - han har ett beslut att rätta sig efter - han vet vad myndigheterna har för inställning, och jag är fullständigt övertygad om att han också vet på vilken grund detta beslut är fattat.
Citat:
Jag tycker det verkar vara många här som har svårt med empatin i det hänseendet.
Om empati i din bok betyder hålla med - ja då har jag svårt med empatin, för jag håller inte med någon enbart för att personen många gånger upprepar att "jag har rätt och alla andra fel". Det räcker inte för mig.