Citat:
Ursprungligen postat av BogieBaby
Som sagt, jag är ingen expert på ADHD men jag har vänner som i vuxen ålder fått diagnosen och varit oändligt tacksamma för att få en förklaring på varför i stort sett hela livet har barkat åt helsicke för dem. Problem i relationer till andra människor, på arbetsplaser etc., inte sällan ett missbruk som lett till kriminalitet. Självmedicinering med både alkohol och droger, företrädesvis amfetamin är överreprenterat med råge hos personer som har en ADHD-diagnos vilket kanske inte ör så konstigt med tanke på att vissa av läkemedlen som används innehåller amfetaminliknande substenser.
Huruvida det är en under- eller överdiagnisticering vet jag inte, sannolikt är det för den generation som Daddy tillhör en underdiagnosticering. På den tid jag gick i skolan var de s.k. hjälpklasserna fyllda av utåtagerande killar, troligen ett flertal som idag skulle ha diagnosticerats med någon neuropsykiatrisk sjukdom men som då ansågs hopplösa och störande.
Huruvida det är en under- eller överdiagnisticering vet jag inte, sannolikt är det för den generation som Daddy tillhör en underdiagnosticering. På den tid jag gick i skolan var de s.k. hjälpklasserna fyllda av utåtagerande killar, troligen ett flertal som idag skulle ha diagnosticerats med någon neuropsykiatrisk sjukdom men som då ansågs hopplösa och störande.
Att beteendestörningar finns - det är vi överens om. Att det finns många vuxna som har en extremt låg stresströskel också och att all hjälp som kan ges i form av medicinering/annan terapi är bra, men det jag menar är att ibland föredrar man att diagnosticera barnet för att slippa dra i en socialt problematisk bit.
De flesta som diagnosticeras är killar och frågan är varför. Idag är de ofta i 9-10-årsåldern och hur är killar i den åldern, vilka behov har de av t.ex. fysisk aktivitet? Vad innebär det att som kille vara omgiven av i princip bara kvinnor (Som det är idag i grundskolan)? Finns det skillnader mellan tjejer och killar biologiskt? Handlar det om överskottsenergi och understimulering?
Hur förklarar man att "utåtagerande killar" som är hopplösa i skolmiljön kämpar som satan med att bära vatten, hugga ved etc varje år vi åker på läger till en omoderns stuga ute i skogen?
Det blir en metadiskussion här, men jag har börjat blogga om det, så den som vill kommentera kan göra det där så lusar vi inte ner den här tråden med det.