2009-06-28, 15:06
Medlem
rofl kartoffels avatar
Hej, jag är väldigt paranoid utav mig.

Grillade nyss kycklingfile och den var vit i mitten MEN de var lite rosa på sidorna (YTTERST små rosa linjer mellan köttet och skinnet).

är som sagt väldigt paranoid så ber därför om ursäkt redan nu om det låter dumt.. vad är chansen att man blir sjuk ?
Citera
2009-06-28, 15:07
Medlem
ExtraAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rofl kartoffel

Grillade nyss kycklingfile och den var vit i mitten MEN de var lite rosa på sidorna (YTTERST små rosa linjer mellan köttet och skinnet).

är som sagt väldigt paranoid så ber därför om ursäkt redan nu om det låter dumt.. vad är chansen att man blir sjuk ?

Inte mycket alls. Själv ska jag grilla kycklingbitar som har legat framme sen igår. Få se hur jag mår imorgon...
Citera
2009-06-28, 15:08
Medlem
klybans avatar
Citat:

33,3%
Citera
Medlem
Ramaskriets avatar
Nej, du blir inte sjuk.
Citera
Medlem
Citat:

Det märker du ganska snabbt. Men mest troligt blir du inte det
Citera
2009-06-28, 15:09
Medlem
ideations avatar
Vadå, galna kycklingsjukan?

Skämt åsido, du kommer inte bli sjuk. Chansen att få salmonella i Sverige är mycket liten.
Citera
2009-06-28, 15:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ideation
Vadå, galna kycklingsjukan?

Skämt åsido, du kommer inte bli sjuk. Chansen att få salmonella i Sverige är mycket liten.
Det är inte salmonella som ligger högst på risk listan, utan nått annat
Citera
2009-06-28, 15:13
Medlem
kultingens avatar
Troligen var väll det bara några ådror eller senor? Om du grillat kycklingen så att mitten var tillagad är det väll nästan omöjligt att inte utsidan ska vara genomstekt?
Citera
2009-06-28, 16:21
Medlem
rejmans avatar
Nej du blir inte sjuk.. tänk logiskt. Kycklingen var genomstekt i mitten, är inte utsidan mer än genomstekt då?
Citera
2009-06-28, 16:35
Medlem
groovyjaxxs avatar
kan nästan garantera att du inte kommer bli sjuk. tror kycklingen har fått nog med värme för att döda alla bakterier (om det ens fanns salmonella bakterier i vilket jag tvivlar på) om nu den va helt vit i mitten.

sen är salmonella inte så farligt om man är "ung".

det kan visa sig på flera olika sätt med, vissa blir lite lösa i magen medans andra får läggas in på sjukan.

MEN som jag sa, jag tror inte du kommer bli sjuk.

Citat:
I Sverige är mindre än 1 % av alla djur och livsmedel smittade med salmonella och cirka 4 000 salmonellafall rapporteras i Sverige varje år. Flertalet av dessa är dock utlandssmittade. I Danmark rapporteras ungefär lika många, i England 30 000, och i Tyskland 100 000. Tidigare var salmonella vanligare i Sverige men efter den stora salmonellaepidemin 1953, även kallad Alvestaepidemin, då 9 000 smittades och 90 avled har problemen minskat.

Citat:
Inkubationstiden är oftast 1–3 dygn (6 timmar–10 dygn).

Edit, kan ju vara så att det var marinad/krydda som satt i det yttre skiktet som hade färgat kycklingen eftesom den är så vit. du kanske bara misstog dig?

låter som sagt som personen innan mig sa, att det e verkligen konstigt att kyckligen kunde vart rå så nära ytan och ändå genomstekt?
Citera
2009-06-28, 16:39
Medlem
Trinnits avatar
Är ju inte bara salmonella som är risken, finns andra baggar som man kan bli ganska magsjuk av i ofärdig kyckling.

Men om kycklingen var genomstekt i mitten så lär den vara det på ytan också, så jag tror inte att det är någon större risk att du blir sjuk.
Citera
2009-06-28, 18:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovyjaxx
kan nästan garantera att du inte kommer bli sjuk. tror kycklingen har fått nog med värme för att döda alla bakterier (om det ens fanns salmonella bakterier i vilket jag tvivlar på) om nu den va helt vit i mitten.

sen är salmonella inte så farligt om man är "ung".

det kan visa sig på flera olika sätt med, vissa blir lite lösa i magen medans andra får läggas in på sjukan.

MEN som jag sa, jag tror inte du kommer bli sjuk.

Edit, kan ju vara så att det var marinad/krydda som satt i det yttre skiktet som hade färgat kycklingen eftesom den är så vit. du kanske bara misstog dig?

låter som sagt som personen innan mig sa, att det e verkligen konstigt att kyckligen kunde vart rå så nära ytan och ändå genomstekt?
Campylobacter är vanligt och det är inte så trevligt att få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in