Citat:
Ursprungligen postat av JanSlemming
Det beror ju på vilken inställning man har från början. Om man anser att barn mår bäst av att växa upp med sin mamma och pappa. Eller om man anser att staten utgör en likvärdigt god förälder. Uppenbart är det människor inom förvaltningen som har eldat på denna konflikt. Förmodligen av ideologiska skäl. Det var ju dom som polisanmälde pappan.
HVB och SiS hemmen skall ju fyllas så staten får in sina miljarder varje år. Bara tvångsvården inbringar ju 5 miljarder till statskassan årligen. Totalt betalar vi skattebetalare 50-60 miljoner i veckan till barn och ungdomsvård som alltför ofta visat sig bestå av rena övergrepp.
Kan det inte finnas stora vinster i att tidigt försöka hjälpa par som dessa istället för att skapa dessa eviga världskrig? Ska det vara så svårt?
Barn mår bäst av att växa upp med två fungerande föräldrar som inte strider med varandra och mot hela världen. Varför skulle staten fungera som förälder för dottern, hon bor väl så vitt jag vet med sin mamma, eller anser du att hon inte räknas? Att soc polisanmälde daddy är inte speciellt konstigt, det är deras skyldighet när det finns misstankar om att ett barn kan vara utsatt för övergrepp. Du verkar anse att såna misstankar ska ignoreras, men som tur är anser dom flesta människor att det självklart ska utredas, även om det är jobbigt för den misstänkte. Om något av mina barn utryckte att jag hade gjort något liknande så skulle det kännas för jävligt, men jag skulle hellre bli anmäld än att mina barn blev ignorerade om dom utryckte något som kan tyda på att dom är utsatta för övergrepp. Jag tror dom flesta föräldrar känner på det sätter.
Påstår du att det är tal om att dottern ska bli LVU:ad, isåfall på vilka grunder? Annars förstår jag inte varför du börjar svamla om hur mycket tvångsvården drar in i statskassan.
daddy var väl den som ville att dom skulle in på utrednindshem så att han kunde bevisa vilken toppen pappa han är och att mamman PASar barnet eller något sånt trams, så det kan du väl inte skylla på soc.