Oj! Tack Ett Hund, okarN och ÅnkelG för era snabba svar
Eftersom ni har vänligheten att läsa det jag skriver och lyssna vill jag gärna delge min åsikt om hur tillsägelser bör användas
Tillsägelsen behöver inte alltid vara ett straff. Den är till för att leda in den enskilde medlemmen på rätt spår och syftet med det är att vi ska få så bra diskussioner som möjligt i trådarna, relativt fritt från sådant som inte hör hemma i diskussionerna.
En tillsägelse kan vara av olika grad och olika art. För etablerade medlemmar som borde veta bättre kan det vara på sin plats att ryta till i tråden och registrera tillsägelsen i er databas. För en ny medlem som inte förstått hur diskussionen går till här på Flashback eller som missat delar av reglerna kan det vara bra att skicka ett vänligt pm av typen
"Hej! Välkommen till Flashback. Jag är moderator här och har några påpekanden på ditt sätt att diskutera....". Min erfarenhet är att ett sådant bemötande ofta ger positiva signaler tillbaka. En moderators uppgift är inte bara att radera inlägg och skälla på folk

. En moderator är en slags debattledare som också ska vägleda debattörer, framförallt nya sådana.
Men hur bra debattledare eller vägledare man än är så finns det alltid människor som inte rättar in sig i ledet eller respekterar de regler som finns uppställda eller håller en anständig debattnivå. Och då är tillsägelsen ett bra verktyg. Den "olydige" blir då påmind om att dennes agerande inte är okej och får då chansen att rätta till sina misstag. Det hjälper för de flesta. Jag har fått några tillsägelser genom åren med min förra användare och jag lovar, det är lika pinsamt varje gång
Men för den lilla klicken av medlemmar där tillsägelser uppenbarligen inte hjälper är det en bra åtgärd att samla dessa tillsägelser och göra en varning av detta. Tillsägelserna har inte hjälpt och då visar man att det är allvar genom en varning och en tillfällig avstängning.
Min inställning är att ovanstående verktyg i stort sett bara bör användas på de personer som inte förbättrar sitt uppträdande. Om man får fyra till fem tillsägelser på tolv månader är det förvisso allvarligt, men enligt min mening INTE så allvarligt att det bör leda till en varning. Att få fyra fem tillsägelser på ett par månader är däremot allvarligt och då är en varning välförtjänt.
Sedan ska icke förglömmas att varje fall är individuellt. Det som är bra är att moderatorkåren gemensamt tar en diskussion om just den medlemmen och det skulle ju kunna vara så att en person "bara" har fyra till fem tillsägelser under låt oss säga elva månader. Men det kan vara så att just den medlemmen är en otrevlig typ som ständigt ligger på gränsen och har flera gånger förtjänat tillsägelser, men de har uteblivit. Då kan det vara på sin plats att trots allt ge en varning.
Jag tycker att subjektivitet faktiskt ska få råda och rättssäkerheten bekymrar mig egentligen inte eftersom så många moderatorer är med och avgör fallet. Bara det finns tydliga riktlinjer och en majoritet delar samma inställning som jag har så är jag nöjd