• 1
  • 2
2009-06-29, 20:49
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!

I hemmet finns tre stycken macdatorer. En av dem är en macbook som jag alltid tar med mig till jobbet. Finns det något enkelt sätt att komma åt filerna på mina datorer hemma från jobbet? En bonus vore om det gick att fjärrstyra datorerna. Tittade lite på Apples Remote Desktop men det verkar mest gälla interna nätverk, eller har jag helt fel? Finns det andra program?
Citera
2009-06-29, 21:31
Medlem
Valfritt vnc-program.
Eller ftp om du bara vill komma åt filer
Citera
2009-06-29, 21:40
Medlem
SSH!
Hur vill du kunna styra datorn? Via en terminal eller via musdrag och musklick?
Via SFTP/SSH kan du skicka filer lite hit och dit. Det du behöver göra är att aktivera ssh i din macdator som ska agera server samt öppna port 22 i din router.
System Preferences>Remote Login. Där finns även andra alternativ som VNC med mera.
Citera
2009-06-29, 22:19
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Remote Desktop borde fungera. Skriv bara upp hemdatorns IP och anslut via File -> Add by Address på jobbet.
Citera
2009-06-29, 22:24
Medlem
SinXs avatar
Kan problemet vara min timecapsule? Eftersom datorn hemma med remote desktop har en intern ip och jag försöker ansluta till den externa? Hur kan jag forwarda min TC så den fattar vart den ska, eller gör den det automatiskt?

När jag försöker ansluta klagar den på att Remote Login inte är aktiverat vilket där är på min iMac. Måste jag aktivera det i TimeCapsule på något sätt?
Senast redigerad av SinX 2009-06-29 kl. 22:28.
Citera
2009-06-29, 22:35
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Borde bara vara att sätta en port forward på vilken port remote desktop nu använder sig av i routern till iMacen.
Har dock inte en Applerouter så vet ej hur den ställes in.
Citera
2009-06-29, 22:43
Medlem
TripPels avatar
Kolla in www.logmein.com. Riktigt smidigt.
Citera
2009-06-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Kan problemet vara min timecapsule? Eftersom datorn hemma med remote desktop har en intern ip och jag försöker ansluta till den externa? Hur kan jag forwarda min TC så den fattar vart den ska, eller gör den det automatiskt?

När jag försöker ansluta klagar den på att Remote Login inte är aktiverat vilket där är på min iMac. Måste jag aktivera det i TimeCapsule på något sätt?
Du måste forwarda en port till din TC eller Mac som du vill komma åt. Samt aktivera Remote Login på den du vill komma åt.
Citera
2009-07-01, 02:08
Medlem
SinXs avatar
Tack för alla svar! Nu har det löst sig. Jag var nog lite för trött när jag pillade med port-forwarding i TC. Den fyllde i automatiskt till vilken IP den skulle dirigera trafiken, och tyvärr fyllde den i fel så efter att jag ändrat det manuellt så fungerar det.
Citera
2009-07-01, 02:19
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Skönt det. En annan lösning om det är lite som ska synkas är Dropbox som låter dig synkronisera innehållet i en mapp mellan dina datorer, oavsett om de kör OSX, Win eller Linux. Du kan även komma åt dem via webben eller dela ut filer till dina vänner. Bäst av allt är att det är gratis.

www.getdropbox.com
Citera
2009-07-01, 20:15
Medlem
micool87s avatar
sweet! kommer till nytta nästa ggn.. hur stort utrymme är det då?
Citera
2009-07-01, 20:48
Medlem
flipper1446s avatar
http://www.apple.com/mobileme/features/mac.html

Citat:
Wherever you go, there’s your Mac.
Back to My Mac puts any Leopard-based Mac you use within easy reach. MobileMe finds your remote Mac computers over the Internet and displays them in the Leopard Finder on the Mac you’re using. So you can connect from anywhere with just a click. Edit and save documents, open applications, and move folders. With Back to My Mac Screen Sharing, you can control your remote Mac as though you’re sitting in front of it.
Senast redigerad av flipper1446 2009-07-01 kl. 20:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in